Fujifilm FinePix S5 Pro - test aparatu
4. Rozdzielczość
Dokładne informacje o sposobie pomiarów rozdzielczości i wnioski z tego płynące można znaleźć w artykule: ''Jak testujemy lustrzanki cyfrowe''. Ponieważ Fujifilm S5 Pro nie należy do aparatów, które sprzedaje się w zestawie z tzw. obiektywem kitowym, zmierzyliśmy MTF-y na zdjęciach JPEG wykonanych obiektywem Nikkor AF 50 mm f/1.8 D. Na wykresie umieściliśmy pomiary dla zdjęć zapisywanych jako 6- i 12-megapikselowe.
Od razu można zadać pytanie dlaczego MTF-y mierzone na 12-megapikselowych zdjęciach są wyższe? Wiemy, że zdjęcia zapisywane w aparacie jako JPEG FINE LARGE, to tak naprawdę interpolowane JPEG-i MIDDLE, czyli z 6 milionów S5 Pro tworzy 12 milionów pikseli. Ponieważ w przyrodzie nic nie powstaje z niczego, tak więc i rozdzielczość nie powinna wzrosnąć. A jednak jest inaczej. Wytłumaczenie tego jest jednak proste. Wielokrotnie wspominaliśmy, że pliki JPEG wystarczy wyostrzyć, aby zmierzyć na nich większe MTF-y. Jeśli więc weźmiemy zdjęcie zapisane przez S5 Pro jako JPEG o rozdzielczości 3024 x 2016, na którym zmierzone MTF-y wynoszą około 1450 LW/PH, przeskalujemy je do 4256 x 2837 i następnie wyostrzymy (około 50%), to teraz po policzeniu MTF-ów otrzymamy wartość 1650 LW/PH. Zatem różnice w rozdzielczości na wykresie MTF wynikają po po prostu z wyostrzenia 12-megapikselowych zdjęć po interpolacji.
Rozdzielczość matrycy
Używając stałoogniskowego obiektywu Nikor AF 50 mm f/1.8 D,
dla przysłony f/16, zmierzyliśmy rozdzielczość 6-megapikselowej matrycy
S5 Pro. Wartość ta wyniosła 24.4 +/- 0.3 lpmm. To mniej niż w Nikonie D50, ale pamiętajmy, że w nim wysokie MTF-y spowodowane były silnym wyostrzaniem RAW-ów. Patrząc z innej strony jest to wynik o około 30% gorszy od wyniku D200. O taki sam czynnik różnią się gęstości liniowe upakowania pikseli w obu aparatach, co wskazuje na podobne zachowanie
obu matryc.