Sony A7C II - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 7008×4672 pix,
- M – 4608×3072 pix,
- S – 3504×2336 pix.
Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, świateł, cieni, wygaszania, nasycenia i wyostrzenia (siła, zakres ostrości, przejrzystość). W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Twórczy wygląd”. Można za jej pomocą wybrać jeden z dziesięciu zdefiniowanych trybów obrazu (Standard, Portret, Neutralny itd.) W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w dość szerokim zakresie. Ponadto do wyboru jest 6 pozycji, pod które można przypisać wybrane ustawienie (spośród wymienionych przed chwilą), które można niezależnie modyfikować.
W przeciwieństwie do poprzednika i większości starszych aparatów Sony Alpha, w A7C II nie znajdziemy funkcji efektów wizualnych.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona EOS-a R6 Mark II oraz Panasonika S5 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
JPEG-i z A7C II charakteryzują się bardzo dobrą szczegółowością na niskich nastawach ISO i pod tym względem wypadają nieco korzystniej od wybranych aparatów Canona i Panasonika. Jeśli chodzi o wysokie czułości ISO, naszym zdaniem konkurenci wypadają trochę lepiej, oferują bowiem obraz o mniejszej ilości zakłóceń niż A7C II. Poza tym, w przypadku testowanego aparatu (i tak samo jak w A7 IV), na prawym wycinku da się dostrzec delikatne zielono-żółte plamy. Ostatecznie, nastawa czułości ISO 6400 wydaje się całkiem używalna.
Wyostrzanie
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na 0, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 5 oraz maksymalnie wyostrzone na +9.
Sony A7C II, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Przy środkowym stopniu wyostrzania („5”) obraz wydaje się już nieco zbyt mocno uwydatniony, dlatego naszym zdaniem warto korzystać z ustawień z zakresu pomiędzy 0 do 5.
Format HEIF
Podobnie jak np. Sony A1, A7C II także wspiera format HEIF (High Efficiency Image Format). Po jego wybraniu zastępuje on JPEG-i, nadal można natomiast zapisywać RAW-y. Pliki HIF mają 10-bitową głębię kolorów (a zatem lepsze przejścia tonalne niż dla JPEG-ów), a aparat pozwala rejestrować je w dwóch opcjach próbkowania: 4:2:0 lub 4:2:2. Oprócz tego możemy wybrać jakość: bardzo wysoką, wysoką, standard oraz mały rozmiar. W najwyższej jakości, objętość HIF-ów jest ok. dwukrotnie mniejsza niż JPEG-ów (X.FINE).
Dodatkowo, po wybraniu formatu HEIF, możemy jeszcze włączyć zdjęcia HLG, a więc takie o poszerzonej rozpiętości tonalnej. Należy jednak pamiętać, że da nam to wymierne korzyści wyłącznie wtedy, gdy korzystamy z kompatybilnego ekranu (monitora, telewizora) HDR.
Optymalizator D-Range
Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A7C II funkcję D-Range Optimizer. Bazuje ona na modyfikacji krzywej tonalnej i oferuje 5 stopni intensywności oraz ustawienie automatyczne.
Zdjęcia przykładowe z zastosowaniem funkcji DRO można zobaczyć w teście modelu A7CR.
Podobnie jak topowy A1, także A7C II został pozbawiony stosowanej od dawna w Alphach funkcji zdjęć HDR. Ich rolę przejął format HLG.