Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Zaskakująco dobry obiektyw jak na takie parametry. Na mój gust trochę drogi, ale teraz wszystko jest drogie. Na tle innych nowości cena nie wygląda źle.
Szkoda, że w teście nie ma podstawowej informacji o obiektywie, czyli jego cenie. Dziwnym trafem, w przypadku testów aparatów nic nie stoi na przeszkodzie, aby ich ceny zamieszczać...
Dzięki za test i fajnie, że to maleństwo sobie tak dobrze radzi. Wygląda na to, że będzie to mój pierwszy obiektyw Laowa. Nigdy nie byłem przekonany do MF, ale na tak szerokim kącie i z dodatkowymi stykami powinno być dość praktycznie.
@deel77 Winieta ogromna. Muszę przyznać, że dosłownie znudziło mi się narzekanie na tę wadę. W nowych szkłach jest notorycznie olewana. Jedna z ostatnich rzeczy, która trzyma mnie przy lustrzance.
No i jest także Laowa 7.5/2, co prawda to ca 10 st. mniej, ale dalej bardzo szeroko; no i oczywiście zoomy zaczynające się od 7-8 mm; Laowa 7,5 występuje też w wersji ze stykami; fajne zdjęcia robi;
w każdym razie ten prezentuje się obiecująco i pewnie go w końcu trzeba będzie nabyć;
> bo chyba mało kto wpadnie na pomysł, żeby w systemie Mikro 4/3 używać przysłony f/22, w której wszystkie szczegóły zjada dyfrakcja;
no fakt, pewnie nikt sam z własnej woli tego nie robi; aczkolwiek nie jest prawdą, że wtedy "wszystkie szczegóły zjada dyfrakcja"; zdarzyło mi się robić zdjęcia na F/18 i F/22 (przypadkiem, przegapiłem moment zmiany przysłony w Olympus Pen, który ma tylko 1 kółko sterujące) i wcale nie jest tak, że to były zdjęcia stracone; są oczywiście słabsze, czasem znacznie słabsze, czasem takie sobie, zależy od obiektywu i światła;
nb. w przypadku niektórych obiektywów, jak np. M.Zuiko 75-300, przy końcówce zakresu (250-300 mm) przysłonę należy przymknąć do okolicy 11-16, żeby uzyskać optymalną ostrość, więc przypuszczam, na F/22 obraz byłby całkiem w porządku.
Po pierwsze mało które szkło m4/3 pozwala na domykanie do f/22. Po drugie osiągi na tak małych otworach przysłony praktycznie już nie zależą od konstrukcji optycznej, a niewielkie różnice mogą wynikać z kształtu i precyzji sterowania przysłoną. Szkła na m4/3 na f/16 osiągają okolice 40 lpmm, a te niektóre pozwalające na domykanie do f/22 wyciągają okolice 30 lpmm, to po prostu wynika z dyfrakcji.
Winietowanie naturalne nie jest związane z blokowaniem promieni ́swiatła, lecz z naturalnym spadkiem luminancji. Spadek luminancji jest proporcjonalny do czwartej potęgi funkcji cosinus kąta, pod którym ́swiatło dociera do filmu/matrycy.
Lord - okay, pytałem, bo (jak pisze Damian): "Spadek luminancji jest proporcjonalny do czwartej potęgi funkcji cosinus kąta, pod którym ́światło dociera do filmu/matrycy." Więc pomyślałem, że zanim więc dotrze do filmu/matrycy, to dociera też po drodze pod różnymi kątami do soczewek?
@JdG, napisał: "nb. w przypadku niektórych obiektywów, jak np. M.Zuiko 75-300, przy końcówce zakresu (250-300 mm) przysłonę należy przymknąć do okolicy 11-16, żeby uzyskać optymalną ostrość, więc przypuszczam, na F/22 obraz byłby całkiem w porządku. "
Może i nie jesteś zbyt bystry ale za to uczysz się bardzo opornie :)
Skoro należy przymknąć, aż do okolicy ~F16 to serio marnujesz czas patrząc na te wykresy. Jak widać minęły 3 lata i całość poszła jak krew w piach :) * link
Jeżeli Olympus M.Zuiko 75-300mm jest najostrzejszy przy f/11-16, to mamy do czynienia z egzemplarzem mającym prawdopodobnie problem z osiowością soczewek -wysunięty tubus łapie zwis.
> Po pierwsze mało które szkło m4/3 pozwala na domykanie do f/22. [Znawca]
używałem już kilku "szkieł" m4/3 i wszystkie miały przysłonę 22; też byłbym za tym producenci odpuścili sobie f/22, bo czasem można nieopatrznie sobie taką przesłonę ustawić, nawet w Laowie, i wtedy przykra sprawa, dyfrakcja robi swoje; aczkolwiek na ogół to coś w rodzaju użycia jakiegoś słabego obiektywu;
> Po drugie osiągi na tak małych otworach przysłony praktycznie już nie zależą od konstrukcji optycznej, a niewielkie różnice mogą wynikać z kształtu i precyzji sterowania przysłoną. [Znawca jw.]
jak obiektyw ma 100-400 mm, to f/22 nie jest wcale małym otworem; zauważ, że to f/22 to wzór dzielenia, jak sobie za "f" podstawisz coś zakresu 100-400, to obędziesz miał wartości od nieco ponad 4mm do ca 4 razy większej, czyli już coś w okolicy 20 mm, to wcale nie mało przecież; jak smartfon ma obiektyw 4 mm i jasność 2, to "dziurka" obiektywu to tylko 2 mm, a robi czasem niezłe zdjęcia i fotografii otworkowej wcale one nie przypominają.
co zaś do precyzji przysłony na f/22, to raczej jest bezzarzutu - jak kupuję obiektyw, to robię zdjęcia testowe i wynika z nich, że taka duża przysłona działa bez zarzutu;
Twoje obserwacje może pochodzą z czasów analogowych, wtedy dobrych obiektywów w naszych stronach za wiele nie było i one faktycznie działały tak nieco na oko" czasem, zwłaszcza te ruskie, albo już mocno wysłużone.
> Jeżeli Olympus M.Zuiko 75-300mm jest najostrzejszy przy f/11-16, [inny]
przecież pisałem, że chodzi o końcówkę zakresu tego obiektywu - czyli 250-300 mm;
obiektyw może nie idealny, plastikowy, ciemny (lepiej kupić Panasonika 100-300, mimo, że końcówkę też ma słabszą), ale jednak tylko za 2 tys. PLN i 420g wagi, no i całkiem dobre zdjęcia robi jednak; w zakresie jak ważące całe kilogramy tuby Cwanona i Nikona za duże pieniądze.
To od kiedy jest ta "przykra sprawa i dyfrakcja robi swoje" na m43 od F11 czy od F22?
@JdG, napisał: "aczkolwiek na ogół to coś w rodzaju użycia jakiegoś słabego obiektywu; " Czyli pogorszenie jakości na F22 na m43 jest winą "jakiegoś słabego obiektywu"?
@JdG, napisał: "co zaś do precyzji przysłony na f/22, to raczej jest bezzarzutu - jak kupuję obiektyw, to robię zdjęcia testowe i wynika z nich, że taka duża przysłona działa bez zarzutu; "
a może to kwestia tego, że każdy ma gdzie indziej próg akceptacji?
Tak to jest jak się komuś duże GO myli z dobrymi osiągami? Cofam co wyżej napisałem, nie uczysz się opornie, moim zdaniem nie wyciągasz wniosków wcale.
ad. 6. Dystorsja: "możemy zauważyć, że dystorsja, jaką tutaj widzimy, ma dość nietypowy przebieg. Zauważalnie bardziej zniekształcone są bowiem linie pionowe niż poziome".
@Arek Czy ta Laowa jest równie podatna na flary Jak Olympus 7-14mm? Miałem i to było coś koszmarnego. Flary łapał nawet ze słońcem za plecami. To był powód, dla którego się go pozbyłem. Wiem, że tu jest daleko do ideału, ale chodzi o to, żeby dało się choć czasem ich nie złapać.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
Zaskakująco dobry obiektyw jak na takie parametry.
Na mój gust trochę drogi, ale teraz wszystko jest drogie. Na tle innych nowości cena nie wygląda źle.
Fajnie to wygląda. Dodatkowo, w tym przypadku osobom, które lubią AF nie przeszkadza, że to MF.
Szkoda, że w teście nie ma podstawowej informacji o obiektywie, czyli jego cenie. Dziwnym trafem, w przypadku testów aparatów nic nie stoi na przeszkodzie, aby ich ceny zamieszczać...
"Lista jej konkurentów jest zaprezentowana w naszej kolejnej tabeli"
-w której zabrakło
Laowa 11mm f/4.5 FF RL
i lustrzankowego 12/2.8 link
2900, filmowa: 3800.
PDamian - czytaj ze zrozumieniem. Tabela przedstawia listę konkurentów Laowy. Trudno więc, żeby konkurentem Laowy 11 mm nazywać Laowę 11 mm.
Dużo mniejsza i lżejsza od 11 mm f/4.5 FF RL nie jest.
Dzięki za test i fajnie, że to maleństwo sobie tak dobrze radzi. Wygląda na to, że będzie to mój pierwszy obiektyw Laowa. Nigdy nie byłem przekonany do MF, ale na tak szerokim kącie i z dodatkowymi stykami powinno być dość praktycznie.
PanSonic. Nie dokończyłeś ostatniego zdania...
@ryszardo
Może i drogo, ale za to winieta duża :)
Cena pewnie uwzględnia brak konkurencji w systemie.
@deel77
Winieta ogromna. Muszę przyznać, że dosłownie znudziło mi się narzekanie na tę wadę. W nowych szkłach jest notorycznie olewana. Jedna z ostatnich rzeczy, która trzyma mnie przy lustrzance.
Samyang 7.5mm za 1300zł
po prostowaniu daje ~135° po przekątnej
i nie winietuje.
No i jest także Laowa 7.5/2, co prawda to ca 10 st. mniej, ale dalej bardzo szeroko; no i oczywiście zoomy zaczynające się od 7-8 mm; Laowa 7,5 występuje też w wersji ze stykami; fajne zdjęcia robi;
w każdym razie ten prezentuje się obiecująco i pewnie go w końcu trzeba będzie nabyć;
> bo chyba mało kto wpadnie na pomysł, żeby w systemie Mikro 4/3 używać przysłony f/22, w której wszystkie szczegóły zjada dyfrakcja;
no fakt, pewnie nikt sam z własnej woli tego nie robi; aczkolwiek nie jest prawdą, że wtedy "wszystkie szczegóły zjada dyfrakcja"; zdarzyło mi się robić zdjęcia na F/18 i F/22 (przypadkiem, przegapiłem moment zmiany przysłony w Olympus Pen, który ma tylko 1 kółko sterujące) i wcale nie jest tak, że to były zdjęcia stracone; są oczywiście słabsze, czasem znacznie słabsze, czasem takie sobie, zależy od obiektywu i światła;
nb. w przypadku niektórych obiektywów, jak np. M.Zuiko 75-300, przy końcówce zakresu (250-300 mm) przysłonę należy przymknąć do okolicy 11-16, żeby uzyskać optymalną ostrość, więc przypuszczam, na F/22 obraz byłby całkiem w porządku.
@JdG
"zależy od obiektywu i światła;"
Po pierwsze mało które szkło m4/3 pozwala na domykanie do f/22. Po drugie osiągi na tak małych otworach przysłony praktycznie już nie zależą od konstrukcji optycznej, a niewielkie różnice mogą wynikać z kształtu i precyzji sterowania przysłoną. Szkła na m4/3 na f/16 osiągają okolice 40 lpmm, a te niektóre pozwalające na domykanie do f/22 wyciągają okolice 30 lpmm, to po prostu wynika z dyfrakcji.
Czy duża winieta ma związek z dużą liczbą soczewek w obiektywie?
@Bahrd
Nie, z małymi gabarytami połączonymi z dużym kątem widzenia.
Winietowanie naturalne nie jest związane z
blokowaniem promieni ́swiatła, lecz z naturalnym spadkiem
luminancji.
Spadek luminancji jest
proporcjonalny do czwartej potęgi funkcji cosinus kąta, pod
którym ́swiatło dociera do filmu/matrycy.
link
Bardzo brakuje mi tu zdjęcia zrobionego z minimalnej odległości ostrzenia :(
link
Dla FF link
Lord - okay, pytałem, bo (jak pisze Damian): "Spadek luminancji jest proporcjonalny do czwartej potęgi funkcji cosinus kąta, pod którym ́światło dociera do filmu/matrycy." Więc pomyślałem, że zanim więc dotrze do filmu/matrycy, to dociera też po drodze pod różnymi kątami do soczewek?
@JdG, napisał:
"nb. w przypadku niektórych obiektywów, jak np. M.Zuiko 75-300, przy końcówce zakresu (250-300 mm) przysłonę należy przymknąć do okolicy 11-16, żeby uzyskać optymalną ostrość, więc przypuszczam, na F/22 obraz byłby całkiem w porządku. "
Może i nie jesteś zbyt bystry ale za to uczysz się bardzo opornie :)
Skoro należy przymknąć, aż do okolicy ~F16 to serio marnujesz czas patrząc na te wykresy. Jak widać minęły 3 lata i całość poszła jak krew w piach :)
* link
*źródło, optyczne.pl(4 grudnia 2019, 15:35) link
Jeżeli Olympus M.Zuiko 75-300mm jest najostrzejszy przy f/11-16,
to mamy do czynienia z egzemplarzem mającym prawdopodobnie problem
z osiowością soczewek
-wysunięty tubus łapie zwis.
mtf na 300mm link
> Po pierwsze mało które szkło m4/3 pozwala na domykanie do f/22. [Znawca]
używałem już kilku "szkieł" m4/3 i wszystkie miały przysłonę 22; też byłbym za tym producenci odpuścili sobie f/22, bo czasem można nieopatrznie sobie taką przesłonę ustawić, nawet w Laowie, i wtedy przykra sprawa, dyfrakcja robi swoje; aczkolwiek na ogół to coś w rodzaju użycia jakiegoś słabego obiektywu;
> Po drugie osiągi na tak małych otworach przysłony praktycznie już nie zależą od konstrukcji optycznej, a niewielkie różnice mogą wynikać z kształtu i precyzji sterowania przysłoną. [Znawca jw.]
jak obiektyw ma 100-400 mm, to f/22 nie jest wcale małym otworem; zauważ, że to f/22 to wzór dzielenia, jak sobie za "f" podstawisz coś zakresu 100-400, to obędziesz miał wartości od nieco ponad 4mm do ca 4 razy większej, czyli już coś w okolicy 20 mm, to wcale nie mało przecież; jak smartfon ma obiektyw 4 mm i jasność 2, to "dziurka" obiektywu to tylko 2 mm, a robi czasem niezłe zdjęcia i fotografii otworkowej wcale one nie przypominają.
co zaś do precyzji przysłony na f/22, to raczej jest bezzarzutu - jak kupuję obiektyw, to robię zdjęcia testowe i wynika z nich, że taka duża przysłona działa bez zarzutu;
Twoje obserwacje może pochodzą z czasów analogowych, wtedy dobrych obiektywów w naszych stronach za wiele nie było i one faktycznie działały tak nieco na oko" czasem, zwłaszcza te ruskie, albo już mocno wysłużone.
> Jeżeli Olympus M.Zuiko 75-300mm jest najostrzejszy przy f/11-16, [inny]
przecież pisałem, że chodzi o końcówkę zakresu tego obiektywu - czyli 250-300 mm;
obiektyw może nie idealny, plastikowy, ciemny (lepiej kupić Panasonika 100-300, mimo, że końcówkę też ma słabszą), ale jednak tylko za 2 tys. PLN i 420g wagi, no i całkiem dobre zdjęcia robi jednak; w zakresie jak ważące całe kilogramy tuby Cwanona i Nikona za duże pieniądze.
@JdG, napisał:
" bo czasem można nieopatrznie sobie taką przesłonę ustawić, nawet w Laowie, i wtedy przykra sprawa, dyfrakcja robi swoje"
@JdG tu napisał:
link
To od kiedy jest ta "przykra sprawa i dyfrakcja robi swoje" na m43 od F11 czy od F22?
@JdG, napisał:
"aczkolwiek na ogół to coś w rodzaju użycia jakiegoś słabego obiektywu; "
Czyli pogorszenie jakości na F22 na m43 jest winą "jakiegoś słabego obiektywu"?
@JdG, napisał:
"co zaś do precyzji przysłony na f/22, to raczej jest bezzarzutu - jak kupuję obiektyw, to robię zdjęcia testowe i wynika z nich, że taka duża przysłona działa bez zarzutu; "
a może to kwestia tego, że każdy ma gdzie indziej próg akceptacji?
Tak to jest jak się komuś duże GO myli z dobrymi osiągami?
Cofam co wyżej napisałem, nie uczysz się opornie, moim zdaniem nie wyciągasz wniosków wcale.
ad. 6. Dystorsja: "możemy zauważyć, że dystorsja, jaką tutaj widzimy, ma dość nietypowy przebieg. Zauważalnie bardziej zniekształcone są bowiem linie pionowe niż poziome".
Skąd ten efekt?
@JdG
Chcesz kupić Panasonic 100-300mm w dobrej cenie?
Nie, dzięki; nabyłem już M.Z. 75-300 i jestem w zasadzie zadowolony;
@Arek Czy ta Laowa jest równie podatna na flary Jak Olympus 7-14mm? Miałem i to było coś koszmarnego. Flary łapał nawet ze słońcem za plecami. To był powód, dla którego się go pozbyłem. Wiem, że tu jest daleko do ideału, ale chodzi o to, żeby dało się choć czasem ich nie złapać.