Sony A7C II - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (standardowy, nastrój, biały),
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.84 | 111.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.63 | 112 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.34 | 110.4 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.01 | 111.6 |
3000K | Auto (standardowy) | 22.9 | 135.5 |
3000K | Auto (nastrój) | 22.6 | 134.9 |
3000K | Auto (biały) | 22.8 | 135.8 |
3000K | Żarówki | 10.1 | 106.1 |
3000K | 3000K | 5.26 | 101.4 |
5400K | Auto | 4.54 | 110 |
5400K | 5400K | 4.96 | 110.3 |
W świetle naturalnym i LED-owym (5400 K) aparat zapewnia bardzo dobre odwzorowanie barw. Podobnie wypadło także ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000 K w świetle żarowym – zauważalnie lepiej niż odpowiadająca mu nastawa „żarówki”. Automatyka w tych warunkach zupełnie sobie nie poradziła. Niezależnie od wybranej dodatkowej opcji balansu (standard, nastrój, biały) widzimy silne, ciepłe zabarwienie, co przekłada się na wysokie błędy dC. Nastawa „biały” nie wydaje się zatem użyteczna, choć powinna zredukować pomarańczowy zafarb.
W każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem, a najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia to ok. 16%.
Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.