Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Test aparatu

Sony A9 II - test aparatu

10 maja 2021
Maciej Latałło Komentarze: 36

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Pierwsze niewielkie załamanie zobaczymy już przy ISO 200, a drugie 2 EV wyżej. Widać zatem, że zachodzi redukcja zakłóceń, choć nie jest ona drastyczna.

Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A9 II przewidziano możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A9 II, dla ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Rezultaty działania odszumiania możemy ocenić pozytywnie. Kolejne stopnie, oprócz szumu redukują co prawda detale, jednak ostateczny efekt jest naprawdę niezły. Najlepiej naszym zdaniem wypada ustawienie „niskie”, zapewniając korzystny kompromis między poziomem szumu i szczegółowością.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A9 II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 1D X Mark III oraz Nikona D6. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Różnice w jakości obrazu na niskich czułościach pomiędzy wybranymi aparatami są niewielkie. Widać, że pliki z A9 II cechują się wyższą rozdzielczością, aczkolwiek trudno uznać ową przewagę za znaczącą. Dopiero na wyższych czułościach, rzędu ISO 6400 zobaczymy, że na zdjęciach z bezlusterkowca Sony wizualny poziom szumu jest niestety wyższy niż u konkurencji. To nie zmienia się wraz ze wzrostem nastaw ISO i do końca zakresu pozostaje widoczne.

Bezpośrednie porównanie wycinków z A9 II i poprzednika pokazuje, że obrazowanie pozostało na praktycznie identycznym poziomie.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 51200. Przy kolejnych wartościach obserwujemy niewielkie załamania, co zresztą nie dziwi jako, że mamy tu do czynienia z czułościami rozszerzonymi. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że najwyższymi wartościami szumu charakteryzuje się czerwona składowa szumu, tak samo jak w modelu A9. Te dwie Alphy to wyjątki na tle pozostałych testowanych przez nas aparatów. Takie zachowanie wynika prawdopodobnie z zastosowania warstwowej architektury sensora (stacked).

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 12800 lustrzanki 1D X Mark III i D6 idą praktycznie łeb w łeb. Dla tej wartości, wypadają lepiej od A9 II o ponad 2/3 EV. Dla wyższych nastaw, na prowadzenie wysuwa się Nikon, notując szum luminancji niższy od A9 II o nawet ponad 1 EV.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A9 II na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 255–767. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy do nastawy ISO 25600 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla nastaw programowych wykresy mocno się wypłaszczają.

Darki prezentują się wyraźnie lepiej niż u poprzednika. Nierównomierności są zdecydowanie mniejsze i występują w zasadzie tylko przy krawędziach w minimalnym natężeniu. Być może zatem zastosowanie innej obudowy niż w A9, pozwoliło na korzystniejsze odprowadzanie ciepła z elektroniki aparatu.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 513 1.9
100 513 2
200 512 3.4
400 513 5.3
800 513 7.5
1600 513 16.9
3200 513 27.7
6400 514 61.5
12800 512 142
25600 518 197
51200 522 380
102400 627 657
204800 1262 1229

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A9  II - Szumy i jakość obrazu w RAW