Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - test obiektywu

12 października 2018

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Wiedząc, jak wyglądają rogi kadru, nie oczekiwałem dobrych lub nawet średnich wyników w kategorii komy. I słusznie, bo tutaj Kamlan radzi sobie fatalnie. Nie chodzi nawet o komę samą w sobie, bo powstający przecinek nie jest bardzo duży, ale o inne wady optyczne wyższego rzędu, które powodują powstanie charakterystycznych wąsów. Zła wiadomość jest jeszcze taka, że nawet przymknięcie przysłony do f/2.0 nie ma prawie żadnego wpływu na kształt i wielkość uzyskiwanych zniekształceń obrazu diody. Nic więc dziwnego, że obiektyw trzeba przymykać aż do f/8, żeby uzyskać rozsądną jakość obrazu na brzegu kadru.

X-T2, f/1.1, centrum X-T2, f/1.1, róg
SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Koma, astygmatyzm i bokeh SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/2.0, centrum X-T2, f/2.0, róg
SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Koma, astygmatyzm i bokeh SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Koma, astygmatyzm i bokeh


Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, sięgnął wartości 12.8%. To wynik uznawany przez nas za wciąż średni, ale jednak niebezpiecznie zbliżający się do poziomu dużego.

----- R E K L A M A -----

W tak tanim i jednocześnie jasnym obiektywie wygląd nieostrości jest bardzo ważny, bo to czynnik dla wielu osób decydujący odnośnie zakupu. Kreatywne wykorzystanie tych nieostrości, których przecież w kadrze nie brakuje, jest jedną z ważniejszych rzeczy dla użytkowników tego typu konstrukcji. Śmiało można powiedzieć, że nie ma tutaj powodów do narzekań. Z uchybień można wymienić tylko wyraźny wpływ winietowania mechanicznego – rzecz nieunikniona przy tym świetle i gabarytach – oraz spadek jasności krążka przy brzegu związany z aberracją sferyczną. Oprócz tego krążki wyglądają ładnie, światło rozchodzi się w nich gładko i miękko, bez żadnych ekstremów lokalnych. Bokeh tego obiektywu na pewno znajdzie swoich zwolenników.

X-T2, f/1.1, centrum X-T2, f/1.1, róg
SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Koma, astygmatyzm i bokeh SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/2.0, centrum X-T2, f/2.0, róg
SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Koma, astygmatyzm i bokeh SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Koma, astygmatyzm i bokeh
X-T2, f/2.8, centrum X-T2, f/2.8, róg
SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Koma, astygmatyzm i bokeh SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Koma, astygmatyzm i bokeh