Tamron 24 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2 - test obiektywu
4. Rozdzielczość obrazu
Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi obiektywu Tamron 24 mm f/2.8 Di III OSD M 1:2. Wyniki, jakie uzyskał on w centrum kadru oraz na brzegach matryc APS-C i pełnej klatki są zaprezentowane poniżej.
Zamiast obszernej dyskusji jego własności optycznych, możemy tutaj posłużyć się kolejnym wykresem, który przedstawia porównanie rozdzielczości w centrum kadru testowanego Tamrona oraz dwóch innych modeli o podobnych parametrach, które już wcześniej przeszły nasze procedury testowe na tym samym korpusie. Mowa tutaj o Zeissie Batisie 2/25 oraz Samyangu AF 24 mm f/2.8 FE.
Widać, że Tamron bije na głowę wyraźnie droższego i jaśniejszego Batisa, a także taniego Samyanga. W przypadku Samyanga usprawiedliwieniem jest jego rozmiar i cena, w przypadku Batisa żadnych usprawiedliwień nie ma. Można powiedzieć, że ten obiektyw ma trochę szczęścia, bo testowałem go, gdy testy obiektywów na Sony A7R II dopiero raczkowały i nie miałem dużego materiału porównawczego. Teraz moja opinia o nim byłaby dużo bardziej krytyczna.
Wracając jednak do Tamrona, widać, że dobrze wykorzystał on swoje spore jak na oferowane parametry rozmiary. Jeśli obiektyw ma parametry naleśnika, a jednocześnie jest duży, to oczekujemy czegoś ekstra. Tutaj dostaliśmy dwie rzeczy: bardzo dobrą rozdzielczość i namiastkę trybu makro. Warto też nadmienić, że testowany obiektyw wypadł tutaj wyraźnie lepiej niż jego brat o parametrach 2.8/20.
Dodatkowo należy pochwalić dobre zachowanie na brzegu matrycy APS-C i całkiem rozsądne na brzegu pełnej klatki. Tam, nawet na maksymalnym otworze względnym, obiektyw dociera do ponad 40 lpmm, a więc sięga poziomu przyzwoitości. Używając Tamrona 2.8/24 możemy więc cieszyć się dobrej jakości obrazem w całym kadrze i to niezależnie od używanej przysłony (oczywiście oprócz f/22, gdzie rozdzielczość jest zduszona przez dyfrakcję).
Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.
A7R II, JPEG, 24 mm, f/2.8 |
A7R II, JPEG, 24 mm, f/4.0 |