Sony A9 II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.19 | 115.2 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.07 | 117.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.28 | 112.8 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.81 | 115.5 |
3000K | Auto (standardowy) | 19.8 | 133.3 |
3000K | Auto (nastrój) | 19.8 | 133.2 |
3000K | Auto (biały) | 19.8 | 133.3 |
3000K | Żarówki | 9.93 | 117.7 |
3000K | 3000K | 6.57 | 115.1 |
5400K | Auto | 4.4 | 114.5 |
5400K | 5400K | 4.3 | 114.4 |
Zdjęcia testowe wykonane w świetle naturalnym przeważnie odznaczają się niskimi błędami. Jednocześnie widać niewielką przewagę automatyki nad odpowiednimi wzorcami. Ta natomiast nie poradziła sobie ze światłem żarowym, notując wysokie błędy i dając silnie ciepłe zabarwienie. Podobny, a zarazem wysoki błąd dC, widoczny jest przy każdej opcji działania automatyki (standard, nastrój, biały). Dopiero ustawienie właściwej temperatury barwowej zapewniło całkiem dobre odwzorowanie kolorów, lepsze niż w wypadku wzorca „żarówki”. Do wyników w świetle 5400 K nie mamy żadnych zastrzeżeń.
W każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem, a najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia wyniosła 20%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.