OM System OM-5 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5400K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.24 | 100.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.38 | 103.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.27 | 106.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.75 | 103.6 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wył.) | 20.2 | 124 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 17.9 | 118.9 |
3000K | Żarówki | 9.22 | 106.4 |
3000K | 3000K | 5.58 | 105.3 |
5400K | Auto | 4.98 | 105 |
5400K | 5400K | 6.01 | 107.1 |
Najlepsze odwzorowanie barw uzyskamy w świetle dziennym oraz LED-owym o temperaturze 5400 K. W świetle żarowym natomiast, najniższy błąd dC zanotowaliśmy dla samodzielnego ustawienia temperatury barwowej na wartość 3000 K. Automatyka w tych warunkach daje bardzo ciepłą tonację. Co ciekawe, jest ona intensywniejsza przy wyłączonej opcji „zachowaj ciepły kolor”, przy której, zgodnie z nazwą, powinna być redukowana.
Z powyższej tabelki widać, że aparat ma tendencję do przesycania koloru, aczkolwiek o ile nie fotografujemy w świetle żarowym z automatycznym balansem bieli, jest ona niewielka. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia w całym teście przekroczyła lekko 8%.