Fujifilm X-H2 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Fujifilm X-H2 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-H2 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy zdjęcia z aparatów OM System OM-1 oraz Panasonic Lumix GH6. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
W kategorii rozdzielczości i odtworzenia szczegółów obrazu, aparat Fujifilm jest niewątpliwie liderem powyższego zestawienia. Nie ma w tym oczywiście niczego zaskakującego, sensor X-H2 oferuje w końcu aż 40 megapikseli, ustanawiając tym samym rekord dla aparatów APS-C.
Oceniając wizualny poziom szumu to X-H2 z pewnością nie góruje nad konkurencją. O ile zaszumienie obrazu w testowanym modelu oraz OM-1 jest stosunkowo podobne, tak GH6 wypada trochę lepiej w tej kategorii.
Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.
Do przebiegu wykresu nie mamy zastrzeżeń. Wraz ze wzrostem czułości szum rośnie wykładniczo i nie widzimy niepokojących załamań. Dodatkowo, poszczególne składowe szumu są wyraźnie oddzielone. Nic zatem nie wskazuje na to, by surowe pliki były odszumiane.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.
Tak jak stwierdziliśmy na podstawie porównania zdjęć scenki, także w Imateście można zauważyć, że najniższy poziom szumu luminancji występuje w przypadku GH6. Dla ISO 6400, jego przewaga nad X-H2 to ok. 1/2 EV. Z kolei OM-1 i testowany aparat Fujifilm generują bardzo zbliżony poziom szumu, przez co na wykresie ich punkty praktycznie się pokrywają.
Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-H2 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 000 000 zliczeń.RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
64 | |||
125 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Jeżeli chodzi o wygląd histogramów, to do ISO 3200 ich kształt nie budzi większych zastrzeżeń. Dalej widzimy zaburzenie kształtu rozkładu Poissona. Same darki natomiast wyglądają naprawdę dobrze, a niejednorodności, jakie obserwujemy, są w zasadzie minimalne. Nasze pomiary pokazują, że trzy ostatnie nastawy ISO, tj. 12800, 25600 i 51200 to de facto ta sama wartość czułości.
Zarówno X-H2, jak i X-H2S to kolejne modele, w których zauważyliśmy błąd wskazań czasu naświetlania. Do 120 sekund, wszystko jest w porządku. Gdy naświetlamy 150 sekund, w EXIF-ie zdjęcia pojawia się informacja o ekspozycji o 10 sekund dłuższej. Z kolei w przypadku naszych darków, zamiast 180 sekund widzimy 200 sekund. Co ciekawe, zegar w aparacie odliczający czas przy dłuższych ekspozycjach działa bez zarzutu, co potwierdza równoległy pomiar zewnętrznym stoperem.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
64 | 1018 | 2.2 |
125 | 1018 | 2.3 |
200 | 1018 | 3.3 |
400 | 1013 | 6.1 |
800 | 1011 | 9.5 |
1600 | 1010 | 20.3 |
3200 | 1003 | 36.4 |
6400 | 1004 | 71.2 |
12800 | 1008 | 138 |
25600 | 1005 | 136 |
51200 | 1009 | 138 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
64 | |||
125 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |