Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test obiektywu

Nikon Nikkor Z MC 50 mm f/2.8 - test obiektywu

2 lipca 2021

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Nikkor MC 2.8/50 nie dawał powodów, żeby oczekiwać wpadki w kwestii korygowania podłużnej aberracji chromatycznej. Nie ma bowiem ekstremalnego światła, a jego konstruktorzy zadbali o to, żeby w optyce pojawił się element wykonany z niskodyspersyjnego szkła ED. Efekt jest więc taki, że w tej kategorii testowanemu obiektywowi trudno cokolwiek zarzucić.

Nikon Nikkor Z MC 50 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W bardzo podobnym tonie możemy wypowiadać się o poprzecznej aberracji chromatycznej, której wykres jest zaprezentowany poniżej.

----- R E K L A M A -----

Nikon Nikkor Z MC 50 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Przebieg jest dość ciekawy z zauważalnym minimum dla wartości przysłony f/5.6. Nawet jednak na skrajnych przysłonach, gdzie wyniki są największe, nie przekraczamy bardzo niskiego poziomu 0.03%. Zachowanie w tej kategorii jest więc znakomite.

Nikon Z7, RAW, f/2.8 Nikon Z7, RAW, f/5.6
Nikon Nikkor Z MC 50 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z MC 50 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie pokazują efektu pływania ogniska, co oznacza, że aberracja sferyczna nie może być duża. Nie została jednak ona skorygowana idealnie, bo jej lekki wpływ widać w rozkładzie światła w rozogniskowanych krążkach uzyskanych przed i za ogniskiem. Różnice widać szczególnie w natężeniu obwódki.

Nikon Z7, f/2.8, przed Nikon Z7, f/2.8, za
Nikon Nikkor Z MC 50 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Nikon Nikkor Z MC 50 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna