Canon EOS R3 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K), z priorytetem atmosfery lub bieli,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.51 | 100.3 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.02 | 102.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 8 | 106 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.27 | 103.4 |
3000K | Auto (priorytet atmosfery) | 20.1 | 128.4 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 14.1 | 114.5 |
3000K | Żarówki | 7.43 | 100.3 |
3000K | 3000K | 8.34 | 99.31 |
5400K | Auto | 4.48 | 100.4 |
5400K | 5400K | 5.16 | 101.6 |
W pochmurny dzień lepiej od automatyki spisał się odpowiedni wzorzec, bowiem ta dała trochę chłodne zabarwienie. Do wyników w świetle słonecznym i LED-owym (5400K) nie mamy w zasadzie zastrzeżeń. Test wykonany przy żarówkach 3000K sprawił trochę kłopotu testowanemu aparatowi. Oba warianty automatyki zapewniły ciepły zafarb (mniejszy dla wariantu „priorytet bieli”), a i dla pozostałych ustawień błędy dC przyjmują nieco za wysokie wartości.
W większości przypadków, nasycenie w niewielkim stopniu odbiega od wzorcowego. Wyjątek stanowi automatyka w świetle żarowym. Średnia odchyłka od parametru S wyniosła w teście zaledwie niespełna 6%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.