Nikon Z8 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słońce | Auto | 5.06 | 106.2 |
Słońce | Auto (św.nat.) | 5.01 | 107.7 |
Słońce | Słońce | 5.55 | 111 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.11 | 114.1 |
Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 7.63 | 116.7 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 9.55 | 119.4 |
3000K | Auto0 | 18.4 | 116.9 |
3000K | Auto1 | 18.4 | 114.8 |
3000K | Auto2 | 18.6 | 114.7 |
3000K | Żarówki | 5.61 | 93.12 |
3000K | 3000K | 5.74 | 94.09 |
5400K | Auto | 5.28 | 109.8 |
5400K | 5400K | 7.81 | 114.6 |
W świetle naturalnym najlepiej wypadło ustawienie automatyczne w podstawowym wariancie. Wybranie opcji "światło naturalne" spowodowało zwiększenie wartości błędu dC przy zachmurzonym niebie. Najsłabiej w tych warunkach sprawdził się wzorzec dla pochmurnego dnia. W przypadku światła żarowego i automatyki, jak zwykle obserwujemy wysoki błąd koloru i wyraźnie ciepłe zabarwienie obrazu. Co więcej, każda z dodatkowych opcji, dotyczących tego typu źródeł światła dała podobne wyniki. A to znaczy, że ustawienie Auto0 (redukcja ciepłych kolorów) nie zadziałało prawidłowo. Dopiero wybór wzorca "światło żarowe" lub ustawienie odpowiedniej temperatury barwowej zapewniło dobre rezultaty. W świetle 5400K (LED) automatyka spisała się bardzo dobrze, trochę lepiej od ustawienia temperatury na wartość 5400K.
Największe odstępstwo od idealnego nasycenia miało miejsce w pochmurny dzień dla odpowiadającego mu wzorca. Generalnie w większości przypadków aparat nieco nadmiernie nasyca zdjęcia. Średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła ok. 12 punktów procentowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.