Canon EOS R10 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K), z priorytetem atmosfery lub bieli,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K) – jeden slot pamięci,
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.77 | 96.71 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.03 | 100.3 |
Pochmurny dzień | Auto | 3.31 | 100.6 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.74 | 103.5 |
3000K | Auto (priorytet atmosfery) | 19.2 | 122 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 11.7 | 104.3 |
3000K | Żarówki | 7.05 | 92.03 |
3000K | 3000K | 8.38 | 89.27 |
5400K | Auto | 3.51 | 97.57 |
5400K | 5400K | 4.74 | 99.29 |
Lampa bł. | Auto | 3.15 | 88.27 |
Lampa bł. | Lampa bł. | 2.56 | 90.62 |
Odwzorowanie kolorów stoi ogólnie na dobrym, bądź bardzo dobrym poziomie, o ile nie fotografujemy przy automatyce w świetle żarowym. Zarówno w ciągu dnia, jak i przy lampach LED-owych (5400K) oraz fleszu, błędy kolorów są bardzo niskie. Żarówki sprawiają kłopot przede wszystkim automatyce w podstawowym ustawieniu. Po wybraniu wariantu „priorytet bieli”, błąd dC, a wraz z nim pomarańczowy zafarb, są w pewnym stopniu redukowane. Dopiero ustawienie „żarówka” lub 3000K niwelują istotnie widoczną dominantę.
Wybór profilu neutralnego zapewnia zwykle nasycenie nie przekraczające zbytnio 100%, a nawet w połowie przypadków jest ono niższe. Średnia odchyłka od parametru S wyniosła w teście nieco ponad 6%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.