Canon EOS R1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3000–7000K), z priorytetem atmosfery lub bieli,
- Dzień słoneczny (5200K),
- Cień (7000K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3200K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Światło lampy błyskowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (2000–10000K),
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000K ze stałym skokiem 100K.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.34 | 98.22 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.56 | 99.15 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.68 | 99.76 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.54 | 100.2 |
3000K | Auto (priorytet atmosfery) | 20 | 124.9 |
3000K | Auto (priorytet bieli) | 14.5 | 113 |
3000K | Żarówki | 7.68 | 99.06 |
3000K | 3000K | 7.1 | 95.43 |
5400K | Auto | 4.26 | 102.7 |
5400K | 5400K | 4.48 | 103.3 |
W świetle dziennym oraz LED-owym, EOS R1 zanotował bardzo niskie błędy dC, co oznacza bardzo dobre odwzorowanie barw. Jeśli chodzi o zachowanie automatyki przy żarówkach, w opcji „priorytetu atmosfery” widzimy wyraźnie ciepłe zabarwienie. Można je trochę zredukować, wybierając wariant „priorytetu bieli”. Pomarańczowa dominanta wprawdzie nie zniknęła całkowicie, ale nie jest już tak intensywna. Najlepsze rezultaty w tych warunkach zapewnił wzorzec „żarówka” oraz samodzielne ustawienie temperatury barwowej na 3000K, choć błędy kolorów i tak mogłyby być nieco niższe.
W większości przypadków, nasycenie w niewielkim stopniu odbiega od wzorcowego. Wyjątek stanowi automatyka w świetle żarowym. Średnia odchyłka od parametru S wyniosła w teście zaledwie ok. 5%.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.