Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix S5 II - test aparatu

21 marca 2023
Maciej Latałło Komentarze: 34

8. Zakres i dynamika tonalna

Czułość matrycy

Badanie to ma na celu pokazanie zachowania fotodiod matrycy, a nie jej realnej czułości w stopniach ISO, której zgodność producenci aparatów utrzymują dla formatu JPEG. Przestrzegamy zatem przed pochopnymi osądami. Jakiekolwiek odchyłki odnotowane w tym teście nie są powodem do zmartwień, gdyż zwykle są one korygowane do wartości nominalnej przy wywoływaniu pliku RAW (w korpusie aparatu przy wytwarzaniu bezpośrednio pliku JPEG lub też przy obróbce surowego pliku w komputerze). Realne problemy dotykają jedynie tego oprogramowania zewnętrznego, które nie posiada profili dedykowanych dla różnych aparatów.

Czułość wyznaczyliśmy zgodnie z normą ISO 12232, wykorzystując metodę pomiaru ilości światła niezbędnej do saturacji poszczególnych grup fotodiod sensora. Do pomiarów wykorzystaliśmy światłomierz Sekonic.

Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna


----- R E K L A M A -----

Z powyższego wykresu możemy odczytać, że dla nastaw poza ISO 50 (programowym, w praktyce tożsamym z ISO 100), większość czułości jako średnie wartości ze wszystkich grup senseli są ok. 1 EV poniżej nominalnych. Różnica ta trochę się zmniejsza dla nastaw ISO 102400 i 204800. Takie zachowanie jest typowe i umożliwia manipulację danymi w jasnych partiach obrazu.

Szum przetwarzania

Szum przetwarzania (ang. readout noise) to całościowe zakłócenia generowane przez elektroniczny tor przetwarzania danych. Ilość tego szumu nie zależy od ilości padającego światła ani czasu ekspozycji.

Szum przetwarzania wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć bez dostępu światła przy najkrótszej możliwej do ustawienia migawce. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna

Wyrażenie wyniku w elektronach pozwala śledzić jakość przetwarzania toru analogowo-cyfrowego. Dla zakresu ISO 50-400 szum (czyli pierwszego poziomu wzmocnień) waha się w granicach 6-10, natomiast od nastawy ISO 800 – między 3 a 2 elektrony. W idealnie pracującej matrycy wykres powinien być linią prostą, ze wszystkimi wartościami dla różnych czułości ISO na tym samym poziomie. To, co widzimy na wykresie to efekt zastosowania technologii Dual Native ISO, a zatem dwóch obwodów analogowych przetwarzania sygnału.  W obrębie każdego poziomu, wykresy są z grubsza zbliżone do linii prostej. Można powiedzieć, że jakość zaprojektowanej elektroniki stoi na bardzo dobrym poziomie.

Współczynnik konwersji i wzmocnienie jednostkowe

Poniżej przedstawiamy współczynnik konwersji (ang. conversion gain) matrycy wyznaczony dla różnych nastaw ISO. Parametr ten definiuje liczbę elektronów przypadających na jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC (tzw. ADU, ang. ADC unit). Analiza tych danych pozwala określić tzw. wzmocnienie jednostkowe, czyli cechę charakterystyczną każdej matrycy definiującą czułość, dla której współczynnik konwersji jest równy 1 – to znaczy wartość z przetwornika ADC pokazuje wprost liczbę przetworzonych elektronów.

Współczynnik konwersji wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających realnym czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna

Dla najniższej natywnej czułości, na jedną jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC przypada ponad 6 elektronów. Przy 14-bitowym przetworniku daje to pojemność studni potencjałów (ang. full well capacity) na poziomie 95 ke. Taki wynik można uznać za całkiem wysoki, choć jest ponad dwukrotnie niższy niż u poprzednika. Punkt wzmocnienia jednostkowego wypada dla czułości 749, czyli odrobinę poniżej nastawy ISO 1600. Przekroczenie tego progu powoduje, że za jakość obrazu wynikającą ze wpływu szumu śrutowego odpowiadają już tylko i wyłącznie algorytmy cyfrowej obróbki sygnału, a nie tor analogowy matrycy. Punkt wzmocnienia w testowanym aparacie ustawiony jest niezbyt wysoko.

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.

Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna

Na powyższym wykresie możemy zauważyć, że dla najniższej natywnej czułości liczba tonów sięga około 409, czyli otrzymujemy 8.7-bitowy zapis danych. Dla tych samych kryteriów, S5 II wypadł trochę słabiej niż konkurencja. EOS R6 Mark II uzyskał bowiem 8.9 bita, Nikon Z6 II 9.2 bita, a Sony A7 IV 9.1 bita. Przy ISO 1600, w Lumiksie otrzymujemy wartości 7.4 bita, co daje około 172 przejść tonalnych. Przy maksymalnym dostępnym ISO przejść tonalnych mamy już tylko 17, co daje 4.1 bita.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Kliknięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 1/3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
50
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
100
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
200
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
400
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
800
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
1600
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
3200
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
6400
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
12800
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
25600
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
51200
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
102400
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
204800
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna

Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 testowany aparat osiąga wartość dynamiki tonalnej na poziomie 9.5 EV, co jest bardzo dobrym wynikiem, aczkolwiek niższym od poprzednika (10 EV). Poza tym, konkurencja znów zanotowała nieco lepsze rezultaty: Canon EOS R6 Mark II uzyskał 9.9 EV, Nikon Z6 II 10 EV, a Sony A7 IV 10.1 EV.

Dla kryterium SNR=1 dynamika w Lumiksie osiąga 13.8 EV dla bazowego ISO, co oznacza, że niewiele brakuje by wykorzystać całkowicie 14-bitowy zapis danych. Przy tej jakości dość wyraźnie widać zysk wynikający z architektury Dual Native ISO, przekładający się na lepsze osiągi dynamiki po przejściu z nastawy ISO 400 na 800.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika osiąga blisko 9.5 EV.

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. W przypadku wybranych aparatów – Panasonika S5 II i Nikona Z7 występowała różnica w naświetleniu zdjęć, toteż zdecydowaliśmy się przymknąć przysłonę o 2/3 EV mocniej w Z7. Zdjęcia następnie wywołujemy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna

100 ISO
0 EV
+4 EV
S5 II
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
Z7
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
S5 II
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
Z7
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna

Po rozjaśnieniu obrazu, zdjęcia z Panasonika prezentują się naprawdę nieźle. Przy ISO 100 rezultat w S5 II i Z7 jest w zasadzie porównywalny, natomiast dla nastawy ISO 1600 naszym zdaniem Lumix wypadł zauważalnie lepiej.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobny efekt w obu aparatach, a widoczne różnice są raczej spowodowane różną jasnością oryginalnych zdjęć. Miejsca przepalone takowymi pozostaną.

100 ISO
0 EV
−4 EV
S5 II
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
Z7
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
S5 II
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna
Z7
Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna Panasonic Lumix S5 II - Zakres i dynamika tonalna