Fujifilm X-S20 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- proporcje obrazu 3:2
- Duży (L) – 6240×4160,
- Średni (M) – 4416×2944,
- Mały (S) – 3120×2080,
- proporcje obrazu 16:9
- Duży (L) – 6240×3512,
- Średni (M) – 4416×2488,
- Mały (S) – 3120×1760,
- proporcje obrazu 1:1
- Duży (L) – 4160×4160,
- Średni (M) – 2944×2944,
- Mały (S) – 2080×2080.
- jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
- kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.
Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:
- Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
- Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
- Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
- Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
- PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
- PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
- Classic Neg – wzmocnione kolory i kontrastowa tonacja dla zwiększenia głębi obrazu,
- Nostalgic Neg – ocieplone jasne tony i wzbogacone tony ciemne, dające efekt wydrukowanego zdjęcia,
- ETERNA – łagodny kolor i bogate tony ciemne dające filmowy wygląd,
- ETERNA BLEACH BYPASS – kontrastowy profil o niskim nasyceniu symulujący efekt „bleach bypass”,
- Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
- Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
- Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
- Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały,
- Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
- Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
- Sepia.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 160 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość L – 80 (100, 125) ISO, a także H – 25600 oraz 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Zacznijmy od standardowego porównania naszej scenki na każdej z czułości. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Canon EOS R7 i Panasonic GH6.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Jeśli chodzi o porównanie z poprzednikiem, to naszym zdaniem nie widać istotnych różnic pomiędzy JPEG-ami z obu aparatów. Tym samym poziom szczegółowości na zdjęciach z X-S20 jest bardzo dobry i podobny jak w Lumiksie GH6. W przypadku Canona mamy wprawdzie do czynienia z wyższą rozdzielczością obrazów, ale prezentują się one raczej miękko.
Na nastawach ISO rzędu 3200–6400 obraz z X-S20 wygląda korzystniej niż ten z GH6. Także Canon generuje wizualnie dość niski szum. W obu tych modelach, tj. X-S20 i R7 ISO 6400 to najwyższa nastawa, po którą warto sięgać.
Wyostrzanie
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −4 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +4 |
Najlepszy efekt wyostrzania uzyskamy na ustawieniu z okolic środka skali. Widoczny jest wprawdzie nieco efekt halo, niemniej daje on przyjemniejszy („ostrzejszy”) dla oka obraz niż przy ustawieniu −4. Przy maksymalnym stopniu zdjęcia są już z kolei wyraźnie przeostrzone i niezbyt przyjemne w odbiorze.
Filtry cyfrowe
Aparat X-S20 dysponuje zestawem kilkunastu filtrów cyfrowych:
- aparat zabawka,
- miniatura,
- kolor pop,
- wysoka tonacja,
- niska tonacja,
- dynamiczny ton,
- obraz miękki,
- kolor częściowy
- czerwony,
- pomarańczowy,
- żółty,
- zielony,
- niebieski,
- fioletowy.
Przykładowe zdjęcia można zobaczyć poniżej, przy czym pierwsze pozostało neutralne.
Zdjęcia panoramiczne
Przed rozpoczęciem tworzenia panoramy możemy zadecydować o jej kącie oraz kierunku prowadzenia aparatu. Ustawiamy także balans bieli i tryb symulacji filmu. Wykonywanie tego typu fotografii jest stosunkowo proste: wystarczy wcisnąć spust migawki i przesuwać aparat. Po zakończeniu tej operacji aparat tworzy wynikowy plik będący sklejeniem wszystkich pobranych automatycznie kadrów. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- panorama 120 stopni:
- pozioma – 6400×1440 pikseli,
- pionowa – 2160×6400 pikseli,
- panorama 180 stopni:
- pozioma – 9600×1440 pikseli,
- pionowa – 2160×9600 pikseli.
Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego
Podobnie jak inne modele serii X, także opisywany aparat wyposażony jest w programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu jakości obrazu, pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 320 i ISO 640.
Przykładowe zdjęcia z użyciem funkcji „Zakres dynamiczny” można zobaczyć np. w teście X-T3.
Efekt koloru chrom
X-S20 wyposażono w funkcję dostępną w kilku innych modelach, mianowicie „Efekt koloru chrom.”. Polega ona na zwiększeniu kontrastu barwnego we wszystkich odcieniach poza niebieskim. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia można zobaczyć poniżej (pierwsze pozostało neutralne).
Color Chrome FX Niebieski
Kolejna funkcja to „Color Chrome FX Niebieski”. Polega ona na zwiększeniu kontrastu barwnego w odcieniach niebieskiego, co przyda się np. na ujęciach, gdzie niebo odgrywa istotną rolę. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności (słaby oraz silny). Przykładowe zdjęcia można zobaczyć poniżej (pierwsze pozostało neutralne).