Sigma fp L - test aparatu
5. Balans bieli
Sigma fp L oferuje następujące tryby balansu bieli:
- Automatyczny,
- Automatyczny z priorytetem źródła,
- Dzień słoneczny (5400K),
- Cień (8000K),
- Dzień zachmurzony (6500K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4100K),
- Światło lampy błyskowej (7000K),
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury),
- Trzy ustawienia ręczne według wzorca bieli.
----- R E K L A M A ----- Każdą nastawę można skorygować w 15-stopniowej skali w dwóch zakresach: Amber-Blue (bursztynowy-niebieski) oraz Green-Magenta (zielony-magenta). W drugim menu fotografowania znajdziemy opcję bracketingu balansu bieli, która pozwala na zapisanie 3 zdjęć z różnymi ustawieniami (w krokach 2, 4 lub 6 w obu skalach niezależnie).
Dostępna jest też funkcja bracketingu balansu bieli, z ustaleniem kierunku w osi B/A lub M/G, 3 lub 5 zdjęciami w zakresie ±16 w krokach 2.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli prezentujemy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Słoneczny dzień Auto 9.83 129.3 Słoneczny dzień Słoneczny dzień 9.23 127.8 Zacienienie Auto 19.3 144.3 Zacienienie Zacienienie 12.6 128.8 Zachmurzenie Auto 7.07 121.9 Zachmurzenie Zachmurzenie 7.24 122.4 Żarówki 3000K 8.15 108.9 Żarówki Auto 18 119.5 Żarówki Żarówki 9.3 109.5 5500K 5500K 7.7 116 5500K Auto 6.66 114.5
Analizując dane z tabeli możemy powiedzieć, że nie ma powodów do narzekań poza trybem dla cienia oraz nastawą na światło żarowe. Co ciekawe, w trybie cienia nawet dedykowany program daje duży błąd a dla światła żarowego, problem jest tylko wtedy, kiedy działa automatyka lub kiedy definiujemy sami temperaturę barwową nastawiając na 3000 K. Gdy użyjemy nastawy automatycznej, w tym świetle błąd koloru sięga wysokiej wartości 18.
Widzimy też, że aparat ma tendencję do lekkiego przesycenia koloru, a średnio wartość błędu to 22%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.