Nikon Z8 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie Z8, tak samo jak w innych zaawansowanych aparatach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w Z8 przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 12800 i 25600.
ISO 12800 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
ISO 25600 | |||
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
![]() |
Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie, możemy bowiem całkiem precyzyjnie dobrać żądany stopień odszumiania. Niestety – oprócz jego faktycznego braku, bowiem na to aparat nie pozwala.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z Z8 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem R3 i Sony A1. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Jeśli chodzi o niskie nastawy ISO, obraz z Z8 i Z9 jest w zasadzie nierozróżnialny. Oba bowiem charakteryzują się świetnym odwzorowaniem detali. Przy wyższych nastawach ISO, tj. 12800 i kolejnych, Z8 daje się ciut mocniej szumić od Z9. Podobnie wypada porównanie A1 z Z8, gdzie ten drugi radzi sobie odrobinę lepiej. Canon naturalnie generuje niższy szum, choć pod względem szczegółowości zdjęć trudno mu konkurować z Z8 i A1.
Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.

Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.
Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla Z8, EOS-ów R3 i R5, i Sony A1. Dla zachowania lepszej czytelności wykresu, ograniczyliśmy wartości na osi Y.

Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że w naszym zestawieniu najlepiej wypada Canon R3. Różnica pomiędzy nim a Z8 dla ISO 6400 to ok. 1 i 1/3 EV. Dla tej nastawy, Z8 notuje wyższy o ok. 1/3 EV od EOS-a R5 wartość szumu luminancji. Z kolei różnica pomiędzy Z8, a A1 to ok. 1/2 EV, na korzyść Nikona.
Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Darki
Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon Z8 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 700–1300. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
32 | ![]() |
![]() |
![]() |
64 | ![]() |
![]() |
![]() |
100 | ![]() |
![]() |
![]() |
200 | ![]() |
![]() |
![]() |
400 | ![]() |
![]() |
![]() |
800 | ![]() |
![]() |
![]() |
1600 | ![]() |
![]() |
![]() |
3200 | ![]() |
![]() |
![]() |
6400 | ![]() |
![]() |
![]() |
12800 | ![]() |
![]() |
![]() |
25600 | ![]() |
![]() |
![]() |
51200 | ![]() |
![]() |
![]() |
Bias wynosi ok. 1000, tak samo jak we wszystkich Nikonach Z. Do ISO 3200 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw widzimy postępujące wypłaszczanie wykresów i dodatkowe zaburzenia. Same darki wyglądają naprawdę dobrze, szum jest jednorodny (brak obszarów o wyraźnie różniącej się jasności) i nie widać oznak bandingu.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
32 | 1008 | 2.9 |
64 | 1008 | 2.2 |
100 | 1008 | 3.5 |
200 | 1008 | 5.9 |
400 | 1008 | 10.9 |
800 | 1007 | 11.3 |
1600 | 1007 | 20.6 |
3200 | 1006 | 41.4 |
6400 | 1005 | 80.3 |
12800 | 1012 | 147 |
25600 | 1024 | 386 |
51200 | 1044 | 601 |
Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG. Tu także nie widać niczego niepokojącego.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
32 | ![]() |
![]() | |
64 | ![]() |
![]() | |
100 | ![]() |
![]() | |
200 | ![]() |
![]() | |
400 | ![]() |
![]() | |
800 | ![]() |
![]() | |
1600 | ![]() |
![]() | |
3200 | ![]() |
![]() | |
6400 | ![]() |
![]() | |
12800 | ![]() |
![]() | |
25600 | ![]() |
![]() | |
51200 | ![]() |
![]() | |
102400 | ![]() |
![]() |