Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7C II - test aparatu

10 września 2024
Maciej Latałło Komentarze: 39

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Pierwsze załamanie mamy przy ISO 3200, a w dużej części przedziału ISO, wszystkie cztery składowe szumu przyjmują zbliżone wartości. Widać zatem, że zachodzi pewna redukcja zakłóceń, choć nie jest ona drastyczna.

Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7C II przewidziano możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG, choć jak widać wyżej, tylko teoretycznie. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich trzech ustawień odszumiania dostępnych w A7C II, dla ISO 6400 i 12800.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Różnica pomiędzy kolejnymi stopniami odszumiania jest całkiem wyraźna. Naszym zdaniem, najlepszy kompromis między poziomem szumu i zachowaną szczegółowością zapewnia ustawienie „niskie".

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7C II wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona R6 Mark II oraz Panasonika S5 II. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie dzisiejszy w naszej bazie.

Odwzorowanie detali na niskich ISO w A7C II stoi na bardzo dobrym poziomie, tak samo jak w A7 IV. Pod tym względem, bezlusterkowiec Sony ma lekką przewagę nad EOS-em i Lumiksem, choć w w przypadku każdego aparatu, na prawym wycinku widać zakłócenia, będące najprawdopodobniej efektem mory. Naszym zdaniem, poziom szumu na zdjęciach z A7 C II rośnie trochę szybciej wraz ze zwiększaniem czułości niż u rywali. W Canonie i Panasonicu najwyższą w miarę użyteczną czułością ISO jest 12800, podczas gdy w Sony będzie to 6400.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 25600, natomiast przy kolejnej wartości widzimy wzrost bliższy liniowemu. Zapewne zachodzi zatem jakaś redukcja sygnału, choć nie jest ona duża.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji. Dla poprawy czytelności wykresu, zakres osi OX ograniczyliśmy do nastawy ISO 102400.

Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Aparat Sony generuje najwyższy szum w wybranej grupie bezlusterkowców, i to w cały zakresie nastaw ISO. Dla ISO 6400, R6 Mark II i Z6 II wypadają lepiej o ok. 1 EV. W przypadku S5 II różnica jest nieco większa i wynosi 1 i 1/3 EV. Warto też odnotować różnicę niespełna 1/2 EV w szumie pomiędzy A7C II i A7 IV, na korzyść tego drugiego.

Tradycyjnie prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7C II na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie ok. 512. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 255–767. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 250 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW


Histogramy dla nastaw ISO 50–12800 nie budzą większych zastrzeżeń, bowiem swoim kształtem przypominają rozkład Poissona. Dopiero dla wyższych nastaw zaczynają się mocno wypłaszczać. Dla programowej nastawy ISO 102400 mamy nietypowe maksimum w okolicach 700, a po jego lewej stronie sygnał jest redukowany. Przy ISO 204800 sytuacja wraca do "normy", choć oczywiście poziom szumu jest bardzo wysoki, co widać po dużej wartości odchylenia standardowego.

Do wyglądu darków w zakresie nastaw kalibrowanych nie mamy większych zastrzeżeń. Przy ograniczonym sygnale widać pewne niejednorodności, ale nie powinny one stanowić powodu do zmartwień.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 513 6.1
100 513 5.7
200 513 12.1
400 513 20.6
800 514 36.7
1600 516 63.6
3200 518 118
6400 525 246
12800 541 496
25600 559 766
51200 599 984
102400 1063 688
204800 1119 1263

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Tutaj, dla trzech najwyższych nastawach ISO widać wspomniane niejednorodności, głównie w środkowej części kadru.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
51200 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
102400 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW
204800 Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7C II - Szumy i jakość obrazu w RAW