Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Test aparatu

OM System OM-5 - test aparatu

15 grudnia 2023
Maciej Latałło Komentarze: 235

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Wzrokową ocenę jakości obrazu w formacie JPEG przeprowadzoną w poprzednim rozdziale, warto jak zawsze uzupełnić wynikami pomiarów poziomu szumu. Szum zmierzyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, korzystając z programu Imatest.

OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Powyższy wykres jednoznacznie wskazuje na obecność wyraźnego odszumiania JPEG-ów. Widzimy kilka załamań, a poszczególne składowe przyjmują podobne wartości. Maksymalny poziom szumu osiąga ledwie 3% – nawet dla ISO 25600. Należy zatem mieć świadomość, że odszumiania JPEG-ów w OM-5 nie da się zupełnie wyłączyć, mimo iż dostępna w menu opcja właśnie na to wskazuje. Takiego działania nie popieramy, szczególnie w przypadku aparatów skierowanych do zaawansowanych i świadomych użytkowników.


----- R E K L A M A -----

W OM-5 intensywność procesu odszumiania na wyższych czułościach można kontrolować w 3-stopniowej skali. W poniższej tabelce prezentujemy zdjęcia wykonane przy teoretycznie wyłączonej redukcji oraz na poszczególnych ustawieniach stopnia intensywności tego procesu dla czułości ISO 6400 i 12800.

ISO 3200
Odszumianie wyłączone
OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 6400
Odszumianie wyłączone
OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Sytuacja wygląda podobnie jak we wcześniejszych bezlusterkowcach marki Olympus. W teoretycznie nieodszumionych JPEG-ach widać rozmycie obrazu wynikające z redukcji szumów, a kolejne stopnie procesu redukującego zakłócenia dają niewielki zysk. Bardziej widoczna jest jeszcze większa utrata szczegółów obrazu niż obniżenie szumu.

Przyjrzyjmy się teraz surowym zdjęciom z OM-5. Wywołaliśmy je programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z EOS-a R7 oraz Fujifilm X-S20.

Porównanie zdjęć w formacie RAW z OM-5 i poprzednika, czyli E-M5 Mark III, także nie przynosi zaskakujących wniosków, bowiem jakość zdjęć jest praktycznie taka sama. Odwzorowanie szczegółów jest dobre, choć nieco ustępuje temu, co oferują wybrane aparaty konkurencji.

Oceniając wizualnie, poziom zakłóceń w OM-5 szybciej rośnie niż w X-S20, a najwyższą użyteczną nastawą będzie naszym zdaniem ISO 3200. Z drugiej strony nieco więcej szumu widać na zdjęciach z R7.

Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów. Te uzyskaliśmy programem Imatest na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Do przedstawionych powyżej rezultatów nie mamy większych zastrzeżeń. Wraz ze wzrostem czułości szum zwiększa się wykładniczo, a wartości dla poszczególnych składowych są dobrze rozdzielone. Rzućmy zatem okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego modelu oraz trzech bezlusterkowców konkurencyjnych marek.

OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przykładowo, dla nastawy ISO 6400 OM-5 plasuje się pomiędzy aparatami konkurencji. X-S20 wypada korzystniej o ok. 1/2 EV, natomiast R7 ustępuje OM-5 o ok. 2/3 EV.

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Sprawdźmy teraz, jak OM-5 zachowuje się w kategorii prądu ciemnego. Jego poziom oceniamy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku testowanego OM-5 zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 100 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
64 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W tej kategorii nie mamy szczególnych zastrzeżeń do testowanego aparatu. Co prawda histogramy odbiegają nieznacznie kształtem od rozkładu Poissona, ale niemal w całym zakresie czułości są dobrze odseparowane od zera i stosunkowo wąskie. Do ISO 6400 średnia wartość sygnału utrzymuje się na stałym poziomie w okolicy 250 (patrz tabelka poniżej). Jedynie dla dwóch najwyższych czułość wartość ta wyraźnie maleje, a maksimum histogramów przesuwa się nieco w lewo.

Na wygląd samych darków trudno narzekać. Nie dostrzegamy oznak bandingu, ani większych niejednorodności.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
64 254.7 4.2
100 255.3 5.7
200 253.3 4.8
400 254.9 8
800 254.1 11.9
1600 251.3 18.5
3200 247.7 35.2
6400 241.9 60.5
12800 217.8 127.5
25600 171.5 260.8

Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
64 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW OM System OM-5 - Szumy i jakość obrazu w RAW