Fujifilm FinePix S5 Pro - test aparatu
9. Podsumowanie
Fuji S5 Pro i Nikon D200 nie mają wspólnych cech ponad kształt korpusu, wizjer, czy wyświetlacz. W jednym tkwi zwykła 10-megapikselowa matryca CCD, w drugim dużo bardziej skomplikowana konstrukcja oparta o o dwa rodzaje pikseli. Trudno uwierzyć, że system pomiaru światła i autofokus są takie same, bo w efekcie pracują inaczej. W czym tkwi przewaga jednego nad drugim? Większy zakres tonalny w S5 pro, szybsza praca mechanizmu ustawiającego ostrość w D200, pomiar światła bardzo zbliżony choć z przewagą w kierunku D200, szumy mniejsze w S5 Pro...
Ale czy takie porównanie może wyłonić zwycięzcę? W tym przypadku mamy
do czynienia z dwoma aparatami, które pomimo półprofesjonalnych ukierunkowań, mają nieco inne zastosowania. S5 Pro to lustrzanka
stworzona głównie do studia, pleneru, wszędzie tam, gdzie szybkość działania
może ograniczyć się do pojedynczych "strzałów". Wydaje się, że bardzo
dobrym zastosowaniem tego aparatu jest fotografia ślubna. W tym
przypadku suknia panny młodej aż prosi sie o aparat, który
zarejestruje miękkie przejścia odcieni bieli. Jednocześnie aparat
gwarantuje duże możliwości dostosowania odpowiedniej kolorystyki i
odcienia skóry. D200 to aparat bardziej uniwersalny. Bardzo szybki
autofokus i ''szybkostrzelność'' wystarczają do pracy reporterskiej na amatorskim i półprofesjonalnym poziomie.
Natomiast zakres tonalny, mimo że mniejszy niż w S5 Pro, i tak
znajduje się na dobrym poziomie. Co do jakości zdjęć, to wystarczy
spojrzeć na wycinki naszej scenki, by przekonać się o małej różnicy
pomiędzy obydwoma modelami.
Przy wyborze aparatu często kluczową rolę gra cena. I w tym tkwi mała popularność Fuji. W obecnej chwili jego cena zaczyna się od 5500 PLN, natomiast D200 jest 1500 PLN tańszy. Czy matryca w S5 Pro jest tego warta? Na to pytanie trzeba już odpowiedzieć sobie samemu.
Jakość wykonania i ergonomia: 5.1 / 6.0
Dzięki korpusowi Nikona D200, S5 Pro posiada bardzo solidną i ergonomiczną obudowę. Jest uszczelniania i należy przyznać, że niczego jej nie brakuje. Menu aparatu jest czytelne i zbudowane tak, by nie utrudnić użytkownikowi poruszania się po nim. Wizjer i panel kontrolny mogą stanowić wzór do naśladowania, a ekran LCD prezentuje się bardzo dobrze. Niewielką ilość punktów, S5 Pro traci ze względu na brak pełnego trybu Live View.
Użytkowanie: 3.8 / 6.0
Aparat nie należy do reporterskich. Jest szybki w obsłudze, ale autofokus i tryb seryjny pozwalający uzyskać 3 kl/s spełnią bardzo dobrze swoją rolę w fotografii innej niż wspomniana na początku. Pod względem użytkowania trudno mu cokolwiek zarzucić. S5 Pro rewelacyjnie współpracuje z lampą błyskową i ma bardzo dobry pomiar światła. Brak w nim wbudowanej stabilizacji obrazu i automatycznego czyszczenia matrycy.
Balans bieli: 4.4 / 6.0
Większe problemy występują dla światła w okolicach 3500 K. Radzić sobie można jednak w takiej sytuacji wzorcem bieli, albo probować korekty. Bardzo dobrze sprawuje się balans bieli lampy błyskowej, dobrze też działa Auto i Dzień słoneczny.
Rozdzielczość: 4.3 / 6.0
Efektywną rozdzielczość jaką wyznaczamy w trakcie naszych pomiarów trudno ocenić i porównać do innych instrumentów, bo mamy do czynienia z 6-megapikselową matrycą, a aparatów z takimi detektorami nie testowaliśmy zbyt wiele, a jeśli już, to należały one do segmentu zupełnie amatorskiego. Teoretycznie rzecz biorąc jest ona na właściwym poziomie, a jak pokazują wycinki zdjęć scenki trudno dostrzec znaczne różnice w ilość szczegółów, w porównaniu do 10-megapikselowych zdjęć z D200.
Jakość obrazu w JPEG: 4.7 / 6.0
Pliki JPEG mogą być zapisywane jako 12-megapikselowe zdjęcia po interpolacji pikseli S i R. Ich jakość jest bardzo dobra, ale przy wysokich wartościach ISO wychodzi na wierzch silne odszumianie, którego na domiar złego, nie można wyłączyć.
Jakość obrazu i szumy w RAW: 3.9 / 6.0
O wiele lepiej wygląda sytuacja z plikami RAW. O względnie niskich szumach można mówić dla całego zakresu ISO. Zdjęcia są bardzo dobrej jakości. Trzeba oczywiście zaznaczyć, że pliki RAW są 6-megapikselowe. Dopiero interpolowanie prowadzi do rozdzielczości 12 milionów pikseli.
Zakres tonalny: 5.5 / 6.0
To główny atut tego aparatu. Matryca została stworzona właśnie po to, by dawać obrazy o jak największej dynamice tonalnej. Pomysł z dwoma rodzajami pikseli o różnej czułości sprawdził się. Dzięki temu zakres tonalny jest zdecydowanie wyższy niż w przypadku matryc o standardowej konstrukcji.
Ocena końcowa
Jakość wykonania i ergonomia | 5.1 |
Użytkowanie | 3.8 |
Balans bieli | 4.4 |
Rozdzielczość | 4.3 |
Jakość obrazu w JPEG | 4.7 |
Jakość obrazu i szumy w RAW | 3.9 |
Zakres tonalny | 5.5 |
Średnia | 4.5 / 6.0 |
Aparat uzyskał w ocenie końcowej 4.5 punktu. Przypominamy, że jest to
zwykła średnia arytmetyczna ze wszystkich kategorii. Niższe wyniki w
kategorii ''Użytkowanie'' i ''Jakość obrazu i szumy w RAW'' spowodowane
są głównie przez słabszy tryb zdjęć seryjnych, brak stabilizacji
matrycy i automatycznego systemu czyszczenia, oraz dużego szumu przy
długich czasach naświetlania. Dla wielu nie są to znaczące cechy aparatu, dla innych znów ważne. Test adresowany do wielu czytelników musi uwzględniać takie kategorie, każdy kupujący musi jednak na nasze oceny patrzeć ze swojej perspektywy.
Na koniec przedstawiamy najważniejsze wady i zalety Fujifilm S5 Pro w skrócie.
Zalety:
- uszczelniana, solidna, ergonomiczna obudowa,
- czytelne, intuicyjne i bogate menu,
- bardzo duża ilość przycisków na korpusie,
- duży i czytelny wizjer,
- użyteczny panel monochromatyczny z dużą liczbą kontrolek,
- bardzo dobra współpraca z lampą błyskową,
- dobry pomiar światła,
- szybka praca autofokusu,
- właściwy balans bieli dla światła lampy błyskowej,
- względnie bardzo niskie szumy na zdjęciach RAW w całym zakresie ISO,
- bogata kontrola zakresu tonalnego,
- bardzo duży zakres tonalny.
Wady:
- brak stabilizacji matrycy,
- brak automatycznego systemu czyszczenia matrycy,
- tylko 30-sekundowy Live View,
- momentami blokujący się autofokus,
- problemy z balansem bieli dla temperatury barwowej w okolicach 3500 K,
- interpolowana rozdzielczość 12-milionów pikseli.
Przykładowe zdjęcia