Fujifilm X-S20 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Auto z priorytetem bieli,
- Auto z priorytetem otoczenia,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.26 | 108.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.25 | 107.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 8.28 | 113.8 |
Pochmurny dzień | Chmury | 3.89 | 110.8 |
3000K | Auto | 21.8 | 138.3 |
3000K | Auto – priorytet bieli | 8.46 | 110.1 |
3000K | Auto – priorytet otoczenia | 24.2 | 144.4 |
3000K | Żarówki | 6.35 | 104.1 |
3000K | 3000K | 6.23 | 104 |
5400K | Auto | 4.22 | 107.2 |
5400K | 5400K | 4.26 | 107.5 |
Najlepsze odwzorowanie kolorów zaobserwowaliśmy w świetle słonecznym i 5400 K (LED-owym). Przy zachmurzonym niebie automatyka nie spisała się najlepiej (dając chłodny zafarb), w przeciwieństwie do odpowiedniego wzorca. W świetle żarowym z kolei, automatyka zapewnia wyraźnie ciepłą tonację. W aparacie znajdziemy dwa dodatkowe tryby automatyki: priorytet bieli i otoczenia. Powyższe wyniki pokazują, że zapewniają one pożądane efekty – w pierwszym przypadku pomarańczowy zafarb został istotnie zredukowany, a w drugim zachowany.
X-S20 ma tendencję do przesycania kolorów, widoczną szczególnie przy korzystaniu z automatyki w świetle żarowym, ale i zauważalną przy dziennym oświetleniu. Średnia odchyłka od wartości S wyniosła w całym teście blisko 15%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.