Fujifilm X-H2 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Auto z priorytetem bieli,
- Auto z priorytetem otoczenia,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.79 | 103 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 3.95 | 101.9 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.98 | 111.9 |
Pochmurny dzień | Chmury | 6.02 | 113.1 |
3000K | Auto | 22.1 | 137.1 |
3000K | Auto – priorytet bieli | 8.72 | 109.8 |
3000K | Auto – priorytet otoczenia | 24.3 | 143.9 |
3000K | Żarówki | 6.38 | 103.8 |
3000K | 3000K | 6.39 | 103.9 |
5400K | Auto | 4.21 | 111.6 |
5400K | 5400K | 4.11 | 110.6 |
Jeśli chodzi o błędy koloru, to ich niski poziom zanotowaliśmy w kilku sytuacjach: przy oświetleniu słonecznym, lampami 5400 K (LED) oraz w pochmurny dzień. Także dobre wyniki mamy w świetle żarowym dla wzorca „żarówka” oraz ustawienia 3000 K. Podstawowy wariant automatyki zapewnił wyraźnie ciepłą tonację zdjęć, która to z kolei przy opcji „Auto – priorytet bieli” została w pewnym stopniu zredukowana.
Jak większość aparatów Fujifilm, X-H2 ma tendencję do przesycania kolorów, widoczną szczególnie przy korzystaniu z automatyki w świetle żarowym. Średnia odchyłka od wartości S wyniosła w całym teście niecałe 14%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.