Sony A7C II - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W A7C II przewidziano możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG, choć jak widać wyżej, tylko teoretycznie. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7C II, dla ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
Różnica pomiędzy kolejnymi stopniami odszumiania jest całkiem wyraźna. Naszym zdaniem, najlepszy kompromis między poziomem szumu i zachowaną szczegółowością zapewnia ustawienie „niskie".
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7C II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona R6 Mark II oraz Panasonika S5 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie dzisiejszy w naszej bazie.
Odwzorowanie detali na niskich ISO w A7C II stoi na bardzo dobrym poziomie, tak samo jak w A7 IV. Pod tym względem, bezlusterkowiec Sony ma lekką przewagę nad EOS-em i Lumiksem, choć w w przypadku każdego aparatu, na prawym wycinku widać zakłócenia, będące najprawdopodobniej efektem mory. Naszym zdaniem, poziom szumu na zdjęciach z A7 C II rośnie trochę szybciej wraz ze zwiększaniem czułości niż u rywali. W Canonie i Panasonicu najwyższą w miarę użyteczną czułością ISO jest 12800, podczas gdy w Sony będzie to 6400.
Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.
Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 25600, natomiast przy kolejnej wartości widzimy wzrost bliższy liniowemu. Zapewne zachodzi zatem jakaś redukcja sygnału, choć nie jest ona duża.
Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji. Dla poprawy czytelności wykresu, zakres osi OX ograniczyliśmy do nastawy ISO 102400.
Aparat Sony generuje najwyższy szum w wybranej grupie bezlusterkowców, i to w cały zakresie nastaw ISO. Dla ISO 6400, R6 Mark II i Z6 II wypadają lepiej o ok. 1 EV. W przypadku S5 II różnica jest nieco większa i wynosi 1 i 1/3 EV. Warto też odnotować różnicę niespełna 1/2 EV w szumie pomiędzy A7C II i A7 IV, na korzyść tego drugiego.
Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7C II na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie ok. 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 255–767. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 250 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 | |||
204800 |
Histogramy dla nastaw ISO 50–12800 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla wyższych nastaw zaczynają się mocno wypłaszczać. Dla programowej nastawy ISO 102400 mamy nietypowe maksimum w okolicach 700, a po jego lewej stronie sygnał jest redukowany. Przy ISO 204800 sytuacja wraca do "normy", choć oczywiście poziom szumu jest bardzo wysoki, co widać po dużej wartości odchylenia standardowego.
Do wyglądu darków w zakresie nastaw kalibrowanych nie mamy większych zastrzeżeń. Przy ograniczonym sygnale widać pewne niejednorodności, ale nie powinny one stanowić powodu do zmartwień.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 513 | 6.1 |
100 | 513 | 5.7 |
200 | 513 | 12.1 |
400 | 513 | 20.6 |
800 | 514 | 36.7 |
1600 | 516 | 63.6 |
3200 | 518 | 118 |
6400 | 525 | 246 |
12800 | 541 | 496 |
25600 | 559 | 766 |
51200 | 599 | 984 |
102400 | 1063 | 688 |
204800 | 1119 | 1263 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Tutaj, dla trzech najwyższych nastawach ISO widać wspomniane niejednorodności, głównie w środkowej części kadru.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 | |||
204800 |