Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Szkoda, że nie napisaliście, że w 6K open gate z podpiętym monitorem AF nie potrafi wybierać, ani śledzić obiektów. Ogólnie trochę się zawiodłem działaniem AFu, bo nawet byle otwarcie drzwi w samochodzie potrafi go zgubić. Widać, że jeszcze trochę Panasowi brakuje.
Generalnie świetna puszka, szumy mniejsze od Sony, a zdolność rozdzielcza prawie ta sama. 6ki, trochę lepszy wizjer, lepszy tryb seryjny. AF jeszcze trochę kuleje, jednak wszystko idzie w dobrą stronę. No i korpusy od Panasonica świetnie leżą w dłoni.
Pozwolę sobie ponowić pytanie, które zadałem tutaj: link Czy Autor testu sprawdzał możliwość dodawania własnych opisów do zdjęć? Jeżeli tak, to co się z nimi dzieje po przegraniu zdjęcia na komputer - gdzie w EXIF-ie te komentarze tekstowe są dostępne? Bo nie sądzę żeby S5II nie miał tej funkcjonalności, skoro ma go mój G90. A jeżeli Autor nie sprawdzał, to czy może jeszcze spróbować? Byłbym niezwykle zobowiązany. A może ktoś z Panasonic Polska zna sprawę i zechce odpowiedzieć? Z góry dziękuję i pozdrawiam.
DP zamknięte? Smutek... Najlepsza strona foto na świecie, oczywiście zaraz po optycznych ;) od 20lat zaglądam na oba portale, Dp i optyczne i od 20lat na optycznych brakuje mi rawów w zdjęciach przykładowych, prosta scenka, kilkanaście zdjęć i było by super. Do dzieła optyczne.pl to dla Was szansa :)
Mam pierwsza wersję tego aparatu. Służy mi głównie do filmowania. Wystawiłem dzisiaj jego ocenę. Canon R służy mi do zdjęć ale jak kupiłem S5 to leży w torbie. Przez przejściówkę dobrze współpracuje z Sigmą 20 1.4 i Canonem 50 1.8.
Mam również pierwsza wersję. Głównie jednak fotki, sporadycznie wideo. O dziwo technologia DFD AF jest dla mnie satysfakcjonująca (pewnie nie poznałem się na tych lepszych jeszcze). Ale spójrzmy na oceny Optycznych. Ocena AF dla wersji drugiej S5 II- 7,44 Ocena AF dla wersji pierwszej S5 - 7,44 Te aparaty nie były testowane w bardzo odległym odstępie czasu. Jeśli brać na poważnie te cenzurki, to Testujący ocenili, ze wprowadzenie działania fazowego nie przyniosło istotnej zmiany, przynajmniej w teście foto, a tu było już całkiem w porządku w S5, choć nie tak błyskotliwie jak teraz u Canona R6II Myślę, ze to całe zamieszanie z fazą to głównie dla wideo. Mniej komentarzy, bo system jest 'egzotyczny' na rynku gdzie zaufaniem darzy się historycznie uznane marki. O systemie decydują w znacznej mierze obiektywy. Optyczni w ogóle nie testują obiektywów Panasonica, a te mogą zadziwić jakością, nie tylko napisem 'certified by Leica', jak mój 16-35. Tu uznanie dla wspomnianego DPReview, który to portal nie pominął tego fragmentu rynku.
>niezbyt szybki tryb seryjny z AF dla migawki mechanicznej,
to delikatne podsumowanie dość interesującego jednak problemu - prawie takie same osiągi ma mój Olympus PEN (E-PL8), lokujący się przecież na najniższej półce cenowej (ale nie ma migawki elektronicznej); skoro CAF działa zupełnie sprawnie przy 30 kl./s przy migawce elektronicznej, to dlaczego a CAF działa tylko do 7kl./s przy migawce mechanicznej? największa szybkość tej migawki to 9 kl/s, czyli minimalnie więcej;
ale w ogóle aparat robi bardzo dobre wrażenie, a skoro najlepsze osiągi (dynamika tonalna etc.) osiągał w wersji poprzedniej, to może własnie nią warto się zainteresować? może cena też korzystnie spadnie? jak kto nie fotografuje sportu i innych dynamicznych motywów, to taki aparat jest super rozwiązaniem - duży, z dużą matrycą (jak kto ma na tym tle jakieś mocne przekonania) i robiący dobre technicznie zdjęcia.
nb., tymi migawkowymi problemami przypomina trochę Pentaksa K1
@JdG, napisał: " a skoro najlepsze osiągi (dynamika tonalna etc.) osiągał w wersji poprzedniej, to może własnie nią warto się zainteresować?"
Różnice nie są kolosalne, szczególnie patrząc na level osiągnięć obu. Nie warto poświęcać mocno przeciętnego af-u jak na obecne czasy dla jego poprzednika, który nie jest nawet przeciętny.
sprzęt sam w sobie jest bardzo przyjazny użytkownikowi, za dużą zaletę należy uznać całą gamę optyki Sigmy do wyboru no i wiadomo panasonic i leica. Aktualna cena za jaką można go kupić to nawet 8500 zł, a jak ktoś bierze na firmę to wyjdzie jeszcze taniej bo tylko sama kwota netto. Kupiłem ten aparat świadomie pozbywając się sprzętu canona i wedle moich potrzeb jakimi są portret, fotografia macro oraz fotografie wnętrz - robi świetną robotę. Osoby tkwiące latami w systemie canona lub nikona nie zmienią systemu ze względu na posiadane obiektyw często w znacznej ilości. Osobiście bardzo mi ten aparat przypadł do gustu
@Rolfik Tyle razy była mowa, żeby nie patrzeć na punktację, bo ta jest od czapy i zależy głównie od tego, którą nogą wstanie testujący. Już sam fakt punktowania w skali 1000-stopniowej za wrażenia subiektywne, lub jak w przypadku AF, z dokładnością 25-krotnie większą niż dokładność pomiaru ocenianej cechy jest obrazą logiki.
Onegdaj sprzedałem lustro FF i obiektywy Nikona i zastanawiałem sie co nowego. Oczywiste jest, ze przy wyborze systemu kierujemy się obiektywami, oceniając ich odpowiedź na nasze potrzeby. I to nie jest chyba słaba strona relatywnie nowego gracza w FF, czyli Panasonica. Jest dużo L-mount od Sigmy. Przed podjęcim decyzji o zakupie miałem to szczęście sprawdzić dwa obiektywy natywne Panasonica- kit 20-60 oraz zoom 16-35. Chyba jak wszystkie obiektywy Panasonica są one uszczelnione , odporne na zachlapanie, pył i mróz do -10st.C. Nawet ten kitowy! A waży 350 gram. Oczywiście to nie jest 'state of the art', ale na mniej sieriozny i amatorski zapis wakacyjny- coś genialnego. I w zasadzie .... do sięgniecia za grosze, jeśli kupuje się zestaw czyli kit. Natomiast Pro 16-35/4 wskakuje w niekoniecznie powszechny trend, czyli jakość w mniejszych gabarytach. Nareszcie sensownie w zakresie wagi (500g) i głębokości (odstaje na niecałe 100mm) no i w zakresie jakości optycznej jest fantastycznie. Także te dwa obiektywy mnie urzekły, są bardzo dobrze skalibrowane z body w temacie AF właśnie, a korpus S5 w cenie na jaką trafiłem i z czteroletnią gwarancją przekonał mnie. Każdy jednak dokonuje osobistych kalkulacji zależnie od okoliczności. Zawsze są pros&cons.
@Rolfik: to może Ty, jako użytkownik S5 sprawdzisz u siebie i odpowiesz na moje pytanie, jak to jest z tymi notatkami do zdjęć? Mógłbyś to sprawdzić i dać znać, gdzie te komentarze tekstowe można znaleźć po wgraniu plików na komputer? Byłbym zobowiązany, skoro ani Autor testu, ani nikt z Panasonic PL nie kwapi się, żeby mi odpowiedzieć.
Ps: jestem też ciekaw jak to jest w aparatach innych marek: czy mają możliwość dodawania notatek tekstowych i czy są one widoczne po zgraniu plików poza aparat? Z góry dzięki i pzdr.
@Rolfik mam 16-35. O ile w centrum jest bardzo ostry, to na brzegu na 35mm bywa wg mnie średnio. Przy przesłonie 8 jest tak ostry jak Sigma 35mm 1,4 DN na przesłonie 2. Na 24mm porównuje go do mojej stałki Sigmy 24mm 2,0 DN. Tutaj różnica jest mniejsza na brzegu. Najlepszy jest na 16mm. Oczywiście jak na zooma daję radę. Ciekaw jestem jak 20-60 wypada w porównaniu do 16-35.
@Gabrych. Bardzo ogólni i nie wchodząc w niuanse - w relacji centrum-brzeg 16-35 jest jednak lepszy (mniej spadku jakości) niż 20-60 i a patrząc tylko na centrum, ostrość 16-35 zawsze wydaje mi się na nieco lepszym poziomie niż 20-60. Przy czym używam tych obiektów do krajobrazu i architektury zazwyczaj operując of f8 do f11, gdzie te różnice nie są powalające. Jak ma być bardzo poręcznie i lekko, to 20-60 bez dyskomfortu.
@Soniak10. Wydaje mi się, że w S5 nie ma możliwości tworzenia notatek natywnie w aparacie (?) Można ustawić nazwy zapisywanych folderów i plików np stosownie co do okoliczności geograficznych. A może chodzi tu o dodawanie notatek z pozycji software'u do obróbki zdjęć?. To wtedy inne zagadnienie.
Droga redakcjo, wiem, że Internet lubi kwieciste wypowiedzi wręcz historie, ale nie mam na to czasu. Będzie krótko, proszę mnie poprawić jeżeli się mylę ( no i w autor testu też ) , jeżeli sie nie mylę to proszę zmodyfikować treść testu , bo ośmiesza osoby które go tworzyły lub traktuje odbiorcę jak idiotę .Rozumiem, że na etapie testów ktoś może nie potrafi połączyć dwóch kropek , ale problem polega na tym że w podsumowaniu nadal ich nie łączy, Do sedna:
1. AF – podsumowanie Lumix 7.44 vs Nikon 7.40 , cytuję „W tej kategorii zauważalnie lepiej od Lumiksa wypada Nikon Z6 II, rejestrujący 14 kl/s „ AF-C lumix wg was wypadł złabo a był testowany na szkle 70-200/4 czyli przy większej głebi ostrości , cytuję z posumowania „mało imponująca skuteczność śledzącego AF” sam wybór narzędzi testujących AF tez jest ciekawy: Lumix – S Pro 50mm/1.4 – 10 tyś pln (top) Sony – 70-200/2.8 GM OSS II – najlepsze obecnie tele 13 tyś pln Canon RF 70-200/2.8 12 tyś pln topowe szkła sportowe nastawione na szybki i precyzyjny AF konfrontujecie z Nikkorem Z 50 mm f/1.8 S czyli „budżetowym” ( polityka Nikona to odrębny wątek) szkłem portretowym . Leo why ?... 2. ISO , dynamika , szumy, zakres jakość jpeg i RAW , wszystko to macie obarczone błędem ( czułość matrycy), który dostrzegacie, ale nie uwzględniacie w wynikach, które są wypaczone itd. Lumix cytuję „większość czułości jako średnie wartości ze wszystkich grup senseli są ok. 1 EV poniżej nominalnych „ nas interesuje najbardziej używane do porównań 6400 , które średnio jest ponad 1EV , dla porównania Nikon z6II cytuję „Przesunięcie nie jest duże i nie przekracza 1/2 EV „ , dla 6400 to mniej niż 1/2 EV . Dlaczego to tak wazne ? Ano wszystkie potem porównania są błędne, bo jak zauważacie przy testowaniu zakresu tonalnego , cytuję „W przypadku wybranych aparatów – Panasonika S5 II i Nikona Z7 występowała różnica w naświetleniu zdjęć, toteż zdecydowaliśmy się przymknąć przysłonę o 2/3 EV mocniej w Z7 „. W rzeczywistości, czyli praktyce aby naświetlić identycznie klatki w Lumixie i Z 6II przy tym samym czasie i wiadomix słabym oświetleniu , Lumix potrzebuje o ponad 1/2 EV wyższego ISO . Tym samym wszystkie jego wirtualne przewagi z racji zawyżenia ISO ida w piach . Znaczy to że lumix wcale nie szumi mniej, może tak samo albo raczej ciut bardziej , wy jednak piszecie cytuję „Lumix S5 II generuje najniższy szum luminancji w naszym zestawieniu. Dla nastawy ISO 6400 największą przewagę Panasonika zauważamy względem A7 IV (niecałe 1 EV), mniejsze różnice występują w porównaniu do R6 Mark II oraz Z6 II (oba ok. 1/2 EV). „ To jakie są faktycznie różnice skoro wiemy że ISO 6400 lumixa to bardziej 3200 ? Rozumiem w trakcie testu, ale w kolejnych działach ewidentnie to rozumiecie , że to wpływa na wynik, a jednak w podsumowaniu „Pomiary w Imateście pokazują, że dla ISO 6400 szum luminancji w plikach z Lumiksa jest najniższy w porównywanej grupie aparatów. „ Dlaczego ?
> Ps: jestem też ciekaw jak to jest w aparatach innych marek: czy mają możliwość dodawania notatek tekstowych
"notatek tekstowych"?? poważnie? spotkałeś takie? co prawda można sobie to wyobrazić, były nawet konstrukcje łączące smartfona z klasycznym aparatem i tam pewnie można to robić na zwykłej zasadzie, ale takie normalne,duże aparaty?
to dosyć niewygodne przede wszystkim; notatki dźwiękowe to co innego, taką możliwość ma chyba każde urządzenie z mikrofonem, a jak nagrywa video, to raczej ma mikrofon.
Moim zdaniem, nastąpiła nadinterpretacja użycia funkcjonalności, która w menu nazywa się: "Wprowadzanie znaków" Istotnie "da się pisać", ale jest to przewidziane do wprowadzania własnych najwyżej 5 znakowych oznaczeń dla nazw folderów plików tzw "5-znakowy segment zdefiniowany przez użytkownika" W menu aparatu jest to sekcji : [Ustaw. folderu/pliku] i wówczas wyświetla się ekran "Wprowadzanie znaków" Ten ekran wyświetla się jeszcze w kilku opcjach menu, ale z całą pewnością niczego nie można zapisać "z ręki" w EXIF Ale ....jeśli chcesz, aby w EXIF zdjęcia pojawiło się Twoje imię/ nazwisko lub twój nick, poszukaj w menu coś w stylu " Informacja o prawach autorskich", wtedy tez wyświetli się ekran "Wprowadzanie znaków" i będziesz mógł wpisać swoje dane. Od tej chwili wszystkie zdjęcia będą w EXIF dumnie wyświetlać Twoje Godło.
Aaa.......w temacie aparatu LS5m2....to mam ten aparat od miesiąca. Wybrałem go jako combo z Sigmą 40mm f1.4 DG HSM do zdjęć w "trudnych" warunkach oświetleniowych, jakie są/można zastać ogólnie mówiąc na scenie/estradzie. Zrobiłem nim "produkcyjnie" około 700 zdjęć z ustawieniami: priorytet przysłony, czas 1/100, ISO automat. pomiar światła matrycowy, 85%zdjęć AF-S, (15%) AF-C ze śledzeniem człowieka. Światło zastane na scenie było takie, że widownia była w całkowitym mroku, zdjęcia były robione we wszystkich kierunkach, to znaczy "od widowni" i "na widownię". Błąd AF wyniósł 0/100. Najwyższe ISO 1600. Szumu....klient nie stwierdził. W niedzielę fotografuję koncert fortepianowy w ..garażu podziemnym, w świetle zastanym, na tę okoliczność kupiłem Sigmę 20mm f1.4 DGDN. Aparat miał być do pracy, a robię nim zdjęcia dla przyjemności...., przy okazji...(Dzięki Panie Radku/ABFoto)
@JdG i molon_labe: jak zwał tak zwał, przecież w moim pierwszym poście dałem linka do wątku na forum, w którym zamieściłem fragment oficjalnej instrukcji obsługi mojego G90 objaśniającej jak wprowadzać teksty przy zdjęciach. I nie są to teksty 5-znakowe. Notatki dźwiękowe służą do czego innego a tekstowe do czego innego. Nie zaglądaliście? I wydaje mi się że takie funkcjonalności są wspólne dla wielu aparatów danego producenta a nie tylko dla jednego modelu, stąd moje pytanie.
Nie polemizuję z odczuciem Redaktorów "...praca AF w ograniczonym świetle nas nie zachwyciła.", ponieważ nie wiem co uznali za "słabe światło", ani co ich zachwyca.
Mnie praca AF LS5m2 z Sigmą 20 1.4 DG DN w zastanym sztucznym świetle ....zachwyciła. Była, moim zdaniem, perfekcyjna, złożona z trzech etapów: kompozycja, pomiar, pstryk.
Aparat był ustawiony na pomiar światła matrycowy, czas 1/100, AF-S z rozpoznawaniem człowieka (pianiści siedzieli za fortepianem) , ISO automat, dobierało się w zakresie od 125 do 6400, wiec światło było "słabe?", "ograniczone?" . Błąd AF wyniósł 0/100 przy 266 zdjęciach w 2 godziny. Zupełnie nie doświadczyłem zjawiska opisanego jako :"AF dość często „mija” właściwy punkt ostrości." U mnie zawsze było w punkt.
....dodam jeszcze jedno doświadczenie z aparatem LS5m2 i Sigmą 40 1.4 DG HSM..: "Robiłem" zdjęcia w Centrum Bajki w Pacanowie, chyba w najbardziej "niefotograficznym" świetle i najbardziej ruchliwym "obiektom", jakim są dzieci.... AF C działał z tym obiektywem absolutnie sprawnie i pewnie...i to nie jest bajka!
Powoli zastanawiam się nad s5 mk2. Priorytetem jest 4k/50p. Niestety w tym trybie aparat nagrywa tylko w cropie. Czy realnie uzyskam leszpą jakość obrazu niż w GH5s (chodzi o szum)?
Może się komuś przyda przy podejmowaniu decyzji. Kupiłem ostatnio + adapter Sigma MC-21 EF (Canon). Firmware Lumixa zaktualizowany do najnowszej: Ver.3.1 (2024.10.9) i podobnie MC-21: Ver.1.4 (2022.12.22). Do tej pory miałem Canon 750D.
Na wstępie - Lumix jest znacznie cięższy (niby oczywiste), a dodatkowo przy ciężkich szkłach montowanych w dodatku przez adapter, to jeszcze bardziej jest to odczuwalne.
- Autofocus na wspieranych szkłach przez Sigmę - działa poprawnie, trochę wolniej niż z 750D. - Ogólne odczucia - dość mieszane, faktycznie to body jest video-centric, a mniej foto - fajne ficzery w porównaniu z leciwym 750D (sporo info na ekranie, np miejsca z focusem) - no i bez-lustro - to plus i minus. Minus - taki, że Canon włączam i cyk gotowy, Lumix - parę sekund potrzebuje - Stabilizacja w korpusie spoko, ale nie da się obu na raz szkło plus korpus jednocześnie (nie wiem czy by to coś poprawiło czy pogorszyło). - Rozmieszczenie przycisków - ok, chociaż: wolałbym przycisk podglądu pod prawą ręką, przycisk nagrywania - przypadkowo na początku dość często się go włącza myśląc, że to któryś powyżej. - Bracketing - max 1 stop dla 3 zdjęć (da się więcej, ale dla większej ilości zdjęć) - w Canonie w dodatku jest to fajnie zrobione, że pokrętłem się te stopy dobiera, tutaj pokrętłem tylko przesuwa całą grupę (a pokręteł jest na tyle, że można by i przesuwać i zmieniać wartość stopów) - Klapka baterii - w Canonie cyk zamykasz i jest, w Lumix musisz przesunąć zapadkę bo inaczej się otworzy... z rozpędu po zmianie baterii chciałem go kłaść na biurko a tu zonk - klapka otwarta. Jest ryzyko ułamania (a Lumix ciężki jest).
Szkła EF + MC-21: - Sigma 18-35 ART i Sigma 24-105 F4 - wszystko OK. - Canon 50mm 1.8 II (ten bez STM) i Canon 24mm STM (naleśnik) - na AFS ten pierwszy w ogóle nie łapie, na tym drugim mocny front focus (jakieś 10cm). Oba działają OK w trybie AFC (o dziwo). Szkła nie są wspierane przez MC-21 (w ogóle brak potwierdzenia zieloną kropką na adapterze). - Tamron 70-400 - AFS nie łapie focusa, AFC tak. Tamron wiadomo, że nie wspierany przez Sigmę :)
Czemu AFC lepiej działa dla niesupportowanych? Nie wiem, różnica czy jest użyty PDAF czy CDAF? AFC jest CDAF (kontrastowy) albo hybrid? AFC podobno gorzej ma działać dla niewspieranych szkieł przez MC-21, a tu na odwrót. Może ktoś będzie wiedział i się podzieli przemyśleniami. Jako obejście - można pod którymś dla nas wygodnym przyciskiem ustawić mrożenie złapanego focusa w trybie AFC i dopiero wtedy naciskamy migawkę (nie znalazłem możliwości ustawienia tego dla wpół naciśniętego przycisku migawki).
Support Panasonic Polska i Sigmy Japan na zgłoszone problemy z tanimi, ale dość fajnymi i tanimi szkłami Canona (50 i 24) oraz bracketing (tylko Lumix) - obie firmy w ok 2 dni odpisały. Panasonic trochę zdawkowo cytując instrukcję a odnośnie szkieł to żebym pisał do Sigmy (imho nie jest to takie oczywiste czy to tylko wina Sigmy). Sigma odpisała, że potwierdza, że te szkła nie są supportowane i polecili swoje :), ale przynajmniej w emailu napisali, że feedback został przekazany działowi technicznemu (ale odpowiedź fajnie napisana tak btw). Panasonica ponownie poprosiłem o przekazanie feedbacku do działu technicznego (brak odpowiedzi).
Przepraszam za długi post - może komuś się przyda. Szkoda, że tego body nie przetestowano z MC-21 i różnymi szkłami (chyba, że przeoczyłem).
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
@ja_prdl...
DPReview zamykają ;-(
link
Dziś nie jest 1 kwietnia???
link
Też to właśnie zobaczyłem. Szkoda ich, dobrą robotę robili :(
Żeby nie robić bałaganu, proponuję dalszą dyskusję na ten temat przenieść pod stosownego niusa -> link
Szkoda, że nie napisaliście, że w 6K open gate z podpiętym monitorem AF nie potrafi wybierać, ani śledzić obiektów. Ogólnie trochę się zawiodłem działaniem AFu, bo nawet byle otwarcie drzwi w samochodzie potrafi go zgubić. Widać, że jeszcze trochę Panasowi brakuje.
Dpreview!!! :( pamiętam jak digitalrew pozbył się Kai`a Głupota nie zna granic.
Generalnie świetna puszka, szumy mniejsze od Sony, a zdolność rozdzielcza prawie ta sama. 6ki, trochę lepszy wizjer, lepszy tryb seryjny. AF jeszcze trochę kuleje, jednak wszystko idzie w dobrą stronę. No i korpusy od Panasonica świetnie leżą w dłoni.
Pozwolę sobie ponowić pytanie, które zadałem tutaj: link
Czy Autor testu sprawdzał możliwość dodawania własnych opisów do zdjęć? Jeżeli tak, to co się z nimi dzieje po przegraniu zdjęcia na komputer - gdzie w EXIF-ie te komentarze tekstowe są dostępne? Bo nie sądzę żeby S5II nie miał tej funkcjonalności, skoro ma go mój G90. A jeżeli Autor nie sprawdzał, to czy może jeszcze spróbować? Byłbym niezwykle zobowiązany.
A może ktoś z Panasonic Polska zna sprawę i zechce odpowiedzieć?
Z góry dziękuję i pozdrawiam.
" Punkt wzmocnienia jednostkowego wypada dla czułości 479, czyli odrobinę poniżej nastawy ISO 1600" . Powinno być 749
DP zamknięte? Smutek... Najlepsza strona foto na świecie, oczywiście zaraz po optycznych ;) od 20lat zaglądam na oba portale, Dp i optyczne i od 20lat na optycznych brakuje mi rawów w zdjęciach przykładowych, prosta scenka, kilkanaście zdjęć i było by super. Do dzieła optyczne.pl to dla Was szansa :)
AF w tym aparacie -wow
Panasonic'u czapki z głów
Brak lampy błyskowej jest zadą? Dla mnie ewidentnie waletą. Mniej zwrotów serwisowych.
Brak lampy? To nie kupuję, hahahaha. A tak na poważnie to raczej zaleta.
Ciekawy aparat. Recenzja wisi 1 dzień. Raptem mamy 13 komentarzy.
Co o tym myśleć? Upadek średniej klasy fotografujących amatorów?
Mam pierwsza wersję tego aparatu. Służy mi głównie do filmowania. Wystawiłem dzisiaj jego ocenę. Canon R służy mi do zdjęć ale jak kupiłem S5 to leży w torbie. Przez przejściówkę dobrze współpracuje z Sigmą 20 1.4 i Canonem 50 1.8.
Mam również pierwsza wersję. Głównie jednak fotki, sporadycznie wideo. O dziwo technologia DFD AF jest dla mnie satysfakcjonująca (pewnie nie poznałem się na tych lepszych jeszcze). Ale spójrzmy na oceny Optycznych.
Ocena AF dla wersji drugiej S5 II- 7,44
Ocena AF dla wersji pierwszej S5 - 7,44
Te aparaty nie były testowane w bardzo odległym odstępie czasu. Jeśli brać na poważnie te cenzurki, to Testujący ocenili, ze wprowadzenie działania fazowego nie przyniosło istotnej zmiany, przynajmniej w teście foto, a tu było już całkiem w porządku w S5, choć nie tak błyskotliwie jak teraz u Canona R6II
Myślę, ze to całe zamieszanie z fazą to głównie dla wideo.
Mniej komentarzy, bo system jest 'egzotyczny' na rynku gdzie zaufaniem darzy się historycznie uznane marki. O systemie decydują w znacznej mierze obiektywy. Optyczni w ogóle nie testują obiektywów Panasonica, a te mogą zadziwić jakością, nie tylko napisem 'certified by Leica', jak mój 16-35. Tu uznanie dla wspomnianego DPReview, który to portal nie pominął tego fragmentu rynku.
>niezbyt szybki tryb seryjny z AF dla migawki mechanicznej,
to delikatne podsumowanie dość interesującego jednak problemu - prawie takie same osiągi ma mój Olympus PEN (E-PL8), lokujący się przecież na najniższej półce cenowej (ale nie ma migawki elektronicznej); skoro CAF działa zupełnie sprawnie przy 30 kl./s przy migawce elektronicznej, to dlaczego a CAF działa tylko do 7kl./s przy migawce mechanicznej? największa szybkość tej migawki to 9 kl/s, czyli minimalnie więcej;
ale w ogóle aparat robi bardzo dobre wrażenie, a skoro najlepsze osiągi (dynamika tonalna etc.) osiągał w wersji poprzedniej, to może własnie nią warto się zainteresować? może cena też korzystnie spadnie? jak kto nie fotografuje sportu i innych dynamicznych motywów, to taki aparat jest super rozwiązaniem - duży, z dużą matrycą (jak kto ma na tym tle jakieś mocne przekonania) i robiący dobre technicznie zdjęcia.
nb., tymi migawkowymi problemami przypomina trochę Pentaksa K1
@JdG, napisał:
" a skoro najlepsze osiągi (dynamika tonalna etc.) osiągał w wersji poprzedniej, to może własnie nią warto się zainteresować?"
Różnice nie są kolosalne, szczególnie patrząc na level osiągnięć obu. Nie warto poświęcać mocno przeciętnego af-u jak na obecne czasy dla jego poprzednika, który nie jest nawet przeciętny.
sprzęt sam w sobie jest bardzo przyjazny użytkownikowi, za dużą zaletę należy uznać całą gamę optyki Sigmy do wyboru no i wiadomo panasonic i leica. Aktualna cena za jaką można go kupić to nawet 8500 zł, a jak ktoś bierze na firmę to wyjdzie jeszcze taniej bo tylko sama kwota netto. Kupiłem ten aparat świadomie pozbywając się sprzętu canona i wedle moich potrzeb jakimi są portret, fotografia macro oraz fotografie wnętrz - robi świetną robotę. Osoby tkwiące latami w systemie canona lub nikona nie zmienią systemu ze względu na posiadane obiektyw często w znacznej ilości. Osobiście bardzo mi ten aparat przypadł do gustu
W zeszłym roku sprzedałem Sony A7m3 wraz z obiektywami i kupiłem Panasonica Lumixa S5 wersja pierwsza. I uważam, że wykonałem bardzo dobry ruch.
@Rolfik
Tyle razy była mowa, żeby nie patrzeć na punktację, bo ta jest od czapy i zależy głównie od tego, którą nogą wstanie testujący.
Już sam fakt punktowania w skali 1000-stopniowej za wrażenia subiektywne, lub jak w przypadku AF, z dokładnością 25-krotnie większą niż dokładność pomiaru ocenianej cechy jest obrazą logiki.
Onegdaj sprzedałem lustro FF i obiektywy Nikona i zastanawiałem sie co nowego. Oczywiste jest, ze przy wyborze systemu kierujemy się obiektywami, oceniając ich odpowiedź na nasze potrzeby. I to nie jest chyba słaba strona relatywnie nowego gracza w FF, czyli Panasonica. Jest dużo L-mount od Sigmy. Przed podjęcim decyzji o zakupie miałem to szczęście sprawdzić dwa obiektywy natywne Panasonica- kit 20-60 oraz zoom 16-35. Chyba jak wszystkie obiektywy Panasonica są one uszczelnione , odporne na zachlapanie, pył i mróz do -10st.C. Nawet ten kitowy! A waży 350 gram. Oczywiście to nie jest 'state of the art', ale na mniej sieriozny i amatorski zapis wakacyjny- coś genialnego. I w zasadzie .... do sięgniecia za grosze, jeśli kupuje się zestaw czyli kit.
Natomiast Pro 16-35/4 wskakuje w niekoniecznie powszechny trend, czyli jakość w mniejszych gabarytach. Nareszcie sensownie w zakresie wagi (500g) i głębokości (odstaje na niecałe 100mm) no i w zakresie jakości optycznej jest fantastycznie.
Także te dwa obiektywy mnie urzekły, są bardzo dobrze skalibrowane z body w temacie AF właśnie, a korpus S5 w cenie na jaką trafiłem i z czteroletnią gwarancją przekonał mnie.
Każdy jednak dokonuje osobistych kalkulacji zależnie od okoliczności.
Zawsze są pros&cons.
@Rolfik: to może Ty, jako użytkownik S5 sprawdzisz u siebie i odpowiesz na moje pytanie, jak to jest z tymi notatkami do zdjęć? Mógłbyś to sprawdzić i dać znać, gdzie te komentarze tekstowe można znaleźć po wgraniu plików na komputer? Byłbym zobowiązany, skoro ani Autor testu, ani nikt z Panasonic PL nie kwapi się, żeby mi odpowiedzieć.
Ps: jestem też ciekaw jak to jest w aparatach innych marek: czy mają możliwość dodawania notatek tekstowych i czy są one widoczne po zgraniu plików poza aparat?
Z góry dzięki i pzdr.
@Rolfik mam 16-35. O ile w centrum jest bardzo ostry, to na brzegu na 35mm bywa wg mnie średnio. Przy przesłonie 8 jest tak ostry jak Sigma 35mm 1,4 DN na przesłonie 2. Na 24mm porównuje go do mojej stałki Sigmy 24mm 2,0 DN. Tutaj różnica jest mniejsza na brzegu. Najlepszy jest na 16mm. Oczywiście jak na zooma daję radę. Ciekaw jestem jak 20-60 wypada w porównaniu do 16-35.
@Gabrych. Bardzo ogólni i nie wchodząc w niuanse - w relacji centrum-brzeg 16-35 jest jednak lepszy (mniej spadku jakości) niż 20-60 i a patrząc tylko na centrum, ostrość 16-35 zawsze wydaje mi się na nieco lepszym poziomie niż 20-60. Przy czym używam tych obiektów do krajobrazu i architektury zazwyczaj operując of f8 do f11, gdzie te różnice nie są powalające. Jak ma być bardzo poręcznie i lekko, to 20-60 bez dyskomfortu.
@Soniak10. Wydaje mi się, że w S5 nie ma możliwości tworzenia notatek natywnie w aparacie (?) Można ustawić nazwy zapisywanych folderów i plików np stosownie co do okoliczności geograficznych. A może chodzi tu o dodawanie notatek z pozycji software'u do obróbki zdjęć?. To wtedy inne zagadnienie.
Droga redakcjo, wiem, że Internet lubi kwieciste wypowiedzi wręcz historie, ale nie mam na to czasu. Będzie krótko, proszę mnie poprawić jeżeli się mylę ( no i w autor testu też ) , jeżeli sie nie mylę to proszę zmodyfikować treść testu , bo ośmiesza osoby które go tworzyły lub traktuje odbiorcę jak idiotę .Rozumiem, że na etapie testów ktoś może nie potrafi połączyć dwóch kropek , ale problem polega na tym że w podsumowaniu nadal ich nie łączy, Do sedna:
1.
AF – podsumowanie Lumix 7.44 vs Nikon 7.40 , cytuję
„W tej kategorii zauważalnie lepiej od Lumiksa wypada Nikon Z6 II, rejestrujący 14 kl/s „
AF-C lumix wg was wypadł złabo a był testowany na szkle 70-200/4 czyli przy większej głebi ostrości , cytuję z posumowania „mało imponująca skuteczność śledzącego AF”
sam wybór narzędzi testujących AF tez jest ciekawy:
Lumix – S Pro 50mm/1.4 – 10 tyś pln (top)
Sony – 70-200/2.8 GM OSS II – najlepsze obecnie tele 13 tyś pln
Canon RF 70-200/2.8 12 tyś pln
topowe szkła sportowe nastawione na szybki i precyzyjny AF konfrontujecie z
Nikkorem Z 50 mm f/1.8 S czyli „budżetowym” ( polityka Nikona to odrębny wątek) szkłem portretowym . Leo why ?...
2.
ISO , dynamika , szumy, zakres jakość jpeg i RAW , wszystko to macie obarczone błędem ( czułość matrycy), który dostrzegacie, ale nie uwzględniacie w wynikach, które są wypaczone itd.
Lumix cytuję „większość czułości jako średnie wartości ze wszystkich grup senseli są ok. 1 EV poniżej nominalnych „ nas interesuje najbardziej używane do porównań 6400 , które średnio jest ponad 1EV , dla porównania Nikon z6II cytuję „Przesunięcie nie jest duże i nie przekracza 1/2 EV „ , dla 6400 to mniej niż 1/2 EV . Dlaczego to tak wazne ? Ano wszystkie potem porównania są błędne, bo jak zauważacie przy testowaniu zakresu tonalnego , cytuję „W przypadku wybranych aparatów – Panasonika S5 II i Nikona Z7 występowała różnica w naświetleniu zdjęć, toteż zdecydowaliśmy się przymknąć przysłonę o 2/3 EV mocniej w Z7 „. W rzeczywistości, czyli praktyce aby naświetlić identycznie klatki w Lumixie i Z 6II przy tym samym czasie i wiadomix słabym oświetleniu , Lumix potrzebuje o ponad 1/2 EV wyższego ISO . Tym samym wszystkie jego wirtualne przewagi z racji zawyżenia ISO ida w piach . Znaczy to że lumix wcale nie szumi mniej, może tak samo albo raczej ciut bardziej , wy jednak piszecie cytuję „Lumix S5 II generuje najniższy szum luminancji w naszym zestawieniu. Dla nastawy ISO 6400 największą przewagę Panasonika zauważamy względem A7 IV (niecałe 1 EV), mniejsze różnice występują w porównaniu do R6 Mark II oraz Z6 II (oba ok. 1/2 EV). „ To jakie są faktycznie różnice skoro wiemy że ISO 6400 lumixa to bardziej 3200 ?
Rozumiem w trakcie testu, ale w kolejnych działach ewidentnie to rozumiecie , że to wpływa na wynik, a jednak w podsumowaniu „Pomiary w Imateście pokazują, że dla ISO 6400 szum luminancji w plikach z Lumiksa jest najniższy w porównywanej grupie aparatów. „
Dlaczego ?
> Ps: jestem też ciekaw jak to jest w aparatach innych marek: czy mają możliwość dodawania notatek tekstowych
"notatek tekstowych"?? poważnie? spotkałeś takie? co prawda można sobie to wyobrazić, były nawet konstrukcje łączące smartfona z klasycznym aparatem i tam pewnie można to robić na zwykłej zasadzie, ale takie normalne,duże aparaty?
to dosyć niewygodne przede wszystkim; notatki dźwiękowe to co innego, taką możliwość ma chyba każde urządzenie z mikrofonem, a jak nagrywa video, to raczej ma mikrofon.
Ad vocem->Soniak10
Moim zdaniem, nastąpiła nadinterpretacja użycia funkcjonalności, która w menu nazywa się:
"Wprowadzanie znaków"
Istotnie "da się pisać", ale jest to przewidziane do wprowadzania własnych najwyżej 5 znakowych oznaczeń dla nazw folderów plików tzw "5-znakowy segment zdefiniowany przez użytkownika"
W menu aparatu jest to sekcji :
[Ustaw. folderu/pliku] i wówczas wyświetla się ekran "Wprowadzanie znaków"
Ten ekran wyświetla się jeszcze w kilku opcjach menu, ale z całą pewnością niczego nie można zapisać "z ręki" w EXIF
Ale ....jeśli chcesz, aby w EXIF zdjęcia pojawiło się Twoje imię/ nazwisko lub twój nick, poszukaj w menu coś w stylu " Informacja o prawach autorskich", wtedy tez wyświetli się ekran "Wprowadzanie znaków" i będziesz mógł wpisać swoje dane. Od tej chwili wszystkie zdjęcia będą w EXIF dumnie wyświetlać Twoje Godło.
Aaa.......w temacie aparatu LS5m2....to mam ten aparat od miesiąca.
Wybrałem go jako combo z Sigmą 40mm f1.4 DG HSM do zdjęć w "trudnych" warunkach oświetleniowych, jakie są/można zastać ogólnie mówiąc na scenie/estradzie. Zrobiłem nim "produkcyjnie" około 700 zdjęć z ustawieniami:
priorytet przysłony, czas 1/100, ISO automat. pomiar światła matrycowy, 85%zdjęć AF-S, (15%) AF-C ze śledzeniem człowieka. Światło zastane na scenie było takie, że widownia była w całkowitym mroku, zdjęcia były robione we wszystkich kierunkach, to znaczy "od widowni" i "na widownię". Błąd AF wyniósł 0/100. Najwyższe ISO 1600. Szumu....klient nie stwierdził.
W niedzielę fotografuję koncert fortepianowy w ..garażu podziemnym, w świetle zastanym, na tę okoliczność kupiłem Sigmę 20mm f1.4 DGDN.
Aparat miał być do pracy, a robię nim zdjęcia dla przyjemności...., przy okazji...(Dzięki Panie Radku/ABFoto)
@JdG i molon_labe: jak zwał tak zwał, przecież w moim pierwszym poście dałem linka do wątku na forum, w którym zamieściłem fragment oficjalnej instrukcji obsługi mojego G90 objaśniającej jak wprowadzać teksty przy zdjęciach. I nie są to teksty 5-znakowe.
Notatki dźwiękowe służą do czego innego a tekstowe do czego innego. Nie zaglądaliście? I wydaje mi się że takie funkcjonalności są wspólne dla wielu aparatów danego producenta a nie tylko dla jednego modelu, stąd moje pytanie.
Nie polemizuję z odczuciem Redaktorów "...praca AF w ograniczonym świetle nas nie zachwyciła.", ponieważ nie wiem co uznali za "słabe światło", ani co ich zachwyca.
Mnie praca AF LS5m2 z Sigmą 20 1.4 DG DN w zastanym sztucznym świetle ....zachwyciła. Była, moim zdaniem, perfekcyjna, złożona z trzech etapów: kompozycja, pomiar, pstryk.
Aparat był ustawiony na pomiar światła matrycowy, czas 1/100, AF-S z rozpoznawaniem człowieka (pianiści siedzieli za fortepianem) , ISO automat, dobierało się w zakresie od 125 do 6400, wiec światło było "słabe?", "ograniczone?" . Błąd AF wyniósł 0/100 przy 266 zdjęciach w 2 godziny.
Zupełnie nie doświadczyłem zjawiska opisanego jako :"AF dość często „mija” właściwy punkt ostrości." U mnie zawsze było w punkt.
....dodam jeszcze jedno doświadczenie z aparatem LS5m2 i Sigmą 40 1.4 DG HSM..:
"Robiłem" zdjęcia w Centrum Bajki w Pacanowie, chyba w najbardziej "niefotograficznym" świetle i najbardziej ruchliwym "obiektom", jakim są dzieci....
AF C działał z tym obiektywem absolutnie sprawnie i pewnie...i to nie jest bajka!
Puszka FF w cenie > 10 000 zl ? Dziekuje bardzo ;)
Powoli zastanawiam się nad s5 mk2. Priorytetem jest 4k/50p. Niestety w tym trybie aparat nagrywa tylko w cropie. Czy realnie uzyskam leszpą jakość obrazu niż w GH5s (chodzi o szum)?
Może się komuś przyda przy podejmowaniu decyzji. Kupiłem ostatnio + adapter Sigma MC-21 EF (Canon). Firmware Lumixa zaktualizowany do najnowszej: Ver.3.1 (2024.10.9) i podobnie MC-21: Ver.1.4 (2022.12.22). Do tej pory miałem Canon 750D.
Na wstępie - Lumix jest znacznie cięższy (niby oczywiste), a dodatkowo przy ciężkich szkłach montowanych w dodatku przez adapter, to jeszcze bardziej jest to odczuwalne.
- Autofocus na wspieranych szkłach przez Sigmę - działa poprawnie, trochę wolniej niż z 750D.
- Ogólne odczucia - dość mieszane, faktycznie to body jest video-centric, a mniej foto - fajne ficzery w porównaniu z leciwym 750D (sporo info na ekranie, np miejsca z focusem)
- no i bez-lustro - to plus i minus. Minus - taki, że Canon włączam i cyk gotowy, Lumix - parę sekund potrzebuje
- Stabilizacja w korpusie spoko, ale nie da się obu na raz szkło plus korpus jednocześnie (nie wiem czy by to coś poprawiło czy pogorszyło).
- Rozmieszczenie przycisków - ok, chociaż: wolałbym przycisk podglądu pod prawą ręką, przycisk nagrywania - przypadkowo na początku dość często się go włącza myśląc, że to któryś powyżej.
- Bracketing - max 1 stop dla 3 zdjęć (da się więcej, ale dla większej ilości zdjęć) - w Canonie w dodatku jest to fajnie zrobione, że pokrętłem się te stopy dobiera, tutaj pokrętłem tylko przesuwa całą grupę (a pokręteł jest na tyle, że można by i przesuwać i zmieniać wartość stopów)
- Klapka baterii - w Canonie cyk zamykasz i jest, w Lumix musisz przesunąć zapadkę bo inaczej się otworzy... z rozpędu po zmianie baterii chciałem go kłaść na biurko a tu zonk - klapka otwarta. Jest ryzyko ułamania (a Lumix ciężki jest).
Szkła EF + MC-21:
- Sigma 18-35 ART i Sigma 24-105 F4 - wszystko OK.
- Canon 50mm 1.8 II (ten bez STM) i Canon 24mm STM (naleśnik) - na AFS ten pierwszy w ogóle nie łapie, na tym drugim mocny front focus (jakieś 10cm). Oba działają OK w trybie AFC (o dziwo). Szkła nie są wspierane przez MC-21 (w ogóle brak potwierdzenia zieloną kropką na adapterze).
- Tamron 70-400 - AFS nie łapie focusa, AFC tak. Tamron wiadomo, że nie wspierany przez Sigmę :)
Czemu AFC lepiej działa dla niesupportowanych? Nie wiem, różnica czy jest użyty PDAF czy CDAF? AFC jest CDAF (kontrastowy) albo hybrid? AFC podobno gorzej ma działać dla niewspieranych szkieł przez MC-21, a tu na odwrót. Może ktoś będzie wiedział i się podzieli przemyśleniami. Jako obejście - można pod którymś dla nas wygodnym przyciskiem ustawić mrożenie złapanego focusa w trybie AFC i dopiero wtedy naciskamy migawkę (nie znalazłem możliwości ustawienia tego dla wpół naciśniętego przycisku migawki).
Support Panasonic Polska i Sigmy Japan na zgłoszone problemy z tanimi, ale dość fajnymi i tanimi szkłami Canona (50 i 24) oraz bracketing (tylko Lumix) - obie firmy w ok 2 dni odpisały. Panasonic trochę zdawkowo cytując instrukcję a odnośnie szkieł to żebym pisał do Sigmy (imho nie jest to takie oczywiste czy to tylko wina Sigmy). Sigma odpisała, że potwierdza, że te szkła nie są supportowane i polecili swoje :), ale przynajmniej w emailu napisali, że feedback został przekazany działowi technicznemu (ale odpowiedź fajnie napisana tak btw). Panasonica ponownie poprosiłem o przekazanie feedbacku do działu technicznego (brak odpowiedzi).
Przepraszam za długi post - może komuś się przyda. Szkoda, że tego body nie przetestowano z MC-21 i różnymi szkłami (chyba, że przeoczyłem).