Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix S5 II - test aparatu

21 marca 2023
Maciej Latałło Komentarze: 34

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Na początku tego rozdziału prezentujemy tradycyjnie wykres pokazujący wyniki pomiaru szumu zarejestrowanego na zdjęciach JPEG. Liczne drobne załamania oraz porównywalne wartości dla poszczególnych składowych (głównie R, G oraz Y) świadczą o działającym odszumianiu. Ustawienia „–5” nie można zatem traktować jako braku redukcji szumu. Zmierzony poziom zakłóceń nie jest wysoki, skoro nawet przy ISO 51200 przekracza on zaledwie 4%.

Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Panasonic S5 II umożliwia kontrolę intensywności procesu odszumiania w dość szerokim zakresie. Do dyspozycji mamy 11-stopniową skalę, a zawiera się ona pomiędzy −5 a +5, ze skokiem jednostkowym. Poniżej prezentujemy wycinki naszej scenki testowej wykonane na czułościach ISO 6400 i 12800 z różnymi stopniami redukcji zakłóceń. Poza minimalnym (−5) i maksymalnym (+5) poziomem odszumiania, prezentujemy również poziom pośredni (0).


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie −5
Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie −5
Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie 0
Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie +5
Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Odszumianie na najniższym poziomie jest już zauważalne. Widać, że kolejne stopnie przynoszą zmianę w postaci coraz „gładszego” obrazu, co jednak siłą rzeczy odbija się w pewnym stopniu na utracie detali. Generalnie można uznać, że stopień „0” sprawdza się naprawdę nieźle.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z S5 II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem R6 Mark II oraz Sony A7 IV.

Podobnie jak w przypadku JPEG-ów, poziom szczegółowości jest porównywalny w obrębie wybranej grupy aparatów. Zmienia się natomiast intensywność zakłóceń spowodowanych efektem mory, która naszym zdaniem najbardziej daje się we znaki w Lumiksie. Jeśli chodzi o poziom zakłóceń, różnice pomiędzy poszczególnymi modelami rzucają się w oczy dopiero dla wysokich nastaw, rzędu ISO 12800. Dla tej wartości, Lumix S5 II i EOS R6 Mark II wypadają podobnie, a zarazem nieco korzystniej od Sony A7 IV.

Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do przebiegu wykresu nie mamy zastrzeżeń. Wraz ze wzrostem czułości szum rośnie wykładniczo i nie widzimy niepokojących załamań. Dodatkowo, poszczególne składowe szumu są wyraźnie oddzielone. Nic zatem nie wskazuje na to, by surowe pliki były odszumiane. Przejdźmy więc teraz do porównania składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca i trzech innych aparatów. Odpowiedni wykres prezentujemy poniżej.

Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Lumix S5 II generuje najniższy szum luminancji w naszym zestawieniu. Dla nastawy ISO 6400 największą przewagę Panasonika zauważamy względem A7 IV (niecałe 1 EV), mniejsze różnice występują w porównaniu do R6 Mark II oraz Z6 II (oba ok. 1/2 EV).

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i 14-bitowych RAW-ów. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku S5 II zakres ten wynosi od 255 do 768. Identyczny zakres ma również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 300 000 zliczeń.

50 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do ISO 6400 wygląd histogramów nie budzi większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dla wyższych nastaw ich charakterystyka zmienia się i rozkłady mocno się wypłaszczają. Patrząc natomiast na darki, na najwyższych nastawach ISO dostrzeżemy pewne niejednorodności, głównie przy prawej i górnej krawędzi kadru. Niemniej, nie są one szczególnie duże, dlatego nie powinny być powodem do zmartwień.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 511 1.5
100 512 2.9
200 511 5.6
400 510 10.9
800 510 17.9
1600 509 31.5
3200 509 54.5
6400 513 89.1
12800 546 154
25600 530 241
51200 621 462
102400 849 794
204800 1538 1581

Na zakończenie prezentujemy także darki w formacie JPEG.

50 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW Panasonic Lumix S5 II - Szumy i jakość obrazu w RAW