Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sigma fp L - test aparatu

20 sierpnia 2021

6. Jakość obrazu JPEG

Obrazy JPEG mogą być zapisywane w następujących rozmiarach zdjęć (dla proporcji 3:2): 9.5K (9520x6328), 6.2K (6240x4144), 4.8K (4768x3168), UHD (3840x2552) oraz FHD (1920x1280).

Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG

W testowanym aparacie nacisk położono na możliwości zmiany proporcji zdjęcia. Do wyboru mamy: 21:9, 16:9, 3:2, rozmiar formatu papieru A (1.41:1), 4:3, 7:6 oraz 1:1. Gdy używamy formatu innego niż 3:2, niewykorzystana część kadru może być na ekranie wyczerniona, bądź półprzezroczysta.


----- R E K L A M A -----

Ustawienia kolorystyki obrazu wpływające na pliki JPEG są standardowe. Modyfikować możemy kontrast, ostrość, nasycenie (poza monochromatycznym) oraz tonację (tylko monochromatyczny). Dostępnych jest czternaście zdefiniowanych stylów obrazu:

  • Standard,
  • Vivid,
  • Neutral,
  • Portrait,
  • Landscape,
  • Cinema,
  • Teal & Orange,
  • Sunset Red,
  • Forest Green,
  • Powder Blue,
  • Foveon Classic Blue,
  • Foveon Classic Yellow,
  • Duotone,
  • Monochrome.

Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG

Warto zaznaczyć, że można też wykorzystać funkcję bracketingu, która umożliwi wykonanie nie więcej niż pięciu zdjęć, każde w innym trybie koloru. Listę trybów definiujemy samodzielnie.

Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG

Nastawa tonacji umożliwia kontrolę nad krzywą kontrastu. Włączając ten efekt, możemy wybrać słaby lub silny kontrast lub indywidualnie dobrać parametry dla partii jasnych i cieni w zakresie ±5.

Dostępna jest też funkcja Fill Light, która powoduje lekkie rozświetlenie ciemniejszych partii obrazu.

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG

Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Wybrane do porównania aparaty Sony A7R IV posiadający tę samą matrycę oraz Nikon Z7, z matrycą 45 Mpx. Prezentujemy wszystkie dostępne czułości aparatu Sigma fp L. Dla czułości ISO 100 widzimy wyraźnie wpływ filtru antyaliasingowego w aparacie Sigmy. Musimy przyznać, że obraz tworzony przez ten aparat na domyślnych ustawieniach jest atrakcyjny dla oka. Widzimy też lekkie niedoświetlenie względem konkurentów. Do czułości ISO 6400 poziom szumu jest dobrze kontrolowany, nie dostrzegamy deformacji czy artefaktów. Powyżej ISO 12800 obraz nie prezentuje się już dobrze. Odszumianie powoduje znaczącą utratę detalu oraz przesunięcia w kolorystyce (desaturacja). Należy jednak podkreślić, że nie pojawiają się artefakty, które są dobrze widoczne szczególnie w aparacie Sony A7R IV.

Wyostrzanie

Skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −1 a +1, ze skokiem 0.2. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.

Ostrość
-1
Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+1
Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG

Oceniając wycinki możemy powiedzieć, że neutralne ustawienie nie jest mocno wyostrzone. A sam zakres zmian nie jest duży. Natomiast najniższa nastawa daje bardzo miękki obraz.

Zdjęcia o rozszerzonym zakresie dynamiki

W trybie HDR mamy także możliwość wykonania 3 naświetleń z krokiem 1 do 3 EV, które zostaną automatycznie połączone w jedno zdjęcie. Poniżej prezentujemy przykład użycia tej funkcji.

HDR wyłączony HDR włączony
Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG
Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG Sigma fp L - Jakość obrazu JPEG