Fujifilm FinePix S5 Pro - test aparatu
8. Zakres tonalny
Fuji S5 Pro stworzono głównie po to, aby wykonywać zdjęcia o jak największej dynamice tonalnej. Konstrukcja matrycy oparta o dwa rodzaje elementów światłoczułych pozwala na przechwycenie i zapisanie większej, niż w przypadku standardowych chipów CCD czy CMOS, ilości informacji. Aż 6 milionów mniej czułych na światło pikseli, może zebrać informacje o ilości światła w momencie, kiedy pojemność normalnych pikseli jest już zapełniona i następowało by prześwietlenie zdjęcia. Po połączeniu danych z dwóch rodzajów pikseli otrzymujemy realny pomiar ilości światła, który w przypadku zwykłej matrycy, byłby punktem prześwietlonym.
W menu S5 Pro można odnaleźć opcję zmiany zakresu tonalnego. Dostępne są
ustawienia: Auto, 100% (STD), 130%, 170%, 230% (W1), 300% i 400% (W2).
Przy neutralnym wywoływaniu pliku RAW, jakiego dokonujemy w trakcie
pomiarów, wartość zakresu tonalnego nie zmienia się dla tych ustawień.
Trzeba jednak zaznaczyć, że informacja z obu typów pikseli jest
zachowywana i można z niej korzystać używając odpowiedniego
oprogramowania.
Zmierzyliśmy też zakres tonalny na zdjęciach zapisanych w aparacie jako JPEG przy ustawieniach STD, W1 i W2. Jego wartości przy zachowaniu stosunku N/S=0.1 porównaliśmy na wykresie z analogicznymi pomiarami dla Nikona D200. Należy pamiętać, że pomiary w tym przypadku, wykonane na plikach JPEG, nie pokazują realnych możliwości aparatu, a jedynie wewnętrznego oprogramowania, które samo tworzy optymalne zdjęcie interpolując je i wyostrzając.
Jak można zauważyć, różnica pomiędzy skrajnymi wartościami STD (używane są w tym przypadku tylko piksele typu S) a W2 (400%) wynoszą około 1.7-2.0 EV. Sprawdziliśmy jak wygląda to w praktyce. Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć wykonanych przy ustawieniach 100%, 230% i 400%. Różnice są wyraźne. Włączenie dodatkowych pikseli typu R w przypadku 230 i 400% powoduje podniesienie zakresu tonalnego i likwiduje ewentualne przepalenie zdjęcia występujące przy 100%.
|
|
|
Na koniec małe porównanie z Nikonem D200 na podstawie zdjęć tablicy
testowej Stouffer 4410. Wycinki pochodzą ze zdjęć wykonanych przy
czułości 100 ISO i przy tych samych parametrach ekspozycji. Zdjęcia JPEG pochodzą wprost z
aparatu. W tym momencie należało by przypomnieć sobie dwie definicje zakresu tonalnego. Pierwsza to ta, która uzależniona jest od szumu. Pokazujemy ją na wykresach i wyraża ona zakres tonalny przy zadanym stosunku szumu do sygnału (0.1 lub 0.25). Druga, którą można nazwać całkowitym zakresem tonalnym wyraża całkowitą ilość przejść tonalnych.
Mówiąc bardzo obrazowo, jest to liczba rozróżnialnych pól na tablicy tonalnej. Nie jest ona miarodajna, ponieważ poprzez wyostrzenie krawędzi, podnoszenie kontrastu można ją zwiększać tracąc jednak jakość obrazu. Dlatego przy porównywaniu lustrzanek posługujemy się tą pierwszą definicją. Tę drugą definicję ilustrują wycinki poniżej.
Całkowity zakres tonalny dla S5 Pro przy 100 ISO wyniósł dla 100%, 230% i 400% odpowiednio 9.2, 9.6 i 10.4 EV. Natomiast dla D200 - 8.6 EV. Pomiary dokonane Imatestem potwierdzają się jeśli spojrzymy na wycinki tablicy i porównamy je do siebie.
Granica bieli | |||
S5 Pro JPEG 100% |
|||
S5 Pro JPEG 230% |
|||
S5 Pro JPEG 400% |
|||
D200 JPEG |
|||
Granica czerni | |||
S5 Pro JPEG 100% |
|||
S5 Pro JPEG 230% |
|||
S5 Pro JPEG 400% |
|||
D200 JPEG |