Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 20-70 mm f/4 G - test obiektywu

17 stycznia 2023

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że Sony FE 20–70 mm f/4 G nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Jeśli uważnie zaczniemy przyglądać się obszarom nieostrości, dojrzymy tam minimalne zabarwienie, ale nie jest to efekt, który może sprawiać jakiekolwiek problemy na zdjęciach z życia wziętych. Tutaj testowany obiektywy zasłużył więc na pochwały.

Sony FE 20-70 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 20-70 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Znacznie wyżej poprzeczka była postawiona dla poprzecznej aberracji chromatycznej. W przypadku każdego uniwersalnego obiektywu zmiennoogniskowego, który oferuje szeroki kąt widzenia, wada ta jest trudna do opanowania. Tutaj mamy natomiast unikalną kombinację zooma o krotności 3.5x oraz kąta widzenia dochodzącego do prawie 100 stopni. Wcześniej nikt nie mierzył się z takim zadaniem, więc na pewno nie należało ono do łatwych.
----- R E K L A M A -----

Zobaczmy więc, jak poradził sobie w tej kategorii testowany obiektyw. Przebieg aberracji chromatycznej w zależności od ogniskowej i wartości przysłony został zaprezentowany na poniższych rysunkach; pierwszy pokazuje osiągi na brzegu matrycy APS-C, a drugi na brzegu pełnej klatki.

Sony FE 20-70 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Sony FE 20-70 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Od razu możemy powiedzieć, że jesteśmy bardzo mile zaskoczeni. Dla żadnej kombinacji ogniskowej i przysłony nie mamy wyników nawet średnich. Wszystkie osiągi mieszczą się w zakresie wartości, które uznajemy za małe i bardzo małe. To naprawdę imponujące osiągnięcie. Brawo!

A7R III, RAW, 20 mm, f/11.0 A7R III, RAW, 70 mm, f/11.0
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 20-70 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

O ile oba typy aberracji chromatycznej są korygowane właściwie, nie da się tego samego powiedzieć o aberracji sferycznej. Jej wpływ widać zarówno w przypadku lekkiego pływania ogniska, jak i w rozkładzie światła rozogniskowanych krążków uzyskanych przed i za ogniskiem. Nie są to różnice duże, ale w jednym przypadku mamy wyraźnie zaakcentowaną obwódkę, a drugim jej brak. To klasyczny objaw niepełnego skorygowania omawianej wady. Do idealnych osiągów i pochwał trochę więc tutaj zabrakło, ale na poważną naganę też nikt tutaj nie zasłużył.

A7R III, 50 mm, f/4.0, przed A7R III, 50 mm, f/4.0, za
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 20-70 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna
A7R III, 70 mm, f/4.0, przed A7R III, 70 mm, f/4.0, za
Sony FE 20-70 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 20-70 mm f/4 G - Aberracja chromatyczna i sferyczna