Fujifilm FinePix S5 Pro - test aparatu
7. Jakość obrazu i szumy w RAW
Szumy
Poziom szumów na zdjęciach zapisanych jako JPEG można już było ocenić
wizualnie w poprzednim rozdziale. Fujifilm S5 Pro posiada dwa stopnie
odszumiania: STD i ORG, przy czym nie występuje możliwość całkowitego
wyłączenia redukcji szumu (a przynajmniej nie udało się takiej opcji
znaleźć). Instrukcja mówi, że spośród tych dwóch trybów, ORG najmniej
wpływa na proces odszumiania. Zaleca się, aby stosować ten tryb na
przykład do zdjęć nocnych. W naszym teście pracowaliśmy więc
przy włączonej redukcji szumów ORG, tak aby zminimalizować wpływ
oprogramowania na jakość zdjęć.
Dla zdjęć JPEG zestawiliśmy wartości szumów dla poszczególnych składowych
RGBY w zależności od wielkości ISO. Po wykresie widać, że redukcja STD działa silniej
niż ORG. Jak wygląda to na zdjęciach scenki na przykładzie maksymalnej
czułości można zobaczyć poniżej.
3200 ISO | |||
NR ORG |
|||
NR STD |
Jakość zdjęć z S5 Pro zapisanych jako RAW i wywołanych programem dcraw
znowu porównaliśmy do Nikona D200. Zmierzone szumy na tablicy szarości
Kodak Q-14 pokazują małą przewagę S5 Pro nad D200 przy niskich
czułościach i wyraźną dla wyższych.
100 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
200 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
400 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
800 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
1600 ISO | |||
|
|
||
|
|
||
3200 ISO | |||
|
|
||
|
|
Darki
Trzeba przyznać, że sytuacja z darkami nie zachwyca. Trzyminutowe ekspozycje bez dopływu światła pokazują jednorodny i silny szum po wywołaniu surowego pliku RAW. Jest on wyraźnie widoczny nawet przy niskich czułościach. Może wydać się to dziwne, jeśli przypomnimy sobie o względnie małych szumach jakie zmierzyliśmy na zdjęciach zapisanych jako RAW. Co jest jednak prawdziwe dla krótkich czasów naświetlania, nie musi być takie dla długich. Matryca w S5 Pro pomimo swojej nowatorskiej konstrukcji jest oparta o technologię CCD. Trudno w takim przypadku skutecznie uciec od dużych szumów zwiększających się z długością naświetlania.
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 (RAW) |
|||
100 (JPEG) |
|||
200 (RAW) |
|||
200 (JPEG) |
|||
400 (RAW) |
|||
400 (JPEG) |
|||
800 (RAW) |
|||
800 (JPEG) |
|||
1600 (RAW) |
|||
1600 (JPEG) |
|||
3200 (RAW) |
|||
3200 (JPEG) |