Fujifilm FinePix S5 Pro - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Jak już wspominaliśmy wcześniej, zapis plików JPEG w największej rozdzielczości jest w gruncie rzeczy interpolowaniem do 12 milionów pikseli zdjęcia realnie zapisanego jako 6-megapikselowe. Przy powstaniu pliku JPEG LARGE biorą udział piksele typu S oraz R i w rezultacie powstaje plik o rozmiarze 4256 x 2848 piksele. Jak się to przekłada na ilość szczegółów na zdjęciu? Nadzieje związane z liczbą 12 milionów pikseli powodują, że podświadomie liczymy na lepszą jakość zdjęć. Patrząc jednak na problem realnie, nie mamy prawa żądać, od procesu jakim jest interpolacja, znalezienia na zdjęciu szczegółów, które zapisałaby standardowa matryca 12-megapikselowa.
Jak ta sytuacja przedstawia się w praktyce? Porównaliśmy testowe zdjęcia
z S5 Pro do analogicznych zdjęć z Nikona D200. Zestawienie
fragmentów zdjęć tablicy testowej dla każdej
czułości wraz z wycinkami pól 3 i 11 z tablicy szarości Kodak Q-14 można
zobaczyć poniżej. Oczywiście to, że wycinki 200 x 200 pikseli w
przypadku Nikona D200 obejmują mniejszy obszar, wynika z rozdzielczości
zdjęć, pochodzących z jego 10-megapikselowej matrycy (3872 x 2592 pikseli).
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
Warto tutaj zwrócić uwagę na to, co miła pani na obrazku trzyma w koszyku. Z pewnością mamy do czynienia z oliwkami. Kiedy popatrzymy na butelkę bezpośrednio (tutaj należy zaufać słowom testujących), a nie na zdjęcie, zobaczymy wśród czarnych oliwek również zielone. I ta zieleń z koszyka gdzieś znika na zdjęciach S5 Pro, natomiast D200 ją rejestruje. W następnym rozdziale pojawia się ona ponownie, ale na zdjęciach wykonywanych w RAW. Ten mały przykład nie jest koronnym dowodem na lepszą jakość zdjęć D200, ale uzmysławia, jak wiele informacji może być traconych na etapie powstawania JPEG-a w aparacie, czy to z powodu samej kompresji, interpolacji czy doboru balansu bieli. Z plikami RAW tego problemu nie ma i o tym można się przekonać czytając kolejny rozdział.
Wykonując proste interpolowanie (liniowe lub sześcienne) w programie GIMP, przeskalowaliśmy zdjęcia, tak aby można było łatwiej porównać jakość zdjęć z S5 Pro i D200. Wycinki pokazują minimalne, lub nawet kosmetyczne różnice w zdjęciach. Po etapie skalowania zdjęcia były co najwyżej wyostrzone, ewentualnie rozjaśnione. Przy dłuższej zabawie, z pewnością można stworzyć zdjęcia nierozróżnialne, a pochodzące przecież z tak różnych aparatów.
|
|
|
|
|
|
W S5 Pro można odnaleźć wiele opcji, które pracują nad dostosowaniem
jakości zdjęć zapisywanych jako JPEG do potrzeb, albo zwykłego ''widzi
mi się'' fotografa. O nich wspominaliśmy przy okazji omawiania funkcji
znajdujących się w menu. Jeśli ktoś bazuje z reguły tylko na JPEG-ach
prosto z aparatu, na pewno doceni szerokie możliwości dopasowania na
przykład kolorów, tonacji, czy kontrastu. Natomiast dla osób ufających
tylko programowi do wywoływania RAW-ów polecamy następny rozdział.