Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Test aparatu

Fujifilm X-E4 - test aparatu

30 sierpnia 2021
Maciej Latałło Komentarze: 66

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału pokazujemy tradycyjnie wykres prezentujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Na jego podstawie widzimy, że odszumianie na zdjęciach JPEG jest obecne. Mimo, że krzywa z grubsza przypomina wykładniczą, to poszczególne składowe przyjmują podobne wartości – szczególnie od ISO 1600.

Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW



----- R E K L A M A -----

Fujifilm X-E4 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie −4
Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +4
Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie −4
Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +4
Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Naszym zdaniem nie ma potrzeby ustawiać odszumiania na poziomie wyższym niż „0”. Dla niższych ustawień uzyskujemy sensowny kompromis pomiędzy redukcją szumu i utratą detali, natomiast dla wyższych – obraz zaczyna przypominać przysłowiową „akwarelę”.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-E4 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów Nikon Z50 i Sony A6400. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Podobnie jak przy porównaniu JPEG-ów, w RAW-ach także nie widać zaskoczeń – obrazowanie matrycy X-Trans CMOS czwartej generacji jest takie samo jak w innych modelach w nią wyposażonych. Na niskich nastawach ISO zdjęcia są wyraziste i pełne szczegółów. Podobnie wygląda to zresztą u konkurencji, mimo różnic w liczbie megapikseli. Jeśli chodzi o szum przy wysokich czułościach, to nieco lepiej radzi sobie aparat Nikona. Niemniej, nastawa ISO 6400 jest maksymalną jaką naszym zdaniem można wykorzystywać zarówno w X-E4, Z50, jak i A6400.

Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.

Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 25600 krzywa ma prawidłowy, wykładniczy przebieg. Niewielkie załamanie da się zauważyć przy ISO 51200. Pamiętajmy jednak, że jest to wartość rozszerzona, zatem nie należy przykładać do tego faktu specjalnej wagi.

Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.

Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Na podstawie powyższego wykresu widzimy, że w całym zakresie najlepiej wypada aparat Nikona. Dla ISO 6400 jego przewaga nad X-E4 to niecałe 1/2 EV. Podobna różnica występuje pomiędzy A6400 i X-E4, tyle, że na korzyść bezlusterkowca Fujifilm.

Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.

Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-E4 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 000 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
80 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
160 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Na początek warto zauważyć, że matryca X-Tran CMOS czwartej generacji posiada bias na tym samym, dość wysokim poziomie około 1024, co jej trzecia implementacja.

Jeżeli chodzi o wygląd histogramów, to w zakresie czułości natywnych nie mamy większych zastrzeżeń do ich kształtu, choć poissonowski rozkład jest zaburzony w maksimum sygnału. Dopiero dla nastaw rozszerzonych obserwujemy grzebieniowy charakter histogramu. Same darki natomiast wyglądają dobrze, a niejednorodności, jakie obserwujemy, mają niewielką intensywność.

X-E4 to kolejny model, w którym zauważyliśmy błąd wskazań czasu naświetlania. Do 120 sekund, wszystko jest w porządku. Gdy naświetlamy 150 sekund, w EXIF-ie zdjęcia pojawia się informacja o ekspozycji o 10 sekund dłuższej. Z kolei w przypadku naszych darków, zamiast 180 sekund widzimy 200 sekund. Co ciekawe, zegar w aparacie odliczający czas przy dłuższych ekspozycjach działa bez zarzutu, co potwierdza równoległy pomiar zewnętrznym stoperem.

ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
80 1023 3.2
100 1022 4
160 1023 3.4
200 1023 3.6
400 1022 6.8
800 1022 8.8
1600 1017 17.9
3200 1018 29
6400 993 58
12800 1004 98
25600 987 169
51200 978 191

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
80 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
160 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW Fujifilm X-E4 - Szumy i jakość obrazu w RAW