Fujifilm X-E4 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
![]() |
Do wad X-E4 w tej kategorii zaliczymy bez wątpienia brak jakiejkolwiek rękojeści, czy choćby nakładki na uchwyt. Przednia ścianka jest zupełnie płaska, a chropowata faktura tworzywa to za mało, by wygodnie chwycić aparat. Firma nie zdecydowała się także na zastosowanie uszczelnień.
Jako ciekawostkę, na poniższych zdjęciach zestawiliśmy obok siebie aparaty X-E1 i X-E4, by pokazać, jak wizualnie zmieniła się owa linia. Nowy model jest nieco mniejszy, pozbawiono go nakładki na uchwyt, lampy błyskowej oraz części przycisków, a także przełącznika trybów ustawiania ostrości. Mamy natomiast niewątpliwie przydatną funkcjonalność w postaci uchylanego ekranu, który pojawił się po raz pierwszy w serii X-E.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zasilanie i złącza
X-E4 zasilany jest dedykowanym akumulatorem o oznaczeniu NP-W126S i parametrach 7.2 V oraz 1260 mAh. Ładowanie odbywa się w odpowiedniej ładowarce BC-W126 i trwa około 2 godzin. Według producenta pojemność tego akumulatora wystarcza na wykonanie ok. 460 zdjęć przy korzystaniu z ekranu i 430 zdjęć kadrując przez wizjer. Podczas testów nie stwierdziliśmy znaczących odchyłek od tej deklaracji i w trybie mieszanym udawało nam się wykonać ok. 450 zdjęć. Gniazdo baterii jest zabezpieczone przed przypadkową próbą włożenia akumulatora w nieprawidłowy sposób.
Zdjęcia i filmy zapisywane są na kartach SD/SDHC/SDXC. W przeciwieństwie np. do modelu X-T30, X-E4 nie wykorzystuje niestety potencjału nośników UHS-II. Gniazdo karty pamięci i komora baterii znajdują się na spodzie korpusu.
Zestaw złącz komunikacyjnych znajduje się na lewej ściance i obejmuje:
- wejście mikrofonu 3.5 mm (z możliwością podłączenia wężyka spustowego innych producentów),
- gniazdo USB typu C (USB 3.1 Gen 1), z możliwością podłączenia elektronicznego wężyka spustowego oraz zestawu słuchawkowego (poprzez dołączoną przejściówkę USB-C – mini jack 3.5 mm),
- wyjście mikro HDMI (typ D).
![]() |
![]() |
![]() |
Do aparatu nie przewidziano możliwości podłączenia żadnego uchwytu wyposażonego w dodatkowe elementy sterujące, czy komorę baterii.
Uniwersalna gorąca stopka umożliwia zainstalowanie lampy błyskowej, a także mikrofonu MIC-ST1.
Przyciski
Układ elementów sterujących został trochę zmieniony względem poprzednika. Ich omawianie zaczniemy jak zwykle od górnego panelu.
![]() |
- A – tryb automatycznego doboru czasu ekspozycji,
- P – tryb automatyki programowej,
- B – tryb długich naświetlań (bulb),
- T – tryb regulacji wartości czasu za pomocą pokrętła nastawczego.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
![]() |
Po prawej stronie ekranu LCD odnajdziemy wciskany dżojstik, który pozwala bezpośrednio zmieniać położenie punktu AF. Na dole znajdziemy jeszcze guziki MENU/OK oraz DISP/BACK.
Z przodu korpusu widzimy wciskane pokrętło sterujące oraz przycisk zwalniający blokadę bagnetu.
![]() |
W Fujifilm X-E4 znajdziemy 3 programowalne przyciski. Dodatkowo, konfigurować możemy cztery gesty wykonywane na dotykowym ekranie.
Menu
Menu aparatu jest bardzo podobne do tego, które znaleźć możemy w większości aktualnych bezlusterkowców Fujifilm. Opcje zgromadzono w siedmiu zakładkach: ustawienia jakości obrazu, AF/MF, zdjęć, lampy, filmu, konfiguracji oraz odtwarzania zdjęć (aktywne w trybie odtwarzania), dodatkowo mamy także sekcję „My menu”. Zawartość tej ostatniej ustalamy dodając odpowiednie pozycje (maksymalnie 16) z pierwszych pięciu zakładek.
Menu jakości obrazu:
Menu ustawień AF/MF:
Menu ustawień zdjęć:
Menu lampy błyskowej:
Menu filmowania:
Menu konfiguracji:
Menu odtwarzania:
Przydatnym elementem obsługi jest menu podręczne aktywowane klawiszem Q. Jego wciśnięcie powoduje wyświetlenie na ekranie siatki, za pomocą której możemy podglądać i zmieniać wiele parametrów aparatu. Istotną jego zaletą jest możliwość samodzielnego określenia ilości używanych slotów (4, 8, 12 lub 16) oraz wyboru poszczególnych, znajdujących się w nich funkcji. Co więcej, konfigurujemy je osobno dla trybu fotografowania oraz filmowania. Możliwości w tym zakresie przedstawia poniższy film.
Wyświetlacz
![]() |
Wyświetlany obraz jest dobrej jakości, a jego wyrazistość i kolorystyka stoją na zadowalającym poziomie. W menu aparatu możliwa jest regulacja jasności ekranu oraz nasycenia kolorów w skali ±5 jednostek. Łatwo zauważyć natomiast odbicia otoczenia, szczególnie w słoneczny dzień.
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.
W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:
- wyświetlacz INFO (z dokładnym, procentowym wskaźnikiem naładowania akumulatora),
- informacje wybrane przez użytkownika,
- brak informacji.
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
- informacje włączone,
- informacje wyłączone,
- szczegółowe informacje,
- ulubione.
Zdjęcia można powiększać (przy pomocy tylnej rolki, jej wciśnięcie uruchamia podgląd 100%) lub przeglądać w postaci miniaturek (3×3 lub 10×10). Istnieje także możliwość przewijania zdjęć w powiększeniu, wykorzystując przednie pokrętło sterujące.
W trybie przeglądania, funkcja dotykowa umożliwia przeglądanie zdjęć, oraz ich powiększanie i zmniejszanie.
Filmowanie
Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu pierścienia trybów migawki w pozycji Film. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:
- 4K DCI (4096×2160): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- 4K UHD (3840×2160): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- 2K DCI (2048×1080, 1920×1080): 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p,
- Full HD (1920×1080): 120p, 100p, 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p.
W X-E4 otrzymujemy F-Log, zebrę, focus peaking, 10-bitowy zapis o próbkowaniu 4:2:2 (ten jedynie na zewnętrzne rejestratory), lub 8-bitowy 4:2:0. Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania. Dodatkowo, możemy to zrobić z poziomu ekranu dotykowego. W trakcie nagrywania w trybie automatycznym możemy dokonywać korekty ekspozycji. Wcześniej ustawimy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość regulujemy w zakresie 160–25600 ISO, możemy też zdać się na automatykę. Dodatkowo, X-E4 pozwala na wizualizację poziomów dźwięku oraz możliwość podłączenia słuchawek przez port USB-C oraz zewnętrznego mikrofonu przez port 3.5 mm.
Skuteczność autofokusa w trybie ciągłym (AF-C) zależy od podpiętego obiektywu. W przypadku XF 35 mm f/1.4 praca systemu AF pozostawia sporo do życzenia ze względu na szybkość i pewność pracy mechanizmu. Lepiej pod tym względem sprawował się 2.8/16 WR.
Istnieje oczywiście możliwość wyłączenia autofokusu – wystarczy ustawić przełącznik w pozycji MF. W procesie ostrzenia może nas wspomagać funkcja focus peaking (również w trakcie rejestracji) lub powiększenie obrazu. Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Dzięki obecności odpowiedniego wejścia, mamy możliwość podłączenia mikrofonu zewnętrznego.
Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych filmów nagranych testowanym aparatem.
- 4K 3840×2160 pix, 200 Mbps, 30p – 399 MB,
- 4K 3840×2160 pix, 100 Mbps, 30p – 228 MB,
- 4K 3840×2160 pix, 100 Mbps, 30p, F-Log – 216 MB,
- Full HD 1920×1080 pix, 200 Mb/s, 30p – 350 MB.
Zapraszamy do lektury testu trybu filmowania w aparacie Fujifilm X-S10, wyposażonego w ten sam sensor co X-E4.
Wizjer
W modelu X-E4 wykorzystano wizjer elektroniczny o rozmiarze 0.39 cala, wykonany w technologii OLED. Pokrywa on 100% kadru i oferuje powiększenie 0.62x oraz rozdzielczość 2.36 mln punktów. Wizjer wyposażony został także w korekcję dioptrii (od −4 do +2) oraz czujnik zbliżeniowy. Czas przełączenia obrazu pomiędzy ekranem a celownikiem to niecała sekunda.
Do dyspozycji mamy dwa ekrany: z informacjami i bez, a przełączamy się między nimi przyciskiem DISP/BACK. W menu aparatu dostępna jest opcja, która powoduje, że po obróceniu X-E4 do pozycji pionowej, opisy również zmieniają położenie.
Obraz wyświetlany w wizjerze charakteryzuje się całkiem dobrą jakością i szczegółowością. Nie zauważyliśmy niekorzystnego efektu tęczy. W dobrych warunkach oświetleniowych sprawdza się zadowalająco i oferuje płynny obraz. Powiększenie obrazu jest skromne, lecz dość typowe jak na niewielki aparat. W menu dostępne są dwa ustawienia pracy celownika: priorytet rozdzielczości oraz optymalizacji jasności w ciemnym otoczeniu. Główna różnica między nimi jest taka, że przy drugiej opcji obraz mocno traci na płynności.