Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Obraz w Z9 mniej zaszumiony niż w Z8, a Z8 ma lepszą dynamikę tonalną - przy tej samej matrycy. Jak to tłumaczyć, skoro szum wpływa na dynamikę tonalną?
Również w podsumowaniu: "Tak naprawdę bezpośrednim konkurentem Z8 jest tylko Sony A1, wyposażony w sensor wykonany w analogicznej technologii oraz o porównywalnej rozdzielczości."
R5 też - jak się wydaje - niewiele się różni parametrami?
Bardzo dobry aparat ale słyszałem o jednej "niedociągnieniu". A jest to mianowicie "banding" czyli na przemian niedoświetlone i prześwietlone paski na zdjęciu gdy korzysta ten aparat z lamp błyskowych w trybie HSS i są to lampy innych firm niż Nikon. A skoro Nikon nie produkuje lamp błyskowych dużej mocy to wszelkie Godoxy itp. mogą powodować tzw. "banding". Problem ten też występuje z Nikonem Z9, np. Nikon Z7 tych problemów nie ma. A teraz pytanie., czy "Optyczne" mają w zasięgu lampy różnych firm by przetestować działanie w trybie HSS z tym aparatem?
@ krukm "Obraz w Z9 mniej zaszumiony niż w Z8, a Z8 ma lepszą dynamikę tonalną - przy tej samej matrycy. Jak to tłumaczyć, skoro szum wpływa na dynamikę tonalną?"
Z8 ma lepszą o 0.8 EV dynamikę tonalną na ISO 64 [dla innych czułości jest prawie taka sama], a szum: "Jeśli chodzi o niskie nastawy ISO, obraz z Z8 i Z9 jest w zasadzie nierozróżnialny. Oba bowiem charakteryzują się świetnym odwzorowaniem detali. Przy wyższych nastawach ISO, tj. 12800 i kolejnych, Z8 daje się ciut mocniej szumić od Z9." -ciut wyższy od ISO 12800.
Tak jak i Canona nie ma po co testować, wiadomo już że to najgorszy aparat, mam nadzieję że redakcja nie zadrze z poprzednimi komentarzami :) ;p
I się z tym zgadzam, jest po prostu za drogi dla mnie, więc muszę poczekać.
A brak lampy to plus czy minus, mi minus bo jak pada to nie wyjmuje aparatu a jak lampy nie wziąłem to telefonem doswietlam.... Może fotony niekoszerne, ale puki matryca nie wybrzydza...
w zasadzie tak, za odprawą oczywiście; i zatrudnić ponownie kota Mortimera, który już sam w sobie jest wyzwaniem dla AF (ten tu jest w paski, więc AF nie powinien mieć z nim problemu); AF jest chyba już wystarczająco zaawansowany, żeby poddać go tak wymagającej próbie;
oczywiście warto by przy tym ujednolicić scenografię, oświetlenie i ustawienia AF, żeby to było porównywalne;
co do Z8, to można podsumować tę konstrukcję tak: jest to Z9 w dojrzałej postaci; jedyny mankament to wydajność akumulatora, dość marna jednak.
patrząc na to urządzenie, z tak wielką dziurą na obiektyw, przychodzi myśl, że można by w nim pomieścić matrycę nawet kwadratową, a skoro musiałaby jednak być w rozmiarach fufu (optyka), to mogłaby być wtedy ona "multiaspektowa", jak w Lumiksie LX100 i wtedy tylko dodać jakiś zgrabny przełącznik, żeby szybko wybrać właściwy kadr - miejsca na obudowie multum, bo korpus dość wielki przecież;
oczywiście po rozwiązaniu problemu mało wydajnej baterii, bo bez tego i tak trzeba coś od spodu domontować;
ale jednak z taką matrycą byłby to dużo wygodniejszy aparat - nie trzeba by było go pionowo ustawiać, co zwłaszcza na statywie jest kłopotliwe; no i można by ekranik znacznie uprościć, przez co całość była by tańsza nieco.
Zastanawia mnie fakt dodania korekty back i front focus - na jakiej zasadzie w systemach bezlusterkowych powstają te wady skoro pomiar ostrości wykonywany jest "na matrycy" bezpośrednio przez obiektyw?
@JdG 'no i można by ekranik znacznie uprościć, przez co całość była by tańsza nieco.'
Jaki wpływ na cenę aparatu ma uchylno-wychylne mocowanie ekranu? Dla producenta to 2 czy 5 Euro wyższe koszty produkcji? Inny sposób mocowania nie ma żadnego wpływu na cenę, a zapewnia uniwersalność stosowania dla dużej grupy użytkowników - podobnie jak w A7RV i A9III. Mam nadzieję, że ten rodzaj mocowania przyjmie się i w 'tańszych' modelach aparatów, bo dla mnie osobiście jest to jedna z kluczowych funkcji aparatu.
JdG, to może jest nawet jakiś pomysł, żeby pod szyldem wieloaspektowości wcisnąć tam sensor 44x33*. Zwłaszcza, że mimo pokaźnych rozmiarów aparat nie ma uchwytu do zdjęć pionowych.
-------------- * Teraz dopiero widzę, że "APS-C MF", czyli 44x33 to podwójnie zakodowany m43! ;)
Smutek że Nikon chce utrzymywać odstęp między Z8 a Z9 nie tylko sprzętowo (kilogramami) ale i softwarowo. Chętnie bym dorzucił mamony żeby ostatnie "ptasie" wynalazki z Z9 mieć w Z8 (należę do tych dziadków co siedzą na zydlu przed krzaczorem czekając aż im ptaszor siądzie). Cała nadzieja w presji ze strony Canona R5 MKII - który niestety zdaniem plotkarzy z CR nie pojawi się prędko. Tak czy owak Z8 zasługuje na przyznawany mu ostatnio tu i ówdzie tytuł aparatu roku. Roku 2021 oczywiście ;-)
Maszyna faktycznie niezłą, co nie zmienia faktu że, cyt: "Dla niskich nastaw ISO, na rozjaśnionych zdjęciach z Z8 widać trochę więcej szumu niż w przypadku A7R III. Dla ISO 1600 różnica na korzyść Sony robi się wyraźniejsza." W ogóle patrząc na te zdjęcia testowe dochodzę właśnie do przekonania, że z porównywanej trójki minimalnie, ale jednak najlepsze wizualnie fotki daję SONY! Co zresztą znajduje potwierdzenie w końcowej punktacji za kategorie: jakość zdjęć JPEG i jakość zdjęć w RAW-ach, w których Soniak dostał wyraźnie najlepszą punktację, a w końcu chyba przecież o to chodzi w fotografii? Bardzo ciekawe byłoby porównanie tego Nikona z którymś z pełnoklatkowych Lumixów: S1R albo S5. Co nie zmienia faktu, że zostanę przy swoim Lumixie G90 z m43. Jak dla mnie to i tak ma on za dużo możliwości, z których w większości raczej nigdy w życiu nie skorzystam, a najwyższa czułość, przy której robiłem do tej pory zdjęcia, to była chyba ok. 2500 ISO. I wystarczy.
I zatrudnić koty @baron(a)13 ;-) Ja kotów nie fotografuję, więc mi ten słaby punkt nie przeszkadza.
@ Flash69 "Zastanawia mnie fakt dodania korekty back i front focus" Może się przydać gdy obiektyw jest rozkalibrowany - przy pojedynczym AF nie ma problemu, ale przy afc może już być lipa.
Cztery kwestie i byłby to dla mnie aparat idealny. 1. Ekran duży, a wyświetlacz 3,2 - telefony mają wyświetlacze od krawędzi do krawędzi i da się to zrobić - 4cale zrobiłoby różnicę. 2. Bateria typowa, ale prądożerny aparat, choć filmowanie nie wypadło źle. 3. Chciałbym te 30kl/s RAW z AF itd. 4. Oraz odsunięty wizjer od aparatu choć na 15mm.
Testował ktoś ten albo Z9 z małymi ptakami w ruchu? Niby szybkość odczytu jak dla migawki mechanicznej, ale ciekaw jestem jak w praniu wygląda RS.
> Jaki wpływ na cenę aparatu ma uchylno-wychylne mocowanie ekranu? ... a zapewnia uniwersalność stosowania dla dużej grupy użytkowników [JarekB]
o ile grupa użytkowników Z8 i Z9 jest duża; sam fakt, ze występuje tylko w najkosztowniejszych modelach Nikona mógłby wskazywać, że jest jednak kosztowny (ale nie musi);
tym niemniej, skoro jest to dość wymyślny mechanizm - ma więcej osi obrotu niż typowy, to musi być odpowiednio bardziej odporny na urazy; głupio by było, gdyby się wyłamywał przy byle kolizji jak (nie przymierzając) sławny gwint w E-M5 III; możemy zatem założyć, że trochę kosztuje;
poza tym, przy matrycy wieloaspektowej byłby po prostu zbędny; w dodatku ekranik też mógłby być kwadratowy, więc byłoby miejsce na dodatkowe przyciski lub lepsze rozmieszczenie istniejących; coraz bardziej podoba mi się ten koncept usprawnienia Nikona Z8;
> JdG, to może jest nawet jakiś pomysł, żeby pod szyldem wieloaspektowości wcisnąć tam sensor 44x33* [Bahrd]
jak się ten nowy Nikon pojawił to też pomyślałem sobie, że firma być może planuje ewolucję w kierunku średniego formatu; wspólne mocowanie dla MF i FF miałoby jakiś sens; choć też różne wady, bo różnica między obu jest jednak spora;
ale takie bardziej uniwersalne mocowanie przebijałoby strategię Fujifilm - średni format (mały, co prawda) i fufu w jednym mocowaniu? trzeba by się zastanowić i rozważyć zalety; niektóre analogowe aparaty 6x6 cm miały bagnet 6 cm, więc niewiele w sumie Nikonowi brakuje.
Świetny aparat, zawsze troche zazdroszczę Nikoniarzom, chociaż ja pozostałem w systemie Sony wymieniając A7r3 na A7r5. Myślę, że różnice dla amatora są niewielkie, nie uzasadniające zmiany systemu.
PS zapomnialem napisac, ze Sony lepsze, wystarczy wspomnieć, że mniejsza średnica mocowania obiektywu powoduje niższe zużycie płaszczyzn poprzez mniejszą powierzchnię tarcia obu elementów (krótsza droga).
Według Thoma Hogana, analityka rynku foto, dzięki bardzo dobrej sprzedaży modeli Z8 i Zf Nikon odzyskał 1% utraconego wcześniej rynku i w tym roku - wraz z Panasonikiem - nadal będzie zyskiwał (spodziewane są aktualizacje modeli Z5-7). Tracić mają Canon i Sony (wszak mają z czego...) oraz OM DS. Nikon Z8 to obecnie chyba najatrakcyjniejsza oferta w zakresie value for money więc nie dziwi rekomendacja 2024 Optycznych czy Best High-End Camera 2023 na Dpreview. Dzięki za test - duża i rzetelna praca - jak zawsze tutaj.
> dzięki bardzo dobrej sprzedaży modeli Z8 i Zf Nikon odzyskał 1% utraconego wcześniej rynku i w tym roku - wraz z Panasonikiem - nadal będzie zyskiwał ... Tracić mają Canon i Sony (wszak mają z czego...) oraz OM DS [Adeus]
fajny tekst, propaganda czyni cuda; aczkolwiek Nikon i tak by nie upadł, bo inne japońskie firmy by na to nie pozwoliły.
No wlasnie nie ma ;P znaczy nie widac a to to samo ;P
Jestem ciekaw czy dalej koszt matrycy jest tak olbrzymi w stosunku do calego aparatu?
LX100 Panasonic 10 lat temu byl testowany i posiadal matryce u43 z ktorej wykorzystywal 75%, 1.5x wiecej niz 1" tak jest napisane. 10 lat temu Pansonikowi nie zalezalo na tym ze traci 25% na pikselach za ktore zaplacil i nie chcialo im sie przeprojektowac obiektywu.
A teraz Nikon robi 2 chwytowy Z9, Z8 jako mniejszy musi byc gorszy, a dostaje nagrode. Uwazam ze czas na kwadratowe matryce i kwadratowe wyswietlacze. Odpadnie problem pionowego chhwytu, zamiast badac, robic prototypy i 2 modele wystarczy 1.
I kto by pomyślał że jeszcze kilka lat temu wieszczono upadek Nikona (co niektórzy ze szklaną kulą wieszczyli) , a tu powoli z mozołem przybywało obiektywów, body coraz zacniejsze :) A już niedługo ponoć Z6 w trzeciej odsłonie.
@Marek B > Reasumując, nie ma to jak APS i micro 4/3. Ta sama jakość, a cena kilkukrotnie mniejsza :) No nie wiem, takie FujiFilm fakt mniejsze, ale prawdę mówiąc to jakoś dużo mniejsze nie jest. Na wycieczkach FF czy APS-C będzie duże tak czy siak, to jak już to np. w góry na rower lepiej zabierać kompakcik z matrycą apsc.
"Ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe, test dynamiczny przeprowadziliśmy w mieszkaniu, fotografując szybko poruszającego się kota w ciemnym otoczeniu."
Czyli jednak trochę poczucia humoru testujący mają :) Gratuluje także, że w teście nie ucierpiał żaden kot :) i postępu w procedurze testowej af-u oraz doboru szkieł.
BlindClick jest! ...i ..widać.(link już działa) Choć standardowo zasłona jest "wyłączona". To, moim zdaniem fajne rozwiązanie ochrony sensora w czasie wymiany obiektywu w różnych warunkach. Na pewno łagodzi stres...
wstepbronislaw "...tytuł aparatu roku. Roku 2021 oczywiście ;-) " Eee..moim zdaniem, nie!. Premierowa wersja Z9 nie była "super" i po kilku tygodniach (chyba 2022) była aktualizacja programu, tak duża, że właściwie była to wymiana softu. Poza tym Z9, to aparat zaprojektowany i dedykowany wąskiej grupie -zawodowym reporterom, a Z8 może używać "każdy".
PERON "I kto by pomyślał że jeszcze kilka lat temu wieszczono upadek Nikona"
Nikon to nie tylko aparaty. Prawie do katastrofy, doprowadził Nikona kontrakt w 2020 roku na maszyny litograficzne do produkcji procesorów, ten dział to była połowa Nikona. To bardzo skomplikowana historia, ale zaburzyła normalny bieg spraw i konstruowanie aparatów. W 2023 rozwiązali najtrudniejsze kwestie.
yose moim zdaniem, porównywanie aktualnych wartości do danych historycznych nie pozwala wyciągać żadnych wniosków, ponieważ "warunki" do powstawania tych danych były zupełnie inne, ...o czym napisałem powyżej.
Nikon kompakty ma 2 [Camera Model -po lewej link ...Canon: 11, Sony: 10, Ricoh: 8, Panasonic: 6... a kompakty wciąż ~20% produkowanych aparatów link -więc porównanie udziału w ryku aparatów -wszystkich nie przekłada się na bezlusterkowce.
2022 Udział globalny Aparaty cyfrowe (w oparciu o wartość) i aparaty bezlusterkowe (w przeliczeniu na jednostkę) link
Nikon jako jedyna firma ma klasę średnią -nie ograniczającą się do: 16-35/4, 24-105/4 i 70-200/4 oraz stałoogniskowych f/1.8[f/2] do 85mm ale też posiada w ofercie: 400mm f/4.5, 600mm f/6.3 i 800mm f/6.3 link link link
Pdamian :) to zestawienie, to potwierdzenie, takiego...marketingowego poradnika dla kupującego, mówi ono, że -jak nie wiedz co kupić, to kupuj u rynkowego lidera, -najszerszą ofertę ma gracz z poz. 2 -najlepsze produkty oferuje ten spod 3 -jeśli szukasz rzeczy wyspecjalizowanych ...odwróć tabelę....
@molon_labe Oczywiście masz rację - złośliwość z mojej strony. Po wydaniu Z9 pogniewałem się dziecinnie na Nikona że nie poszedł ścieżką Canona (czyli nie zaczął od R5/Z8). I jeszcze mi chyba nie przeszło ;-) No to krakowskim targiem: aparat roku 2022 :-)
@JdG ' ze występuje tylko w najkosztowniejszych modelach Nikona mógłby wskazywać, że jest jednak kosztowny (ale nie musi)'
Zapewniam Ciebie, że różnica cenowa (na poziomie ceny zakupu producenta) jest zupełnie niewielka, a fakt montowania w najdroższych modelach wynika z pozycjonowania poszczególnych modeli przez producenta. Na takiej samej zasadzie Sony w modelach A7 montuje zwykłe kółko PASM, a w A7R/S i A1/A9 kółko z blokadą. Jaka może być różnica w cenie zakupu między obydwoma kółkami? 50 centów?
Wydajność akumulatora w Z8 raczej słaba. Cena dyskusyjna bo trzeba policzyć obiektywy. Pomimo sentymentu do Nikona jeśli miałbym dzisiaj wejść w jakiś system Full Frame to poszedłbym bez wątpienia w Sony.
wstepbronislaw ...wydaje mi się, że ...." tu i ówdzie" , Z9 otrzymał dumny tytuł "najlepszy w 2022.", ponieważ nie uwzględniono go w głosowaniu za 2021. Powodem były kłopoty z "łańcuchem dostaw" - covid, problemy z chipami... z tego co pamiętam, to generalnie wtedy nie było łatwo...
Na koniec odrobina złośliwości: Nikon, więc nikt jakoś nie zwrócił uwagi na ten passus:
"Do jego wykonania nie użyto wprawdzie stopów magnezu jak w Z9, ale wykorzystane tu tworzywa termoplastyczne, wzmocnione włóknem węglowym ...";
czyli wychodziłoby na to, że "plastik"...;
cena będzie pewnie skutecznie powstrzymywać próby badania odporności gniazda statywowego, zresztą ten, który tym problemem tu się zajmuje w przypadku Olympusa, nie będzie raczej chętny do nagłaśniania takich wypadków.
"Do jego wykonania nie użyto wprawdzie stopów magnezu jak w Z9, ale wykorzystane tu tworzywa termoplastyczne, wzmocnione włóknem węglowym ..."
OPTYCZNE powtarza te bzdury po raz kolejny "Szkielet aparatu to wprawdzie nie konstrukcja ze stopów magnezu jak w Z9 – tu bowiem wykorzystano tworzywa termoplastyczne, wzmocnione włóknem węglowym o wysokiej sztywności." link
Pisałem PDamian 11 maja 2023, 11:57 Metal ma, link ale optyczne często ma swoje -odmienne zdanie na temat budowy, wiedzą lepiej...
Nikon: "Adoption of magnesium alloy and a new professional-grade carbon-fiber composite material realizes superior robustness and reliability." link
"Przednia osłona korpusu wykonana jest ze stopu magnezu, co przyczynia się do zapewnienia sztywności mocowania podczas korzystania z superteleobiektywu, bezpiecznego mocowania matrycy i lepszego odprowadzania ciepła." link
vulkanwawa14 stycznia 2024, 13:37 (...) jeśli miałbym dzisiaj wejść w jakiś system Full Frame to poszedłbym bez wątpienia w Sony.
A czemu nie Panasonica, np. Lumix S5II? Kolega kupił takiego w grudniu i muszę przyznać, że to świetny sprzęcik! W dodatku wygląda na to, że Panas chyba poważnie traktuje swoją linię FF (co, niestety, chyba odbija się zepchnięciem na dalszy plan systemu m43, ale muszę to jakoś przełknąć) więc tylko patrzeć, jak rozbuduje linię obiektywów do niego.
@PDamian Widzisz różnicę między magnezowym korpusem, a przednią częścią korpusu wykonaną z magnezu? W gruncie rzeczy Z8 to 'plastikowy' (w bardzo, bardzo dużym uproszczeniu) korpus z metalową płytką z przodu. Czy to miałoby wskazywać, że inny producent, który w 2019 w swoim średniozaawansowanym modelu wprowadził korpus z plastiku, jednak wyprzedził swój czas, bo doszedł do wniosku, że plastik zapewni wystarczającą sztywność dla niezbyt ciężkich obiektywów tego producenta?
Poszukać Tobie linków z magnezowymi obudowami do OM-1 i jakiegoś Soniacza? :-)
A ty widzisz rozbieżność między: "Do jego wykonania nie użyto wprawdzie stopów magnezu" a "Zastosowanie stopu magnezu" - "Adoption of magnesium alloy" czy "Przednia osłona korpusu wykonana jest ze stopu magnezu" -"ボディー前面カバーにはマグネシウム合金を使用し" ❓
@PDamian *Ty - to po pierwsze. Natomiast po drugie - jest nadzwyczaj słabą metodą, gdzie na zagadnienie A odpowiada się opowieścią o zagadnieniu B. To jest tzw. whataboutism. Wiem, że podnoszenie pewnej plastikowości obudowy we wspaniałym skądinąd aparacie Ciebie boli, ale cóż poradzić na to można? Miłego wieczoru.
Spoko test ale jak zawsze denerwuje mnie sekcja szumy przy wysokich czułościach w raw. Na co te głupie porównania do innych aparatów ? Mnie jako czytelnika interesuje do jakich czułości radzi sobie aparat , jakie wyższe nastawy iso są użyteczne a nie porównania. Jeśli będę zainteresowany innym aparatem , innej marki to poczytam sobie jego test. Wszędzie na innych portalach są podane normalne informacje a dodatkowo jakieś tam porównania a tutaj w kółko ten jest lepszy od tego , do tej czułości idą łeb w łeb ale co mnie to obchodzi ? Mnie obchodzą realne możliwości aparatu , którego recenzję czytam. To sam jest z celnością AF. Moglibyście w końcu zmienić - odświeżyć formułę tych recenzji.
Porównanie z innymi, podobnymi urządzeniami na rynku zawsze jest interesujące, zwłaszcza dla tych, którzy dopiero dokonują rozeznania sytuacji - tacy co roku w pewnej liczbie się pojawiają.
Polecam porównania na niskich/średnich i wysokich ISO na bardzo niszowym i mało znanym portalu: link
'Ciebie denerwuje', 'mnie jako czytelnika', 'jeśli będę zainteresowany', 'mnie obchodzą'... Wyraziłeś swoje zdanie o tym, co Ciebie interesuje, ale mam wrażenie, że nie jesteś jedynym odbiorcą tych testów, więc może darowałbyś sobie sformułowania typu 'głupie'?
'Wszędzie na innych portalach podawane są normalne informacje'. Wow!
@Gagarin 14 stycznia 2024, 20:27 “Pomimo szybkiego odczytu matrycy, brak mechanicznej migawki to spory minus“ No właśnie. Jak patrzę na testy aparatów z globalną migawką to jednak nie najlepszej jakości są zdjęcia z tych matryc.
będę się jednak upierał przy tym, ze nawet jak faktycznie dolega (co może być), to tego na zaprezentowanych dotąd zdjęciach nie widać;
natomiast zalinkowany artykuł z DPR to nie jest żaden test stwierdzający realne słabości A9 III, tylko teoretyczne rozważania bazujące na fakcie, że bazowe ISO dla jego matrycy to 250, czyli znacznie wyżej niż wybitne matryce z takim ISO na poziomie 50, 64, czy 100, więc inkryminowana Alfa przyjmuje mniej światła niż te niewymienione z imienia wybitne konstrukcje i dlatego jest gorsza;
zatem są to typowe fotograficzne dywagacje "o dupie Maryny"; IMHO, poczekajmy do faktycznej premiery (już niedługo) i na realne testy.
@JdG 'dywagacje "o dupie Maryny"' 'poczekajmy do faktycznej premiery (już niedługo) i na realne testy.'
Tymczasem w pierwszym zdaniu tekstu z dpr :'We've just had the chance to put a production Sony a9 III through our studio scene. '
Jeżeli ten wyważony i rzeczowy artykuł zbudowany na tzw. faktach rzeczywistych i testach produkcyjnego modelu opisujesz sformułowaniem 'dywagacje o du*zie Maryni', to odnosząc się do Twojej opinii opartej na niczym musiałbym ....
@JarekB: Zrobienie zdjęć swojej studyjnej scenki to nie jest test, tylko jakiś element testu, to informacja względna - możesz sobie porównać z innymi zdjęciami tej scenki; i tyle; ja też takie "testy" robię, jak nabędę nowy obiektyw, czy aparat, wnioski z tego mają znaczenie tylko dla mnie; każdy może sobie taki test zrobić i pewnie każdemu wyjdzie trochę inaczej;
no i jeszcze ten problem, że udostępniono sprzęt kilka miesięcy przed faktyczną premierą, więc może jednak z kategoryczną oceną poczekać aż będzie można go "nabyć drogą kupna" i samemu sprawdzić lub wypożyczyć (Optyczni z.B.)
a jeśli idzie o 'dywagacje o du*zie Maryni', to dla mnie są to te opowieści o przewagach fufu wskutek "zbierania większej ilości światła" (tu nawet o przewagach nad innym fufu, który inaczej użytkuje piksele); opowiadajcie te bajki tym, którzy podziwiają swoje super zdjęcia w telefonikach (kilkadziesiąt razy mniej światła zbierają niż fufu), oni to dopiero są poszkodowani a nic o tym nie wiedzą, niebogi.
@Szabla W przypadku poprzednich modeli A9 tych różnic nie było ;-) W przypadku A9III przyczyną pewnych różnic jest globalna migawka, zostało to bardzo ładnie wyjaśnione w artykule z dpr, ale część kolegów zdaje się tych wyjaśnień nie zauważać...
Jak po obejrzeniu zdjęć przykładowych na optyczne pisałem, że jakość jest do bani to obrońcy odpowiadali, że to wina przedprodukcyjnego egzemplarza i testowego softu...
"Szabla 9 listopada 2023, 09:25 Z testowym softem wersji 0.80 i 3 miesiące przed trafieniem do sprzedaży." link
i próby zatrollowania Szabla 9 listopada 2023, 13:56 "Śledzie się pojawiły na Grochowie na Terespolskiej."
Mamy test wersji produkcyjnej Sony A9 III i jakość zdjęć jest tak samo podła.
Mam wrażenie,że w artykule w dpr kwestie jakościowe są dokładnie opisane i nie używa się tego rodzaju radykalnych sfromułowań do jakich Ty się posuwasz, ale rozumiem, że musisz znaleźć pewną emocjonalną odskocznię w komentarzach pod artykułem o pół-plastikowym Z8.
'i próby zatrollowania' Uderz w stół, a nożyce link
@Soniak10 "A czemu nie Panasonica, np. Lumix S5II?"
Bardzo cenię dokonania Panasonica ale jeśli dadzą wiekszą rozdz. matrycy >=30 Mpix, poprawą AF oraz szklarnia będzie konkurencyjna to ok, sorry ale na razie Sony wygrywa.
W imię wyłącznie elektronicznej migawki (rezygnacji z mechanicznej migawki) cofamy się dekadę w zakresie dynamiki tonalnej, która - obok rozdzielczości matrycy - jest w zasadzie jedynym istotnym parametrem ukazującym postęp w dziedzinie obrazowania matryc światłoczułych. Wygląda na to, że poziomy Nikona D750, Sony A7III, czy niedawnych rekordzistów Canon R6 i R6II zostaną jeszcze jakiś czas poza zasięgiem aparatów z wyłącznie elektroniczną migawką.
Kilka przykładów...
Dynamika tonalna, ISO 200 [EV]: Nikon Z8: 12,2 Nikon D750: 13,8 Sony A7III: 13,6 Canon R6II: 13,8
Dynamika tonalna, ISO 6400 [EV]: Nikon Z8: 9,2 Nikon D750: 9,7 Sony A7III: 10,2 Canon R6II: 10,7
Myślę, że należałoby wprowadzić erratę w rozdziale o budowie.
Piszecie "Do jego wykonania nie użyto wprawdzie stopów magnezu (...)", a nie jest to prawdą, bo - zgonie z informacjami z oficjalnej strony producenta - do wykonania aparatu Nikon Z8 użyto również stopów magnezu.
> W imię wyłącznie elektronicznej migawki (rezygnacji z mechanicznej migawki) cofamy się dekadę w zakresie dynamiki tonalnej, [Pięknografia]
nawet założywszy, że to prawda (bo to może tylko koincydencja innych, lub też innych, czynników), to przecież te słabsze parametry są i tak wystarczająco dobre i najwidoczniej konstruktorzy postawili na pierwszym miejscu inne parametry (vide globalna migawka);
najwyraźniej uniwersalny i najlepszy w każdym aspekcie aparat foto nie jest możliwy, albo tylko niemożliwy ekonomicznie; jak chcesz mieć potężną dynamikę tonalną to kupuje po prostu jakiego Hasselblada, czy Phase One albo inne podobne urządzenie;
zresztą ludzkość gremialnie i tak się zadowala smartfonami różnych marek, najwyraźniej nie widzi problemu; zresztą jak miałaby go zobaczyć skoro i tak ogląda fotki na monitorach kodujących 8-bitowo, 10-bitowe są dalej kosztowne bardzo; ci pierwsi widzą tylko 16 mln kolorów, ci drudzy już 1 miliard i z pewnością widzą, nawet jak są daltonistami, tylko czy dostrzegają? a nazwać potrafią z kilkadziesiąt kolorów;
w druku chyba też bliżej jest 8-bitów, to co komu po 12 -bitowym kolorze? oczywiście tych bitów nie należy lekceważyć - w komputerze są one bez wątpienia ważne; no, ale produkt finalny i tak będzie raczej tych 8 bitów;
chyba dlatego w m4/3 przetworniki ADC są dalej 12-bitowe, a nie jak w fufu 14, lub w innych nawet więcej bitowe; najwyraźniej nikt nie zakłada, że będzie się tym sprzętem jakieś niedościgłej jakości fotki produkował i stawia się na szybkość przetwarzania i inne "zręcznościowe" parametry; a fotka wystarczy, że będzie bardzo dobra, nawet w JPG; bo co komu z fotki 100 MPx, bogatej tonalnie i kolorystycznie a poruszonej?
to chyba tzw. proza życia i stąd można wnosić, że migawka elektroniczna i w szczególności globalna ma jednak dużą przyszłość.
@PDamian Mam wrażenie, że nie przejmujesz się tym, iż Z8 notuje gorsze wyniki niż aparat 3- i 6-letni. Takie są zapewne koszty pewnego postępu technicznego (lub 'koncepcyjnego') polegającego na rezygnacji z mechanicznej migawki i pozostawieniu jedynie elektronicznej. Jeżeli akceptujesz wynikające z tego pogorszenie jakości, to powinieneś również być w stanie zaakceptować, że dalszy stopień rozwojowy migawki elektronicznej, czyli globalna migawka, może powodować (i powoduje) również pogorszenie jakości zdjęć. Drobną różnicą pozostaje tu fakt, że o ile Z8 jest wszystkomającym kombajnem do rozmaitych zastosowań (nie bez kozery nazywanym przez dpr najbardziej uniwersalnym bezlustrem, jaki udało im się przetestować), o tyle A9III jest 'jedynie' sprzetem do bardzo specyficznych zastosowań.
Idąc dalej - jeżeli osiągnięliśmy konsensus w w/w sprawie, to dużo łagodniejszym okiem nalezy spojrzeć na politykę innej Twojej ulubionej marki, czyli Olympus/OMDS - nie rezygnują z migawki mechanicznej, są bardzo 'ostrożni' we wprowadzaniu rozmaitych nowości, ale przynajmniej uzyskiwana jakość się nie pogarsza, co w świetle osiągnięć A9III i Z8 można już uznać za postęp...
@JdG czyli Twoim tokiem rozumowania możemy spokojnie używać jakości zdjęć z kilkudziesięcio letnich aparatów i też będzie dobrze ? Bo tam też było 12 bit i około podobne wyniki. Chyba nie zrozumiałeś o co chodzi albo znów wciskasz te niby „wszystko mające” Łolympusy🙃 Jeżeli ktoś ma wydać kilkanaście/ kilkadziesiąt tys zł za samo body no to raczej spodziewa się że nie matryca nie będzie gorzej obrazować niż dotychczasowe modele czyli ma być postęp a nie regres.
Ciekawie prawisz, to może jeszcze powiesz czy wiesz może kto ustawił procedurę testową w taki sposób, że - w odróżnieniu od serwisów photonstophotos.net i DXO Mark - nie można (nie manipulując wynikami) porównać ze sobą wyników dynamiki tonalnej aparatów o różnej rozdzielczości/wielkości matryc?
Przy odrobinie szczęścia może jeszcze wytłumaczysz mi dlaczego inni mogą bez problemu prezentować różne wyniki matryc dla odzyskiwania danych z "wstępnie przepalonych" partii obrazu, a optyczne.pl w 99% podsumowuje wyniki testu tekstem w stylu "Zmniejszenie ekspozycji nie pokazało żadnych szczegółów w przepalonych obszarach."?
W poprzednim komentarzu miałobyć "jak" zamiast "już".
@PDamian
Na koniec możesz jeszcze mi (i pewnie także reszcie zainteresowanych tym od przeszło dekady użytkowników) powiedzieć kiedy planowane jest wprowadzenie na serwisie optyczne.pl możliwości edycji treści komentarzy (np. w ciągu wyłącznie kilku minut od publikacji, żeby nie dochodziło do mataczenia) ;)
@vulkanwawa Jeżeli spojrzałbyś na dyskusję powyżej, to zauważyłbyś, że dla jednego kolegi jakość z aparatu 6-letniego jest OK, a inny porównuje (niezbyt dobrą) rozpiętość tonalną aparatu z 2023 z lepszą tonalnościa aparatu z 2014. W przyszłym roku ten aparat z 2014 będzie już kilkunastoletnim. Pomijając już fakt, że A9III będzie miał (zapewne) jeszcze gorszą rozpetośc tonalną, co niczym nie przekreśla zalet tego aparatu, bo stworzony został do innych celów. Podsumowując - tak, z aparatów kilkunastoletnich można uzyskać wystarczającą jakość, zakładając (oczywiście), ze dla Ciebie (techniczna) jakość zdjęcia jest jedynym kryterium, a chociażby jakość 'emocjonalna' nie istnieje.
'Jeżeli ktoś ma wydać kilkanaście/ kilkadziesiąt tys zł za samo body no to raczej spodziewa się że [...] matryca nie będzie gorzej obrazować niż dotychczasowe modele czyli ma być postęp a nie regres.' Chodzi Tobie o jakość z Z8 i A9III?
> @JdG czyli Twoim tokiem rozumowania możemy spokojnie używać jakości zdjęć z kilkudziesięcio letnich aparatów i też będzie dobrze ? [vulkanwawa]
to, co prawda, nie jest akurat mój tok rozumowania (jakoś nie rozpoznaję się w tym), ale to oczywiste - spokojnie możemy cieszyć się jakością zdjęć z kilkudziesięcioletnich aparatów, kto nam zabroni?
różne aparaty z matrycami CCD (zakładam, że chodzi ci o cyfrowe aparaty) dalej są cenione za znakomita kolorystykę, brak większych problemów z rolling shutter, świetne możliwości współpracy z lampami błyskowymi i pewnie innymi zaletami;
i wielu ludzi tak robi; sam używam ciągle Olympusa E-M5 (konstrukcja z 2012) z jakości zdjęć jestem zadowolony - nie pogorszyła się, choć sam aparat chyba zaczyna już "zdychać" - np. wysiadła mu stabilizacja i trzeba było ją wyłączyć a bez stabilizacji jednak trudno się fotografuje jak czasy osiągają 1/20" i dłużej; i to wydaje się być największy problem z "kilkudziesięcioletnimi aparatami" (choć mój E-M5 ma tylko coś około 10-ciu).
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Obraz w Z9 mniej zaszumiony niż w Z8, a Z8 ma lepszą dynamikę tonalną - przy tej samej matrycy. Jak to tłumaczyć, skoro szum wpływa na dynamikę tonalną?
"Jedyna sytuacja, gdzie system nie wypadł zbyt dobrze to fotografowanie szybko poruszającego się kota w ciemnym otoczeniu."
Przebiegłe istoty.
Zwolnić kota!
Również w podsumowaniu: "Tak naprawdę bezpośrednim konkurentem Z8 jest tylko Sony A1, wyposażony w sensor wykonany w analogicznej technologii oraz o porównywalnej rozdzielczości."
R5 też - jak się wydaje - niewiele się różni parametrami?
Bahrd: R5 nie ma sensora w technologii warstwowej
Poniekąd - ale to jednak test aparatu, a nie matryc w danej technologii?
Idąc tym tropem: Z8/A1 mają też inne technologie wykorzystane w AF - czy to też wyklucza je jako bezpośrednich konkurentów R5?
Tak, czy owak - jak to u Nikona: zacna maszyna.
Kawał dobrego sprzętu.
Rzadki przypadek aparatu, którego niemała cena wydaje się w pełni uzasadniona. Chciałbym.
Jako minus "brak wbudowanej lampy błyskowej" niezmiennie mnie rozwala na tym portalu ツ
Bardzo dobry aparat ale słyszałem o jednej "niedociągnieniu". A jest to mianowicie "banding" czyli na przemian niedoświetlone i prześwietlone paski na zdjęciu gdy korzysta ten aparat z lamp błyskowych w trybie HSS i są to lampy innych firm niż Nikon. A skoro Nikon nie produkuje lamp błyskowych dużej mocy to wszelkie Godoxy itp. mogą powodować tzw. "banding". Problem ten też występuje z Nikonem Z9, np. Nikon Z7 tych problemów nie ma. A teraz pytanie., czy "Optyczne" mają w zasięgu lampy różnych firm by przetestować działanie w trybie HSS z tym aparatem?
@ krukm
"Obraz w Z9 mniej zaszumiony niż w Z8, a Z8 ma lepszą dynamikę tonalną - przy tej samej matrycy. Jak to tłumaczyć, skoro szum wpływa na dynamikę tonalną?"
Z8 ma lepszą o 0.8 EV dynamikę tonalną na ISO 64 [dla innych czułości jest prawie taka sama],
a szum:
"Jeśli chodzi o niskie nastawy ISO, obraz z Z8 i Z9 jest w zasadzie nierozróżnialny. Oba bowiem charakteryzują się świetnym odwzorowaniem detali. Przy wyższych nastawach ISO, tj. 12800 i kolejnych, Z8 daje się ciut mocniej szumić od Z9."
-ciut wyższy od ISO 12800.
Tak jak i Canona nie ma po co testować, wiadomo już że to najgorszy aparat, mam nadzieję że redakcja nie zadrze z poprzednimi komentarzami :) ;p
I się z tym zgadzam, jest po prostu za drogi dla mnie, więc muszę poczekać.
A brak lampy to plus czy minus, mi minus bo jak pada to nie wyjmuje aparatu a jak lampy nie wziąłem to telefonem doswietlam....
Może fotony niekoszerne, ale puki matryca nie wybrzydza...
> Zwolnić kota!
w zasadzie tak, za odprawą oczywiście; i zatrudnić ponownie kota Mortimera, który już sam w sobie jest wyzwaniem dla AF (ten tu jest w paski, więc AF nie powinien mieć z nim problemu); AF jest chyba już wystarczająco zaawansowany, żeby poddać go tak wymagającej próbie;
oczywiście warto by przy tym ujednolicić scenografię, oświetlenie i ustawienia AF, żeby to było porównywalne;
co do Z8, to można podsumować tę konstrukcję tak: jest to Z9 w dojrzałej postaci; jedyny mankament to wydajność akumulatora, dość marna jednak.
patrząc na to urządzenie, z tak wielką dziurą na obiektyw, przychodzi myśl, że można by w nim pomieścić matrycę nawet kwadratową, a skoro musiałaby jednak być w rozmiarach fufu (optyka), to mogłaby być wtedy ona "multiaspektowa", jak w Lumiksie LX100 i wtedy tylko dodać jakiś zgrabny przełącznik, żeby szybko wybrać właściwy kadr - miejsca na obudowie multum, bo korpus dość wielki przecież;
oczywiście po rozwiązaniu problemu mało wydajnej baterii, bo bez tego i tak trzeba coś od spodu domontować;
ale jednak z taką matrycą byłby to dużo wygodniejszy aparat - nie trzeba by było go pionowo ustawiać, co zwłaszcza na statywie jest kłopotliwe; no i można by ekranik znacznie uprościć, przez co całość była by tańsza nieco.
Zastanawia mnie fakt dodania korekty back i front focus - na jakiej zasadzie w systemach bezlusterkowych powstają te wady skoro pomiar ostrości wykonywany jest "na matrycy" bezpośrednio przez obiektyw?
Reasumując, nie ma to jak APS i micro 4/3. Ta sama jakość, a cena kilkukrotnie mniejsza :)
Ech....gdyby tak szkła z mocowaniem Sony E można było łączyć do korpusów Nikona... ale bez żadnych tam przejściówek, adapterów.... rozmarzyłem się...
@JdG
'no i można by ekranik znacznie uprościć, przez co całość była by tańsza nieco.'
Jaki wpływ na cenę aparatu ma uchylno-wychylne mocowanie ekranu? Dla producenta to 2 czy 5 Euro wyższe koszty produkcji? Inny sposób mocowania nie ma żadnego wpływu na cenę, a zapewnia uniwersalność stosowania dla dużej grupy użytkowników - podobnie jak w A7RV i A9III. Mam nadzieję, że ten rodzaj mocowania przyjmie się i w 'tańszych' modelach aparatów, bo dla mnie osobiście jest to jedna z kluczowych funkcji aparatu.
Czy Z8 ma tak, jak Z9 kurtynę zasłaniającą matrycę?
JdG, to może jest nawet jakiś pomysł, żeby pod szyldem wieloaspektowości wcisnąć tam sensor 44x33*. Zwłaszcza, że mimo pokaźnych rozmiarów aparat nie ma uchwytu do zdjęć pionowych.
--------------
* Teraz dopiero widzę, że "APS-C MF", czyli 44x33 to podwójnie zakodowany m43! ;)
@Flash69
Korekta jest do obiektywów F z lustrzanek, używanych z adapterem FTZ.
@molon_labe
Ma link
Smutek że Nikon chce utrzymywać odstęp między Z8 a Z9 nie tylko sprzętowo (kilogramami) ale i softwarowo. Chętnie bym dorzucił mamony żeby ostatnie "ptasie" wynalazki z Z9 mieć w Z8 (należę do tych dziadków co siedzą na zydlu przed krzaczorem czekając aż im ptaszor siądzie). Cała nadzieja w presji ze strony Canona R5 MKII - który niestety zdaniem plotkarzy z CR nie pojawi się prędko.
Tak czy owak Z8 zasługuje na przyznawany mu ostatnio tu i ówdzie tytuł aparatu roku.
Roku 2021 oczywiście ;-)
PDamian
O! dzięki, takie z pozoru drobne rzeczy, a jak to mówią.."Poznać Pana po cholewach".
Maszyna faktycznie niezłą, co nie zmienia faktu że, cyt:
"Dla niskich nastaw ISO, na rozjaśnionych zdjęciach z Z8 widać trochę więcej szumu niż w przypadku A7R III. Dla ISO 1600 różnica na korzyść Sony robi się wyraźniejsza."
W ogóle patrząc na te zdjęcia testowe dochodzę właśnie do przekonania, że z porównywanej trójki minimalnie, ale jednak najlepsze wizualnie fotki daję SONY! Co zresztą znajduje potwierdzenie w końcowej punktacji za kategorie: jakość zdjęć JPEG i jakość zdjęć w RAW-ach, w których Soniak dostał wyraźnie najlepszą punktację, a w końcu chyba przecież o to chodzi w fotografii?
Bardzo ciekawe byłoby porównanie tego Nikona z którymś z pełnoklatkowych Lumixów: S1R albo S5.
Co nie zmienia faktu, że zostanę przy swoim Lumixie G90 z m43. Jak dla mnie to i tak ma on za dużo możliwości, z których w większości raczej nigdy w życiu nie skorzystam, a najwyższa czułość, przy której robiłem do tej pory zdjęcia, to była chyba ok. 2500 ISO. I wystarczy.
@Bahrd
"Zwolnić kota!"
I zatrudnić koty @baron(a)13 ;-)
Ja kotów nie fotografuję, więc mi ten słaby punkt nie przeszkadza.
@ Flash69
"Zastanawia mnie fakt dodania korekty back i front focus"
Może się przydać gdy obiektyw jest rozkalibrowany - przy pojedynczym AF nie ma problemu, ale przy afc może już być lipa.
Cztery kwestie i byłby to dla mnie aparat idealny.
1. Ekran duży, a wyświetlacz 3,2 - telefony mają wyświetlacze od krawędzi do krawędzi i da się to zrobić - 4cale zrobiłoby różnicę.
2. Bateria typowa, ale prądożerny aparat, choć filmowanie nie wypadło źle.
3. Chciałbym te 30kl/s RAW z AF itd.
4. Oraz odsunięty wizjer od aparatu choć na 15mm.
Testował ktoś ten albo Z9 z małymi ptakami w ruchu? Niby szybkość odczytu jak dla migawki mechanicznej, ale ciekaw jestem jak w praniu wygląda RS.
> Jaki wpływ na cenę aparatu ma uchylno-wychylne mocowanie ekranu? ... a zapewnia uniwersalność stosowania dla dużej grupy użytkowników [JarekB]
o ile grupa użytkowników Z8 i Z9 jest duża; sam fakt, ze występuje tylko w najkosztowniejszych modelach Nikona mógłby wskazywać, że jest jednak kosztowny (ale nie musi);
tym niemniej, skoro jest to dość wymyślny mechanizm - ma więcej osi obrotu niż typowy, to musi być odpowiednio bardziej odporny na urazy; głupio by było, gdyby się wyłamywał przy byle kolizji jak (nie przymierzając) sławny gwint w E-M5 III; możemy zatem założyć, że trochę kosztuje;
poza tym, przy matrycy wieloaspektowej byłby po prostu zbędny; w dodatku ekranik też mógłby być kwadratowy, więc byłoby miejsce na dodatkowe przyciski lub lepsze rozmieszczenie istniejących; coraz bardziej podoba mi się ten koncept usprawnienia Nikona Z8;
> JdG, to może jest nawet jakiś pomysł, żeby pod szyldem wieloaspektowości wcisnąć tam sensor 44x33* [Bahrd]
jak się ten nowy Nikon pojawił to też pomyślałem sobie, że firma być może planuje ewolucję w kierunku średniego formatu; wspólne mocowanie dla MF i FF miałoby jakiś sens; choć też różne wady, bo różnica między obu jest jednak spora;
ale takie bardziej uniwersalne mocowanie przebijałoby strategię Fujifilm - średni format (mały, co prawda) i fufu w jednym mocowaniu? trzeba by się zastanowić i rozważyć zalety; niektóre analogowe aparaty 6x6 cm miały bagnet 6 cm, więc niewiele w sumie Nikonowi brakuje.
Świetny aparat, zawsze troche zazdroszczę Nikoniarzom, chociaż ja pozostałem w systemie Sony wymieniając A7r3 na A7r5. Myślę, że różnice dla amatora są niewielkie, nie uzasadniające zmiany systemu.
pozdrawiam,
Piotr
PS zapomnialem napisac, ze Sony lepsze, wystarczy wspomnieć, że mniejsza średnica mocowania obiektywu powoduje niższe zużycie płaszczyzn poprzez mniejszą powierzchnię tarcia obu elementów (krótsza droga).
:D
Według Thoma Hogana, analityka rynku foto, dzięki bardzo dobrej sprzedaży modeli Z8 i Zf Nikon odzyskał 1% utraconego wcześniej rynku i w tym roku - wraz z Panasonikiem - nadal będzie zyskiwał (spodziewane są aktualizacje modeli Z5-7). Tracić mają Canon i Sony (wszak mają z czego...) oraz OM DS. Nikon Z8 to obecnie chyba najatrakcyjniejsza oferta w zakresie value for money więc nie dziwi rekomendacja 2024 Optycznych czy Best High-End Camera 2023 na Dpreview.
Dzięki za test - duża i rzetelna praca - jak zawsze tutaj.
> dzięki bardzo dobrej sprzedaży modeli Z8 i Zf Nikon odzyskał 1% utraconego wcześniej rynku i w tym roku - wraz z Panasonikiem - nadal będzie zyskiwał ... Tracić mają Canon i Sony (wszak mają z czego...) oraz OM DS [Adeus]
fajny tekst, propaganda czyni cuda; aczkolwiek Nikon i tak by nie upadł, bo inne japońskie firmy by na to nie pozwoliły.
> bo inne japońskie firmy
czyli wszystkie wymienione w poście, wyjąwszy może OMDS, który nie ma w tym towarzystwie nic do gadania.
PDamian
"@molon_labe
Ma link"
No wlasnie nie ma ;P
znaczy nie widac a to to samo ;P
Jestem ciekaw czy dalej koszt matrycy jest tak olbrzymi w stosunku do calego aparatu?
LX100 Panasonic 10 lat temu byl testowany i posiadal matryce u43 z ktorej wykorzystywal 75%, 1.5x wiecej niz 1" tak jest napisane.
10 lat temu Pansonikowi nie zalezalo na tym ze traci 25% na pikselach za ktore zaplacil i nie chcialo im sie przeprojektowac obiektywu.
A teraz Nikon robi 2 chwytowy Z9, Z8 jako mniejszy musi byc gorszy, a dostaje nagrode.
Uwazam ze czas na kwadratowe matryce i kwadratowe wyswietlacze.
Odpadnie problem pionowego chhwytu, zamiast badac, robic prototypy i 2 modele wystarczy 1.
Bardzo, przyzwoita Bestia ;-)
I kto by pomyślał że jeszcze kilka lat temu wieszczono upadek Nikona (co niektórzy ze szklaną kulą wieszczyli) , a tu powoli z mozołem przybywało obiektywów, body coraz zacniejsze :) A już niedługo ponoć Z6 w trzeciej odsłonie.
@Marek B
> Reasumując, nie ma to jak APS i micro 4/3. Ta sama jakość, a cena kilkukrotnie mniejsza :)
No nie wiem, takie FujiFilm fakt mniejsze, ale prawdę mówiąc to jakoś dużo mniejsze nie jest. Na wycieczkach FF czy APS-C będzie duże tak czy siak, to jak już to np. w góry na rower lepiej zabierać kompakcik z matrycą apsc.
"Ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe, test dynamiczny przeprowadziliśmy w mieszkaniu, fotografując szybko poruszającego się kota w ciemnym otoczeniu."
Czyli jednak trochę poczucia humoru testujący mają :) Gratuluje także, że w teście nie ucierpiał żaden kot :) i postępu w procedurze testowej af-u oraz doboru szkieł.
@Adeus
"Według Thoma Hogana, analityka rynku foto, dzięki bardzo dobrej sprzedaży modeli Z8 i Zf Nikon odzyskał 1% utraconego wcześniej rynku.... "
O ile dobrze pamiętam to Nikon w okolicach 2010r miał coś koło 25% rynku a teraz ma jakieś 12 czy 13%, czyli jeszcze trochę będą się musieli postarać.
BlindClick
jest! ...i ..widać.(link już działa)
Choć standardowo zasłona jest "wyłączona". To, moim zdaniem fajne rozwiązanie ochrony sensora w czasie wymiany obiektywu w różnych warunkach. Na pewno łagodzi stres...
wstepbronislaw
"...tytuł aparatu roku. Roku 2021 oczywiście ;-) "
Eee..moim zdaniem, nie!.
Premierowa wersja Z9 nie była "super" i po kilku tygodniach (chyba 2022) była aktualizacja programu, tak duża, że właściwie była to wymiana softu. Poza tym Z9, to aparat zaprojektowany i dedykowany wąskiej grupie -zawodowym reporterom, a Z8 może używać "każdy".
PERON
"I kto by pomyślał że jeszcze kilka lat temu wieszczono upadek Nikona"
Nikon to nie tylko aparaty. Prawie do katastrofy, doprowadził Nikona kontrakt w 2020 roku na maszyny litograficzne do produkcji procesorów, ten dział to była połowa Nikona. To bardzo skomplikowana historia, ale zaburzyła normalny bieg spraw i konstruowanie aparatów. W 2023 rozwiązali najtrudniejsze kwestie.
yose
moim zdaniem, porównywanie aktualnych wartości do danych historycznych nie pozwala wyciągać żadnych wniosków, ponieważ "warunki" do powstawania tych danych były zupełnie inne, ...o czym napisałem powyżej.
Nikon kompakty ma 2 [Camera Model -po lewej link
...Canon: 11, Sony: 10, Ricoh: 8, Panasonic: 6...
a kompakty wciąż ~20% produkowanych aparatów link
-więc porównanie udziału w ryku aparatów -wszystkich
nie przekłada się na bezlusterkowce.
2022 Udział globalny Aparaty cyfrowe (w oparciu o wartość) i aparaty bezlusterkowe (w przeliczeniu na jednostkę) link
Nikon jako jedyna firma ma klasę średnią -nie ograniczającą się do: 16-35/4, 24-105/4 i 70-200/4
oraz stałoogniskowych f/1.8[f/2] do 85mm
ale też posiada w ofercie: 400mm f/4.5, 600mm f/6.3 i 800mm f/6.3
link
link
link
Z8 jest takim samym hiciorem jak D850.
Pdamian
:)
to zestawienie, to potwierdzenie, takiego...marketingowego poradnika dla kupującego, mówi ono, że
-jak nie wiedz co kupić, to kupuj u rynkowego lidera,
-najszerszą ofertę ma gracz z poz. 2
-najlepsze produkty oferuje ten spod 3
-jeśli szukasz rzeczy wyspecjalizowanych ...odwróć tabelę....
@molon_labe
Oczywiście masz rację - złośliwość z mojej strony. Po wydaniu Z9 pogniewałem się dziecinnie na Nikona że nie poszedł ścieżką Canona (czyli nie zaczął od R5/Z8). I jeszcze mi chyba nie przeszło ;-)
No to krakowskim targiem: aparat roku 2022 :-)
@JdG
' ze występuje tylko w najkosztowniejszych modelach Nikona mógłby wskazywać, że jest jednak kosztowny (ale nie musi)'
Zapewniam Ciebie, że różnica cenowa (na poziomie ceny zakupu producenta) jest zupełnie niewielka, a fakt montowania w najdroższych modelach wynika z pozycjonowania poszczególnych modeli przez producenta. Na takiej samej zasadzie Sony w modelach A7 montuje zwykłe kółko PASM, a w A7R/S i A1/A9 kółko z blokadą. Jaka może być różnica w cenie zakupu między obydwoma kółkami? 50 centów?
^
Jednak górny wyświetlacz czy podświetlane przyciski
nie występują we wszystkich aparatach
-nawet w takich za 30 tys. zł.
link
Wydajność akumulatora w Z8 raczej słaba.
Cena dyskusyjna bo trzeba policzyć obiektywy.
Pomimo sentymentu do Nikona jeśli miałbym dzisiaj wejść w jakiś system Full Frame to poszedłbym bez wątpienia w Sony.
>>vulkanwawa
W związku z Twoją decyzję, w Nikonie szykują się masowe zwolnienia.
wstepbronislaw
...wydaje mi się, że ...." tu i ówdzie" , Z9 otrzymał dumny tytuł "najlepszy w 2022.", ponieważ nie uwzględniono go w głosowaniu za 2021.
Powodem były kłopoty z "łańcuchem dostaw" - covid, problemy z chipami... z tego co pamiętam, to generalnie wtedy nie było łatwo...
Na koniec odrobina złośliwości: Nikon, więc nikt jakoś nie zwrócił uwagi na ten passus:
"Do jego wykonania nie użyto wprawdzie stopów magnezu jak w Z9, ale wykorzystane tu tworzywa termoplastyczne, wzmocnione włóknem węglowym ...";
czyli wychodziłoby na to, że "plastik"...;
cena będzie pewnie skutecznie powstrzymywać próby badania odporności gniazda statywowego, zresztą ten, który tym problemem tu się zajmuje w przypadku Olympusa, nie będzie raczej chętny do nagłaśniania takich wypadków.
"Do jego wykonania nie użyto wprawdzie stopów magnezu jak w Z9, ale wykorzystane tu tworzywa termoplastyczne, wzmocnione włóknem węglowym ..."
OPTYCZNE powtarza te bzdury po raz kolejny
"Szkielet aparatu to wprawdzie nie konstrukcja ze stopów magnezu jak w Z9 – tu bowiem wykorzystano tworzywa termoplastyczne, wzmocnione włóknem węglowym o wysokiej sztywności." link
Pisałem
PDamian 11 maja 2023, 11:57
Metal ma, link
ale optyczne często ma swoje -odmienne zdanie na temat budowy,
wiedzą lepiej...
Nikon: "Adoption of magnesium alloy and a new professional-grade carbon-fiber composite material realizes superior robustness and reliability." link
"Przednia osłona korpusu wykonana jest ze stopu magnezu, co przyczynia się do zapewnienia sztywności mocowania podczas korzystania z superteleobiektywu, bezpiecznego mocowania matrycy i lepszego odprowadzania ciepła." link
Obrazek link
Filmik link
vulkanwawa14 stycznia 2024, 13:37
(...) jeśli miałbym dzisiaj wejść w jakiś system Full Frame to poszedłbym bez wątpienia w Sony.
A czemu nie Panasonica, np. Lumix S5II? Kolega kupił takiego w grudniu i muszę przyznać, że to świetny sprzęcik! W dodatku wygląda na to, że Panas chyba poważnie traktuje swoją linię FF (co, niestety, chyba odbija się zepchnięciem na dalszy plan systemu m43, ale muszę to jakoś przełknąć) więc tylko patrzeć, jak rozbuduje linię obiektywów do niego.
@Soniak10
' jak rozbuduje linię obiektywów do niego.'
Panas ma do dyspozycji całą baterię obiektywów Sigmy do wykorzystania ;-)
@PDamian
Widzisz różnicę między magnezowym korpusem, a przednią częścią korpusu wykonaną z magnezu? W gruncie rzeczy Z8 to 'plastikowy' (w bardzo, bardzo dużym uproszczeniu) korpus z metalową płytką z przodu. Czy to miałoby wskazywać, że inny producent, który w 2019 w swoim średniozaawansowanym modelu wprowadził korpus z plastiku, jednak wyprzedził swój czas, bo doszedł do wniosku, że plastik zapewni wystarczającą sztywność dla niezbyt ciężkich obiektywów tego producenta?
Poszukać Tobie linków z magnezowymi obudowami do OM-1 i jakiegoś Soniacza? :-)
/sarcasm off
A ty widzisz rozbieżność między:
"Do jego wykonania nie użyto wprawdzie stopów magnezu"
a
"Zastosowanie stopu magnezu" - "Adoption of magnesium alloy"
czy
"Przednia osłona korpusu wykonana jest ze stopu magnezu" -"ボディー前面カバーにはマグネシウム合金を使用し"
❓
@PDamian
*Ty - to po pierwsze. Natomiast po drugie - jest nadzwyczaj słabą metodą, gdzie na zagadnienie A odpowiada się opowieścią o zagadnieniu B. To jest tzw. whataboutism. Wiem, że podnoszenie pewnej plastikowości obudowy we wspaniałym skądinąd aparacie Ciebie boli, ale cóż poradzić na to można? Miłego wieczoru.
"To jest tzw. whataboutism" - w wolnym tłumaczeniu: "naokołowatość" シ
Spoko test ale jak zawsze denerwuje mnie sekcja szumy przy wysokich czułościach w raw. Na co te głupie porównania do innych aparatów ? Mnie jako czytelnika interesuje do jakich czułości radzi sobie aparat , jakie wyższe nastawy iso są użyteczne a nie porównania. Jeśli będę zainteresowany innym aparatem , innej marki to poczytam sobie jego test. Wszędzie na innych portalach są podane normalne informacje a dodatkowo jakieś tam porównania a tutaj w kółko ten jest lepszy od tego , do tej czułości idą łeb w łeb ale co mnie to obchodzi ? Mnie obchodzą realne możliwości aparatu , którego recenzję czytam. To sam jest z celnością AF. Moglibyście w końcu zmienić - odświeżyć formułę tych recenzji.
Porównanie z innymi, podobnymi urządzeniami na rynku zawsze jest interesujące, zwłaszcza dla tych, którzy dopiero dokonują rozeznania sytuacji - tacy co roku w pewnej liczbie się pojawiają.
Pomimo szybkiego odczytu matrycy, brak mechanicznej migawki to spory minus
@przemek85
Polecam porównania na niskich/średnich i wysokich ISO na bardzo niszowym i mało znanym portalu:
link
'Ciebie denerwuje', 'mnie jako czytelnika', 'jeśli będę zainteresowany', 'mnie obchodzą'... Wyraziłeś swoje zdanie o tym, co Ciebie interesuje, ale mam wrażenie, że nie jesteś jedynym odbiorcą tych testów, więc może darowałbyś sobie sformułowania typu 'głupie'?
'Wszędzie na innych portalach podawane są normalne informacje'. Wow!
@Gagarin
14 stycznia 2024, 20:27
“Pomimo szybkiego odczytu matrycy, brak mechanicznej migawki to spory minus“
No właśnie. Jak patrzę na testy aparatów z globalną migawką to jednak nie najlepszej jakości są zdjęcia z tych matryc.
Z tych wszystkich aparatów? :P
Szabla, no jak z tych z globalną migawką, to pewnie chodziło o te wszystkie :D :D :D
Ale zdjęcia z A9 III były akurat dobre; w każdym razie nic, co mogłoby niepokoić, im nie dolegało.
@JdG
Trochę im jednak dolega, ale tylko trochę. Poczytaj analizę z dpr
link
> Trochę im jednak dolega,
będę się jednak upierał przy tym, ze nawet jak faktycznie dolega (co może być), to tego na zaprezentowanych dotąd zdjęciach nie widać;
natomiast zalinkowany artykuł z DPR to nie jest żaden test stwierdzający realne słabości A9 III, tylko teoretyczne rozważania bazujące na fakcie, że bazowe ISO dla jego matrycy to 250, czyli znacznie wyżej niż wybitne matryce z takim ISO na poziomie 50, 64, czy 100, więc inkryminowana Alfa przyjmuje mniej światła niż te niewymienione z imienia wybitne konstrukcje i dlatego jest gorsza;
zatem są to typowe fotograficzne dywagacje "o dupie Maryny"; IMHO, poczekajmy do faktycznej premiery (już niedługo) i na realne testy.
Bazowe ISO 250 to oznaka przyjmowania mniejszej ilości światła? :D
@JdG
'dywagacje "o dupie Maryny"'
'poczekajmy do faktycznej premiery (już niedługo) i na realne testy.'
Tymczasem w pierwszym zdaniu tekstu z dpr :'We've just had the chance to put a production Sony a9 III through our studio scene. '
Jeżeli ten wyważony i rzeczowy artykuł zbudowany na tzw. faktach rzeczywistych i testach produkcyjnego modelu opisujesz sformułowaniem 'dywagacje o du*zie Maryni', to odnosząc się do Twojej opinii opartej na niczym musiałbym ....
@JarekB: Zrobienie zdjęć swojej studyjnej scenki to nie jest test, tylko jakiś element testu, to informacja względna - możesz sobie porównać z innymi zdjęciami tej scenki; i tyle; ja też takie "testy" robię, jak nabędę nowy obiektyw, czy aparat, wnioski z tego mają znaczenie tylko dla mnie; każdy może sobie taki test zrobić i pewnie każdemu wyjdzie trochę inaczej;
no i jeszcze ten problem, że udostępniono sprzęt kilka miesięcy przed faktyczną premierą, więc może jednak z kategoryczną oceną poczekać aż będzie można go "nabyć drogą kupna" i samemu sprawdzić lub wypożyczyć (Optyczni z.B.)
a jeśli idzie o 'dywagacje o du*zie Maryni', to dla mnie są to te opowieści o przewagach fufu wskutek "zbierania większej ilości światła" (tu nawet o przewagach nad innym fufu, który inaczej użytkuje piksele); opowiadajcie te bajki tym, którzy podziwiają swoje super zdjęcia w telefonikach (kilkadziesiąt razy mniej światła zbierają niż fufu), oni to dopiero są poszkodowani a nic o tym nie wiedzą, niebogi.
Wystarczy wejść na dpreview i popatrzeć na ISO ,DR
Global shutter trochę odstaje od “zwykłych”
Np link
link
Jakość zdjęć , ISO i DR lepsze np. w wiele tańszym Sony A7 III od drogiego Sony A9 III
@vulkanwawa, ale wiesz, do czego służą aparaty serii A9?
@Szabla
W przypadku poprzednich modeli A9 tych różnic nie było ;-) W przypadku A9III przyczyną pewnych różnic jest globalna migawka, zostało to bardzo ładnie wyjaśnione w artykule z dpr, ale część kolegów zdaje się tych wyjaśnień nie zauważać...
Szabla
16 stycznia 2024, 09:30ale wiesz, do czego służą aparaty serii A9?
Czyżby do robienia zdjęć ? 🙄
"W przypadku poprzednich modeli A9 tych różnic nie było ;-)"
Były mniejsze link
Jak po obejrzeniu zdjęć przykładowych na optyczne
pisałem, że jakość jest do bani
to obrońcy odpowiadali, że to wina przedprodukcyjnego egzemplarza
i testowego softu...
"Szabla 9 listopada 2023, 09:25
Z testowym softem wersji 0.80 i 3 miesiące przed trafieniem do sprzedaży." link
i próby zatrollowania
Szabla 9 listopada 2023, 13:56
"Śledzie się pojawiły na Grochowie na Terespolskiej."
Mamy test wersji produkcyjnej Sony A9 III
i jakość zdjęć jest tak samo podła.
@PDamian
'jakość zdjęć jest tak samo podła.'
Mam wrażenie,że w artykule w dpr kwestie jakościowe są dokładnie opisane i nie używa się tego rodzaju radykalnych sfromułowań do jakich Ty się posuwasz, ale rozumiem, że musisz znaleźć pewną emocjonalną odskocznię w komentarzach pod artykułem o pół-plastikowym Z8.
'i próby zatrollowania'
Uderz w stół, a nożyce link
@Soniak10
"A czemu nie Panasonica, np. Lumix S5II?"
Bardzo cenię dokonania Panasonica ale jeśli dadzą wiekszą rozdz. matrycy >=30 Mpix, poprawą AF oraz szklarnia będzie konkurencyjna to ok, sorry ale na razie Sony wygrywa.
W imię wyłącznie elektronicznej migawki (rezygnacji z mechanicznej migawki) cofamy się dekadę w zakresie dynamiki tonalnej, która - obok rozdzielczości matrycy - jest w zasadzie jedynym istotnym parametrem ukazującym postęp w dziedzinie obrazowania matryc światłoczułych.
Wygląda na to, że poziomy Nikona D750, Sony A7III, czy niedawnych rekordzistów Canon R6 i R6II zostaną jeszcze jakiś czas poza zasięgiem aparatów z wyłącznie elektroniczną migawką.
Kilka przykładów...
Dynamika tonalna, ISO 200 [EV]:
Nikon Z8: 12,2
Nikon D750: 13,8
Sony A7III: 13,6
Canon R6II: 13,8
Dynamika tonalna, ISO 6400 [EV]:
Nikon Z8: 9,2
Nikon D750: 9,7
Sony A7III: 10,2
Canon R6II: 10,7
Apropos powyższych wyników, warto chyba zauważyć także, że duża część aparatów APS-C osiąga lepsze rezultaty niż pełnoklatkowe Z8 i Z9.
Przykład na aparacie APS-C wyprodukowanym 8 lat temu...
Dynamika tonalna, ISO 200 [EV]:
Nikon Z8: 12,2
Fujifilm XT-2: 13,3
Dynamika tonalna, ISO 6400 [EV]:
Nikon Z8: 9,2
Fujifilm XT-2: 9,8
Myślę, że należałoby wprowadzić erratę w rozdziale o budowie.
Piszecie "Do jego wykonania nie użyto wprawdzie stopów magnezu (...)", a nie jest to prawdą, bo - zgonie z informacjami z oficjalnej strony producenta - do wykonania aparatu Nikon Z8 użyto również stopów magnezu.
> W imię wyłącznie elektronicznej migawki (rezygnacji z mechanicznej migawki) cofamy się dekadę w zakresie dynamiki tonalnej, [Pięknografia]
nawet założywszy, że to prawda (bo to może tylko koincydencja innych, lub też innych, czynników), to przecież te słabsze parametry są i tak wystarczająco dobre i najwidoczniej konstruktorzy postawili na pierwszym miejscu inne parametry (vide globalna migawka);
najwyraźniej uniwersalny i najlepszy w każdym aspekcie aparat foto nie jest możliwy, albo tylko niemożliwy ekonomicznie; jak chcesz mieć potężną dynamikę tonalną to kupuje po prostu jakiego Hasselblada, czy Phase One albo inne podobne urządzenie;
zresztą ludzkość gremialnie i tak się zadowala smartfonami różnych marek, najwyraźniej nie widzi problemu; zresztą jak miałaby go zobaczyć skoro i tak ogląda fotki na monitorach kodujących 8-bitowo, 10-bitowe są dalej kosztowne bardzo; ci pierwsi widzą tylko 16 mln kolorów, ci drudzy już 1 miliard i z pewnością widzą, nawet jak są daltonistami, tylko czy dostrzegają? a nazwać potrafią z kilkadziesiąt kolorów;
w druku chyba też bliżej jest 8-bitów, to co komu po 12 -bitowym kolorze? oczywiście tych bitów nie należy lekceważyć - w komputerze są one bez wątpienia ważne; no, ale produkt finalny i tak będzie raczej tych 8 bitów;
chyba dlatego w m4/3 przetworniki ADC są dalej 12-bitowe, a nie jak w fufu 14, lub w innych nawet więcej bitowe; najwyraźniej nikt nie zakłada, że będzie się tym sprzętem jakieś niedościgłej jakości fotki produkował i stawia się na szybkość przetwarzania i inne "zręcznościowe" parametry; a fotka wystarczy, że będzie bardzo dobra, nawet w JPG; bo co komu z fotki 100 MPx, bogatej tonalnie i kolorystycznie a poruszonej?
to chyba tzw. proza życia i stąd można wnosić, że migawka elektroniczna i w szczególności globalna ma jednak dużą przyszłość.
@Pięknografia
Porównywanie Dynamiki tonalnej 45Mpix Nikon Z8
z aparatami 24Mpix to manipulacja❗
Porównaj z aparatami o zbliżonej liczbie pikseli.
Nie wiem dlaczego podajesz dla najniższej jakości oraz ISO 200,
ale niech ci będzie.
Dynamika tonalna, ISO 200 [EV]:
Nikon Z8: 12,2
Nikon Z7 II: 12,9
Nikon D850: 12,9
Dynamika tonalna, ISO 6400 [EV]:
Nikon Z8: 9,2
Nikon Z7 II: 9,4
Nikon D850: 9,4
Z8 link
Z7 II link
D850 link
@PDamian
Mam wrażenie, że nie przejmujesz się tym, iż Z8 notuje gorsze wyniki niż aparat 3- i 6-letni. Takie są zapewne koszty pewnego postępu technicznego (lub 'koncepcyjnego') polegającego na rezygnacji z mechanicznej migawki i pozostawieniu jedynie elektronicznej. Jeżeli akceptujesz wynikające z tego pogorszenie jakości, to powinieneś również być w stanie zaakceptować, że dalszy stopień rozwojowy migawki elektronicznej, czyli globalna migawka, może powodować (i powoduje) również pogorszenie jakości zdjęć. Drobną różnicą pozostaje tu fakt, że o ile Z8 jest wszystkomającym kombajnem do rozmaitych zastosowań (nie bez kozery nazywanym przez dpr najbardziej uniwersalnym bezlustrem, jaki udało im się przetestować), o tyle A9III jest 'jedynie' sprzetem do bardzo specyficznych zastosowań.
Idąc dalej - jeżeli osiągnięliśmy konsensus w w/w sprawie, to dużo łagodniejszym okiem nalezy spojrzeć na politykę innej Twojej ulubionej marki, czyli Olympus/OMDS - nie rezygnują z migawki mechanicznej, są bardzo 'ostrożni' we wprowadzaniu rozmaitych nowości, ale przynajmniej uzyskiwana jakość się nie pogarsza, co w świetle osiągnięć A9III i Z8 można już uznać za postęp...
/bardzo lekki sarcasm off
@JdG czyli Twoim tokiem rozumowania możemy spokojnie używać jakości zdjęć z kilkudziesięcio letnich aparatów i też będzie dobrze ? Bo tam też było 12 bit i około podobne wyniki.
Chyba nie zrozumiałeś o co chodzi albo znów wciskasz te niby „wszystko mające” Łolympusy🙃
Jeżeli ktoś ma wydać kilkanaście/ kilkadziesiąt tys zł za samo body no to raczej spodziewa się że nie matryca nie będzie gorzej obrazować niż dotychczasowe modele czyli ma być postęp a nie regres.
@PDamian
Ciekawie prawisz, to może jeszcze powiesz czy wiesz może kto ustawił procedurę testową w taki sposób, że - w odróżnieniu od serwisów photonstophotos.net i DXO Mark - nie można (nie manipulując wynikami) porównać ze sobą wyników dynamiki tonalnej aparatów o różnej rozdzielczości/wielkości matryc?
Przy odrobinie szczęścia może jeszcze wytłumaczysz mi dlaczego inni mogą bez problemu prezentować różne wyniki matryc dla odzyskiwania danych z "wstępnie przepalonych" partii obrazu, a optyczne.pl w 99% podsumowuje wyniki testu tekstem w stylu "Zmniejszenie ekspozycji nie pokazało żadnych szczegółów w przepalonych obszarach."?
@PDamian
A już jeszcze wyjaśnisz mi procedurę punktową do oceny poszczególnych modeli aparatów, to będę ukontentowany ;)
W poprzednim komentarzu miałobyć "jak" zamiast "już".
@PDamian
Na koniec możesz jeszcze mi (i pewnie także reszcie zainteresowanych tym od przeszło dekady użytkowników) powiedzieć kiedy planowane jest wprowadzenie na serwisie optyczne.pl możliwości edycji treści komentarzy (np. w ciągu wyłącznie kilku minut od publikacji, żeby nie dochodziło do mataczenia) ;)
Traktuj wyniki dynamiki tonalnej optyczne jako per piksel.
Tak samo wyniki szumu.
W photonstophotos nie można porównywać wyników z różnych wielkości matryc.
Pytania kieruj do redakcji. Ja jestem wolnym
fotonem.
@vulkanwawa
Jeżeli spojrzałbyś na dyskusję powyżej, to zauważyłbyś, że dla jednego kolegi jakość z aparatu 6-letniego jest OK, a inny porównuje (niezbyt dobrą) rozpiętość tonalną aparatu z 2023 z lepszą tonalnościa aparatu z 2014. W przyszłym roku ten aparat z 2014 będzie już kilkunastoletnim. Pomijając już fakt, że A9III będzie miał (zapewne) jeszcze gorszą rozpetośc tonalną, co niczym nie przekreśla zalet tego aparatu, bo stworzony został do innych celów. Podsumowując - tak, z aparatów kilkunastoletnich można uzyskać wystarczającą jakość, zakładając (oczywiście), ze dla Ciebie (techniczna) jakość zdjęcia jest jedynym kryterium, a chociażby jakość 'emocjonalna' nie istnieje.
'Jeżeli ktoś ma wydać kilkanaście/ kilkadziesiąt tys zł za samo body no to raczej spodziewa się że [...] matryca nie będzie gorzej obrazować niż dotychczasowe modele czyli ma być postęp a nie regres.'
Chodzi Tobie o jakość z Z8 i A9III?
> @JdG czyli Twoim tokiem rozumowania możemy spokojnie używać jakości zdjęć z kilkudziesięcio letnich aparatów i też będzie dobrze ? [vulkanwawa]
to, co prawda, nie jest akurat mój tok rozumowania (jakoś nie rozpoznaję się w tym), ale to oczywiste - spokojnie możemy cieszyć się jakością zdjęć z kilkudziesięcioletnich aparatów, kto nam zabroni?
różne aparaty z matrycami CCD (zakładam, że chodzi ci o cyfrowe aparaty) dalej są cenione za znakomita kolorystykę, brak większych problemów z rolling shutter, świetne możliwości współpracy z lampami błyskowymi i pewnie innymi zaletami;
i wielu ludzi tak robi; sam używam ciągle Olympusa E-M5 (konstrukcja z 2012) z jakości zdjęć jestem zadowolony - nie pogorszyła się, choć sam aparat chyba zaczyna już "zdychać" - np. wysiadła mu stabilizacja i trzeba było ją wyłączyć a bez stabilizacji jednak trudno się fotografuje jak czasy osiągają 1/20" i dłużej; i to wydaje się być największy problem z "kilkudziesięcioletnimi aparatami" (choć mój E-M5 ma tylko coś około 10-ciu).
> i to wydaje się być największy problem
"i to", czyli wyeksploatowanie.
Widzę że Pentax K1 II zjadą na śniadanie wszystkie tu porównywane aparaty w RAWach na każdej czułości xD
Szkoda, że tylko na śniadanie starcza.
link
Wychoddzi na to ze elektroniczna w jakis sposob zjada swiatlo.