Fujifilm X-S10 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Auto z priorytetem bieli,
- Auto z priorytetem otoczenia,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.06 | 112.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.76 | 111.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 10.1 | 116.9 |
Pochmurny dzień | Chmury | 3.62 | 110.4 |
3000K | Auto | 21.4 | 137.1 |
3000K | Auto – priorytet bieli | 9.17 | 110.5 |
3000K | Auto – priorytet otoczenia | 23.8 | 142.7 |
3000K | Żarówki | 6.72 | 103.6 |
3000K | 3000K | 6.65 | 103.4 |
5400K | Auto | 3.91 | 112.2 |
5400K | 5400K | 3.89 | 112.4 |
Błysk | Auto | 3.87 | 103.1 |
Najniższe błędy dC zanotowaliśmy w świetle słonecznym, 5400 K i błyskowym. Przy zachmurzonym niebie, odpowiedni wzorzec spisał się bardzo dobrze, w przeciwieństwie do automatyki, która dała nieco chłodny zafarb. W świetle żarowym z kolei mamy odwrotną sytuację – automatyka zapewniła bardzo ciepłą tonację. W aparacie znajdziemy dwa dodatkowe tryby automatyki: priorytet bieli i otoczenia. Powyższe wyniki pokazują, że zapewniają one dobre efekty – w pierwszym przypadku pomarańczowy zafarb został istotnie zredukowany, a w drugim zachowany.
X-S10 ma tendencję do przesycania kolorów, widoczną szczególnie przy korzystaniu z automatyki w świetle żarowym, ale i zauważalną przy dziennym oświetleniu. Średnia odchyłka od wartości S wyniosła w całym teście blisko 15%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.