Fujifilm X-S20 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Fujifilm X-S20 posiada 9-stopniową skalę odszumiania JPEG-ów. W poniższej tabelce prezentujemy wycinki zdjęć obrazujące intensywność odszumiania na minimalnym (−4), średnim (0) oraz maksymalnym (+4) poziomie, na zdjęciach wykonanych przy czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z X-S20 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Dla porównania ponownie prezentujemy zdjęcia z aparatów Canon EOS R7 i Panasonic GH6. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Tak samo jak poprzednik, również X-S20 oferuje obraz o dużym stopniu szczegółowości. Nawet względem 32-megapikselowego EOS-a R7 aparat Fujifilm nie prezentuje się wcale słabiej, patrząc na drobne szczegóły scenki. Z kolei X-S20 i GH6 wypadają porównywalnie.
Na wysokich nastawach ISO wizualnie najlepiej naszym zdaniem radzi sobie aparat Fujifilm. Nie ma on może ogromnej przewagi nad rywalami, bowiem w przypadku każdego z porównywanych aparatów lepiej nie przekraczać nastawy ISO 6400.
Sprawdźmy teraz, jak nasza wizualna ocena przekłada się na konkretne liczby. Wyniki naszych pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na poniższym wykresie.
Szum narasta wykładniczo w całym zakresie czułości, w związku z czym przebieg nie budzi zastrzeżeń.
Spójrzmy jeszcze na porównanie poziomu szumu pomiędzy testowanym modelem a aparatami konkurencji. W tym celu zestawiamy ze sobą na wykresie wartości składowej luminancji.
Na podstawie powyższego wykresu widzimy, że najkorzystniej wypada aparat Fujifilm. Różnice pomiędzy poszczególnymi modelami nie są jednak duże. Przykładowo, dla ISO 6400 przewaga X-S20 nad GH6 to trochę ponad 1/3 EV, a nad R7 – ok. 1 EV.
Prezentujemy również wykres wykonany na postawie 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Natomiast surowe pliki wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób TIFF-y konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku X-S20 zakres ten wynosi od 800 do 1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
80 | |||
100 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |
Jeżeli chodzi o wygląd histogramów, to w zakresie czułości natywnych nie mamy większych zastrzeżeń do ich kształtu, choć poissonowski rozkład jest zaburzony w maksimum sygnału. Dopiero dla nastaw rozszerzonych obserwujemy grzebieniowy charakter histogramu. Wartości odchylenia standardowego rosną w miarę naturalnie, w przeciwieństwie do poprzednika.
Same darki natomiast wyglądają dość dobrze, martwi natomiast wyraźny, jaśniejszy ślad w lewym dolnym rogu kadru. To prawdopodobnie efekt grzejącej się elektroniki.
X-S20 to kolejny model, w którym zauważyliśmy błąd wskazań czasu naświetlania. Do 120 sekund wszystko jest w porządku. Gdy naświetlamy 150 sekund, w EXIF-ie zdjęcia pojawia się informacja o ekspozycji o 10 sekund dłuższej. Z kolei w przypadku naszych darków, zamiast 180 sekund widzimy 200 sekund. Co ciekawe, zegar w aparacie odliczający czas przy dłuższych ekspozycjach działa bez zarzutu, co potwierdza równoległy pomiar zewnętrznym stoperem.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
80 | 1023 | 3 |
100 | 1022 | 3.9 |
160 | 1023 | 2.9 |
200 | 1022 | 3.6 |
400 | 1023 | 6.8 |
800 | 1016 | 11.7 |
1600 | 1011 | 19.7 |
3200 | 1000 | 50 |
6400 | 1000 | 71 |
12800 | 993 | 133 |
25600 | 974 | 223 |
51200 | 974 | 250 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
80 | |||
100 | |||
160 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 |