Fujifilm X-E4 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Do wad X-E4 w tej kategorii zaliczymy bez wątpienia brak jakiejkolwiek rękojeści, czy choćby nakładki na uchwyt. Przednia ścianka jest zupełnie płaska, a chropowata faktura tworzywa to za mało, by wygodnie chwycić aparat. Firma nie zdecydowała się także na zastosowanie uszczelnień.
Jako ciekawostkę, na poniższych zdjęciach zestawiliśmy obok siebie aparaty X-E1 i X-E4, by pokazać, jak wizualnie zmieniła się owa linia. Nowy model jest nieco mniejszy, pozbawiono go nakładki na uchwyt, lampy błyskowej oraz części przycisków, a także przełącznika trybów ustawiania ostrości. Mamy natomiast niewątpliwie przydatną funkcjonalność w postaci uchylanego ekranu, który pojawił się po raz pierwszy w serii X-E.
Zasilanie i złącza
X-E4 zasilany jest dedykowanym akumulatorem o oznaczeniu NP-W126S i parametrach 7.2 V oraz 1260 mAh. Ładowanie odbywa się w odpowiedniej ładowarce BC-W126 i trwa około 2 godzin. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie ok. 460 zdjęć przy korzystaniu z ekranu i 430 zdjęć kadrując przez wizjer. Podczas testów nie stwierdziliśmy znaczących odchyłek od tej deklaracji i w trybie mieszanym udawało nam się wykonać ok. 450 zdjęć. Gniazdo baterii jest zabezpieczone przed przypadkową próbą włożenia akumulatora w nieprawidłowy sposób.
Zdjęcia i filmy zapisywane są na kartach SD/SDHC/SDXC. W przeciwieństwie np. do modelu X-T30, X-E4 nie wykorzystuje niestety potencjału nośników UHS-II. Gniazdo karty pamięci i komora baterii znajdują się na spodzie korpusu.
Zestaw złącz komunikacyjnych znajduje się na lewej ściance i obejmuje:
- wejście mikrofonu 3.5 mm (z możliwością podłączenia wężyka spustowego innych producentów),
- gniazdo USB typu C (USB 3.1 Gen 1), z możliwością podłączenia elektronicznego wężyka spustowego oraz zestawu słuchawkowego (poprzez dołączoną przejściówkę USB-C – mini jack 3.5 mm),
- wyjście mikro HDMI (typ D).
Do aparatu nie przewidziano możliwości podłączenia żadnego uchwytu wyposażonego w dodatkowe elementy sterujące, czy komorę baterii.
Uniwersalna gorąca stopka umożliwia zainstalowanie lampy błyskowej, a także mikrofonu MIC-ST1.
Przyciski
Układ elementów sterujących został trochę zmieniony względem poprzednika. Ich omawianie zaczniemy jak zwykle od górnego panelu.
- A – tryb automatycznego doboru czasu ekspozycji,
- P – tryb automatyki programowej,
- B – tryb długich naświetlań (bulb),
- T – tryb regulacji wartości czasu za pomocą pokrętła nastawczego.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
Po prawej stronie ekranu LCD odnajdziemy wciskany dżojstik, który pozwala bezpośrednio zmieniać położenie punktu AF. Na dole znajdziemy jeszcze guziki MENU/OK oraz DISP/BACK.
Z przodu korpusu widzimy wciskane pokrętło sterujące oraz przycisk zwalniający blokadę bagnetu.
W Fujifilm X-E4 znajdziemy 3 programowalne przyciski. Dodatkowo, konfigurować możemy cztery gesty wykonywane na dotykowym ekranie.
Menu
Menu aparatu jest bardzo podobne do tego, które znaleźć możemy w większości aktualnych bezlusterkowców Fujifilm. Opcje zgromadzono w siedmiu zakładkach: ustawienia jakości obrazu, AF/MF, zdjęć, lampy, filmu, konfiguracji oraz odtwarzania zdjęć (aktywne w trybie odtwarzania), dodatkowo mamy także sekcję „My menu”. Zawartość tej ostatniej ustalamy dodając odpowiednie pozycje (maksymalnie 16) z pierwszych pięciu zakładek.
Menu jakości obrazu:
Menu ustawień AF/MF:
Menu ustawień zdjęć:
Menu lampy błyskowej:
Menu filmowania:
Menu konfiguracji:
Menu odtwarzania:
Przydatnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu. Istotną jego zaletą jest możliwość samodzielnego określenia ilości używanych slotów (4, 8, 12 lub 16) oraz wyboru poszczególnych, znajdujących się w nich funkcji. Co więcej, konfigurujemy je osobno dla trybu fotografowania oraz filmowania. Możliwości w tym zakresie przedstawia poniższy film.
Wyświetlacz
Wyświetlany obraz jest dobrej jakości, a jego wyrazistość i kolorystyka stoją na zadowalającym poziomie. W menu aparatu możliwa jest regulacja jasności ekranu oraz nasycenia kolorów w skali ±5 jednostek. Łatwo zauważyć natomiast odbicia otoczenia, szczególnie w słoneczny dzień.
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.
W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:
- wyświetlacz INFO (z dokładnym, procentowym wskaźnikiem naładowania akumulatora),
- informacje wybrane przez użytkownika,
- brak informacji.
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
- informacje włączone,
- informacje wyłączone,
- szczegółowe informacje,
- ulubione.
Zdjęcia można powiększać (przy pomocy tylnej rolki, jej wciśnięcie uruchamia podgląd 100%) lub przeglądać w postaci miniaturek (3×3 lub 10×10). Istnieje także możliwość przewijania zdjęć w powiększeniu, wykorzystując przednie pokrętło sterujące.
W trybie przeglądania, funkcja dotykowa umożliwia przeglądanie zdjęć, oraz ich powiększanie i zmniejszanie.
Filmowanie
Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu pierścienia trybów migawki w pozycji Film. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:
- 4K DCI (4096×2160): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- 4K UHD (3840×2160): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- 2K DCI (2048×1080, 1920×1080): 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- Full HD (1920×1080): 120p, 100p, 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p.
W X-E4 otrzymujemy F-Log, zebrę, focus peaking, 10-bitowy zapis o próbkowaniu 4:2:2 (ten jedynie na zewnętrzne rejestratory), lub 8-bitowy 4:2:0. Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania. Dodatkowo, możemy to zrobić z poziomu ekranu dotykowego. W trakcie nagrywania w trybie automatycznym możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawimy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość regulujemy w zakresie 160–25600 ISO, możemy też zdać się na automatykę. Dodatkowo, X-E4 pozwala na wizualizację poziomów dźwięku oraz możliwość podłączenia słuchawek przez port USB-C oraz zewnętrznego mikrofonu przez port 3.5 mm.
Skuteczność autofokusa w trybie ciągłym (AF-C) zależy od podpiętego obiektywu. W przypadku XF 35 mm f/1.4 praca systemu AF pozostawia sporo do życzenia ze względu na szybkość i pewność pracy mechanizmu. Lepiej pod tym względem sprawował się 2.8/16 WR.
Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. W procesie ostrzenia może nas wspomagać funkcja focus peaking (również w trakcie rejestracji) lub powiększenie obrazu. Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Dzięki obecności odpowiedniego wejścia, mamy możliwość podłączenia mikrofonu zewnętrznego.
Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych filmów nagranych testowanym aparatem.
- 4K 3840×2160 pix, 200 Mbps, 30p – 399 MB,
- 4K 3840×2160 pix, 100 Mbps, 30p – 228 MB,
- 4K 3840×2160 pix, 100 Mbps, 30p, F-Log – 216 MB,
- Full HD 1920×1080 pix, 200 Mb/s, 30p – 350 MB.
Zapraszamy do lektury testu trybu filmowania w aparacie Fujifilm X-S10, wyposażonego w ten sam sensor co X-E4.
Wizjer
W modelu X-E4 wykorzystano wizjer elektroniczny o rozmiarze 0.39 cala, wykonany w technologii OLED. Pokrywa on 100% kadru i oferuje powiększenie 0.62x oraz rozdzielczość 2.36 mln punktów. Wizjer wyposażony został także w korekcję dioptrii (od −4 do +2) oraz czujnik zbliżeniowy. Czas przełączenia obrazu pomiędzy ekranem a celownikiem to niecała sekunda.
Do dyspozycji mamy dwa ekrany: z informacjami i bez, a przełączamy się między nimi przyciskiem DISP/BACK. W menu aparatu dostępna jest opcja, która powoduje, że po obróceniu X-E4 do pozycji pionowej, opisy również zmieniają położenie.
Obraz wyświetlany w wizjerze charakteryzuje się całkiem dobrą jakością i szczegółowością. Nie zauważyliśmy niekorzystnego efektu tęczy. W dobrych warunkach oświetleniowych sprawdza się zadowalająco i oferuje płynny obraz. Powiększenie obrazu jest skromne, lecz dość typowe jak na niewielki aparat. W menu dostępne są dwa ustawienia pracy celownika: priorytet rozdzielczości oraz optymalizacji jasności w ciemnym otoczeniu. Główna różnica między nimi jest taka, że przy drugiej opcji obraz mocno traci na płynności.