Fujifilm X-E4 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Auto z priorytetem bieli,
- Auto z priorytetem otoczenia,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.6 | 108.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.61 | 109.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 7.68 | 117 |
Pochmurny dzień | Chmury | 5.04 | 113.5 |
3000K | Auto | 21.1 | 134.4 |
3000K | Auto – priorytet bieli | 8.99 | 110.4 |
3000K | Auto – priorytet otoczenia | 23.1 | 140.3 |
3000K | Żarówki | 6.09 | 101.6 |
3000K | 3000K | 5.96 | 101.5 |
5400K | Auto | 4.2 | 109.2 |
5400K | 5400K | 3.98 | 109.2 |
W świetle 5400 K i słonecznym zanotowaliśmy bardzo niskie błędy koloru. Podobnie przy zachmurzonym niebie, ale tylko dla wzorca – automatyka bowiem dała lekko chłodny zafarb. Podstawowy wariant automatyki w świetle żarowym zapewnił silnie ciepłą tonację, tak samo jak w opcji „priorytet atmosfery”. Po przełączeniu na „priorytet bieli”, błąd dC uległ znacznej redukcji. Niemniej, dopiero dla ustawień „żarówka” i temperatury 3000 K uzyskaliśmy kolorystykę najbliższą prawidłowej.
X-E4 ma tendencję do przesycania kolorów, widoczną szczególnie przy korzystaniu z automatyki w świetle żarowym, ale zauważalną i przy dziennym oświetleniu. Średnia odchyłka od wartości S wyniosła w całym teście ok. 14%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.