Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

OM System OM-5 - test aparatu

15 grudnia 2023
Maciej Latałło Komentarze: 235

5. Balans bieli

OM System OM-5 oferuje następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto,
  • Dzień słoneczny (5300K),
  • Cień (7500K),
  • Dzień zachmurzony (6000K),
  • Światło żarowe (3000K),
  • Światło jarzeniowe (4000K),
  • Fotografia podwodna,
  • Światło lampy błyskowej (5400K),
  • Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
  • Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200, 400 i 1000K w zależności od wartości temperatury).
Każdą nastawę można skorygować w 15-stopniowej skali w dwóch zakresach: Amber-Blue (bursztynowy-niebieski) oraz Green-Magenta (zielony-magenta). W drugim menu fotografowania znajdziemy opcję bracketingu balansu bieli, która pozwala na zapisanie 3 zdjęć z różnymi ustawieniami (w krokach 2, 4 lub 6 w obu skalach niezależnie). W testowanym aparacie, podobnie jak w innych bezlusterkowcach OM System i Olympusa, znaleźć można opcję dotyczącą pracy automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym: „WB AUTO Zachowaj ciepły kolor”. Jej włączenie ma w teorii powodować, że zdjęcia wykonywane przy żarowym świetle na automatycznym balansie bieli będą miały charakterystyczny ciepły odcień. Jej wyłączenie pozwala natomiast zredukować ten efekt. Ponadto dostępna jest opcja umożliwiająca ustawienie domyślnego trybu balansu bieli przy fotografowaniu z lampą błyskową: automatyczny lub dedykowany lampie błyskowej. Jeśli ową opcję pozostawimy wyłączoną, stosowany będzie aktualnie ustawiony tryb balansu bieli.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.24 100.1
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.38 103.7
Pochmurny dzień Auto 6.27 106.1
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.75 103.6
3000K Auto (zach.ciepły kolor wył.) 20.2 124
3000K Auto (zach.ciepły kolor wł.) 17.9 118.9
3000K Żarówki 9.22 106.4
3000K 3000K 5.58 105.3
5400K Auto 4.98 105
5400K 5400K 6.01 107.1



----- R E K L A M A -----

Najlepsze odwzorowanie barw uzyskamy w świetle dziennym oraz LED-owym o temperaturze 5400 K. W świetle żarowym natomiast, najniższy błąd dC zanotowaliśmy dla samodzielnego ustawienia temperatury barwowej na wartość 3000 K. Automatyka w tych warunkach daje bardzo ciepłą tonację. Co ciekawe, jest ona intensywniejsza przy wyłączonej opcji „zachowaj ciepły kolor”, przy której, zgodnie z nazwą, powinna być redukowana.

Z powyższej tabelki widać, że aparat ma tendencję do przesycania koloru, aczkolwiek o ile nie fotografujemy w świetle żarowym z automatycznym balansem bieli, jest ona niewielka. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia w całym teście przekroczyła lekko 8%.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
OM System OM-5 - Balans bieli OM System OM-5 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
OM System OM-5 - Balans bieli OM System OM-5 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
OM System OM-5 - Balans bieli OM System OM-5 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
OM System OM-5 - Balans bieli OM System OM-5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(zach.ciepły kolor wył.)
OM System OM-5 - Balans bieli OM System OM-5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
(zach.ciepły kolor wł.)
OM System OM-5 - Balans bieli OM System OM-5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
OM System OM-5 - Balans bieli OM System OM-5 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
OM System OM-5 - Balans bieli OM System OM-5 - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: auto
OM System OM-5 - Balans bieli OM System OM-5 - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
OM System OM-5 - Balans bieli OM System OM-5 - Balans bieli