Sony A9 II - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W A9 II przewidziano możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A9 II, dla ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Rezultaty działania odszumiania możemy ocenić pozytywnie. Kolejne stopnie, oprócz szumu redukują co prawda detale, jednak ostateczny efekt jest naprawdę niezły. Najlepiej naszym zdaniem wypada ustawienie „niskie”, zapewniając korzystny kompromis między poziomem szumu i szczegółowością.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A9 II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 1D X Mark III oraz Nikona D6. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Różnice w jakości obrazu na niskich czułościach pomiędzy wybranymi aparatami są niewielkie. Widać, że pliki z A9 II cechują się wyższą rozdzielczością, aczkolwiek trudno uznać ową przewagę za znaczącą. Dopiero na wyższych czułościach, rzędu ISO 6400 zobaczymy, że na zdjęciach z bezlusterkowca Sony wizualny poziom szumu jest niestety wyższy niż u konkurencji. To nie zmienia się wraz ze wzrostem nastaw ISO i do końca zakresu pozostaje widoczne.
Bezpośrednie porównanie wycinków z A9 II i poprzednika pokazuje, że obrazowanie pozostało na praktycznie identycznym poziomie.
Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.
Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 51200. Przy kolejnych wartościach obserwujemy niewielkie załamania, co zresztą nie dziwi jako, że mamy tu do czynienia z czułościami rozszerzonymi. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że najwyższymi wartościami szumu charakteryzuje się czerwona składowa szumu, tak samo jak w modelu A9. Te dwie Alphy to wyjątki na tle pozostałych testowanych przez nas aparatów. Takie zachowanie wynika prawdopodobnie z zastosowania warstwowej architektury sensora (stacked).
Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.
Do ISO 12800 lustrzanki 1D X Mark III i D6 idą praktycznie łeb w łeb. Dla tej wartości, wypadają lepiej od A9 II o ponad 2/3 EV. Dla wyższych nastaw, na prowadzenie wysuwa się Nikon, notując szum luminancji niższy od A9 II o nawet ponad 1 EV.
Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A9 II na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 255–767. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 | |||
204800 |
Histogramy do nastawy ISO 25600 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla nastaw programowych wykresy mocno się wypłaszczają.
Darki prezentują się wyraźnie lepiej niż u poprzednika. Nierównomierności są zdecydowanie mniejsze i występują w zasadzie tylko przy krawędziach w minimalnym natężeniu. Być może zatem zastosowanie innej obudowy niż w A9, pozwoliło na korzystniejsze odprowadzanie ciepła z elektroniki aparatu.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 513 | 1.9 |
100 | 513 | 2 |
200 | 512 | 3.4 |
400 | 513 | 5.3 |
800 | 513 | 7.5 |
1600 | 513 | 16.9 |
3200 | 513 | 27.7 |
6400 | 514 | 61.5 |
12800 | 512 | 142 |
25600 | 518 | 197 |
51200 | 522 | 380 |
102400 | 627 | 657 |
204800 | 1262 | 1229 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 | |||
204800 |