Canon EOS R6 Mark II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K), z priorytetem atmosfery lub bieli,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.86 | 99.58 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.45 | 105.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.43 | 99.53 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.31 | 100.5 |
3000K | Auto (priorytet atmosfery) | 19.6 | 126.4 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 13.2 | 110.6 |
3000K | Żarówki | 7.54 | 96.17 |
3000K | 3000K | 8.13 | 93.34 |
5400K | Auto | 4.66 | 95.3 |
5400K | 5400K | 4.98 | 96.7 |
W świetle naturalnym oraz LED-owym (5400 K) odwzorowanie kolorów stoi na bardzo dobrym poziomie. Mały wyjątek stanowi wzorzec dla słońca, co wynika z niskiej pozycji nad horyzontem naszej dziennej gwiazdy o tej porze roku. W świetle żarowym wzorzec „żarówka” oraz temperatura barwowa ustawiona na 3000 K zapewniły w miarę dobre wyniki. Podstawowy wariant automatyki z kolei zapewnił bardzo ciepłą tonację zdjęcia. Można ją trochę zredukować, aktywując opcję „priorytet bieli”.
W większości przypadków, nasycenie w niewielkim stopniu odbiega od wzorcowego. Wyjątkiem jest klasycznie automatyka w świetle żarowym. Średnia odchyłka od parametru S w teście tylko nieznacznie przekroczyła 6%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.