Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7C II - test aparatu

10 września 2024
Maciej Latałło Komentarze: 40

5. Balans bieli

Sony A7C II oferuje następujące tryby balansu bieli:
  • Auto (standardowy, nastrój, biały),
  • Światło dzienne,
  • W cieniu,
  • Dzień pochmurny,
  • Żarówki,
  • Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
  • Lampa błyskowa,
  • Auto podwodne,
  • Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę, z krokiem co 0.5 jednostki. Mamy także funkcję bracketingu balansu bieli, gdzie zapisywane są trzy obrazy o (zgodnie z ustawieniem w menu) małej lub dużej różnicy w balansie bieli. Nie można jednak regulować, w której osi owa zmiana będzie dokonywana.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.84 111.8
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.63 112
Pochmurny dzień Auto 5.34 110.4
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 6.01 111.6
3000K Auto (standardowy) 22.9 135.5
3000K Auto (nastrój) 22.6 134.9
3000K Auto (biały) 22.8 135.8
3000K Żarówki 10.1 106.1
3000K 3000K 5.26 101.4
5400K Auto 4.54 110
5400K 5400K 4.96 110.3



----- R E K L A M A -----

W świetle naturalnym i LED-owym (5400 K) aparat zapewnia bardzo dobre odwzorowanie barw. Podobnie wypadło także ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000 K w świetle żarowym – zauważalnie lepiej niż odpowiadająca mu nastawa „żarówki”. Automatyka w tych warunkach zupełnie sobie nie poradziła. Niezależnie od wybranej dodatkowej opcji balansu (standard, nastrój, biały) widzimy silne, ciepłe zabarwienie, co przekłada się na wysokie błędy dC. Nastawa „biały” nie wydaje się zatem użyteczna, choć powinna zredukować pomarańczowy zafarb.

W każdej testowej sytuacji mamy do czynienia z nadmiernym nasyceniem, a najbardziej jest to widoczne w świetle żarowym dla automatyki. Średnia odchyłka od idealnego nasycenia to ok. 16%.

Szczegółowe wyniki prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (Std)
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (Nastrój)
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (Biały)
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: auto
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli
Światło: 5400K
Balans bieli: Temp. 5400K
Sony A7C II - Balans bieli Sony A7C II - Balans bieli