SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Podłużna aberracja chromatyczna daje się trochę we znaki, ale biorąc pod uwagę bardzo dobre światło obiektywu i jego prostą konstrukcję optyczną pozbawioną elementów niskodyspersyjnych, uzyskany efekt nie wygląda źle. Tutaj mamy więc raczej miłe zaskoczenie niż porażkę.
W okolicach maksymalnego otworu względnego poziom tej wady można określić mianem średniego. Na szczęście od przysłony f/2.8 w górę robi się mały i cały czas spada wraz z przymykaniem. Ponownie możemy więc napisać, że biorąc pod uwagę prostą konstrukcję Kamlana 1.1/50, poradził on sobie tutaj bardzo rozsądnie.
Fujifilm X-T2, RAW, f/1.1 | Fujifilm X-T2, RAW, f/8.0 |
Aberracja sferyczna
Sporo zastrzeżeń możemy mieć za to do korygowania aberracji sferycznej. Przede wszystkim, pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale pokazują pływanie ogniska. Po przymknięciu przysłony od f/1.1 do f/2.0, głębia przesunęła się lekko w kierunku dalszych odległości. Co więcej, rozogniskowane krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem pokazują wyraźne różnice, dość charakterystyczne dla nieskorygowanej do końca aberracji sferycznej. „Mgiełka”, którą widać na zdjęciach na przysłonie f/1.1, też świadczy o tym, że aberracja sferyczna ma tutaj sporo do powiedzenia.
X-T2, f/1.1, przed | X-T2, f/1.1, za |