Panasonic Lumix S5 II - test aparatu
5. Balans bieli
- AWB – automatyczny balans bieli,
- AWBc – automatyczny balans bieli z zachowaniem zimnej kolorystyki,
- AWBw – automatyczny balans bieli z zachowaniem ciepłej kolorystyki,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli (4 ustawienia),
- Temperatura barwowa (4 ustawienia).
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.09 | 111.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.03 | 114.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.51 | 114.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.54 | 116.7 |
3000K | Auto (AWB) | 19.8 | 129 |
3000K | Auto (AWBc) | 19.9 | 128.8 |
3000K | Auto (AWBw) | 19.9 | 128.3 |
3000K | Żarówki | 8.38 | 109.1 |
3000K | 3000K | 6.89 | 106.6 |
5400K | Auto | 5.04 | 114.2 |
5400K | 5400K | 5.16 | 114.1 |
Najlepsze wyniki odwzorowania kolorów zanotowaliśmy w świetle LED-owym (5400 K). Trochę wyższe błędy widać w świetle naturalnym (głównie przy „zimowym” słońcu), ale nadal jest całkiem nieźle. W przypadku automatyki w świetle żarowym obserwujemy pomarańczową dominantę, która niestety nie znika, gdy wybierzemy opcję AWBc („zachowanie zimnej kolorystyki”). Najlepiej w tych warunkach sprawdziło się ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000 K.
Nasycenie w każdym z naszych pomiarów zauważalnie przekracza wartość wzorcową. Największe odstępstwa widzimy przy zastosowaniu automatyki w świetle żarowym. Uwzględniając wszystkie przypadki, średnia odchyłka nasycenia jest dość duża i wyniosła ok. 17%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.