Sony FE 20-70 mm f/4 G - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Poniższe zdjęcia wyraźnie pokazują, że Sony FE 20–70 mm f/4 G nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Jeśli uważnie zaczniemy przyglądać się obszarom nieostrości, dojrzymy tam minimalne zabarwienie, ale nie jest to efekt, który może sprawiać jakiekolwiek problemy na zdjęciach z życia wziętych. Tutaj testowany obiektywy zasłużył więc na pochwały.
![]() |
![]() |
Znacznie wyżej poprzeczka była postawiona dla poprzecznej aberracji chromatycznej. W przypadku każdego uniwersalnego obiektywu zmiennoogniskowego, który oferuje szeroki kąt widzenia, wada ta jest trudna do opanowania. Tutaj mamy natomiast unikalną kombinację zooma o krotności 3.5x oraz kąta widzenia dochodzącego do prawie 100 stopni. Wcześniej nikt nie mierzył się z takim zadaniem, więc na pewno nie należało ono do łatwych.
Zobaczmy więc, jak poradził sobie w tej kategorii testowany obiektyw. Przebieg aberracji chromatycznej w zależności od ogniskowej i wartości przysłony został zaprezentowany na poniższych rysunkach; pierwszy pokazuje osiągi na brzegu matrycy APS-C, a drugi na brzegu pełnej klatki.


Od razu możemy powiedzieć, że jesteśmy bardzo mile zaskoczeni. Dla żadnej kombinacji ogniskowej i przysłony nie mamy wyników nawet średnich. Wszystkie osiągi mieszczą się w zakresie wartości, które uznajemy za małe i bardzo małe. To naprawdę imponujące osiągnięcie. Brawo!
A7R III, RAW, 20 mm, f/11.0 | A7R III, RAW, 70 mm, f/11.0 |
![]() |
![]() |
Aberracja sferyczna
O ile oba typy aberracji chromatycznej są korygowane właściwie, nie da się tego samego powiedzieć o aberracji sferycznej. Jej wpływ widać zarówno w przypadku lekkiego pływania ogniska, jak i w rozkładzie światła rozogniskowanych krążków uzyskanych przed i za ogniskiem. Nie są to różnice duże, ale w jednym przypadku mamy wyraźnie zaakcentowaną obwódkę, a drugim jej brak. To klasyczny objaw niepełnego skorygowania omawianej wady. Do idealnych osiągów i pochwał trochę więc tutaj zabrakło, ale na poważną naganę też nikt tutaj nie zasłużył.
A7R III, 50 mm, f/4.0, przed | A7R III, 50 mm, f/4.0, za |
![]() |
![]() |
A7R III, 70 mm, f/4.0, przed | A7R III, 70 mm, f/4.0, za |
![]() |
![]() |