Fujifilm Fujinon XF 56 mm f/1.2 R WR - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Poniższe zdjęcia bardzo wyraźnie pokazują, że Fujinon XF 1.2/56 WR nie ma problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Nawet na maksymalnym otworze względnym, w dalekich nieostrościach, trudno dojrzeć jakiekolwiek wyraźniejsze zabarwienia. W tej kategorii nowy model wypada zauważalnie lepiej od swojego poprzednika.
Pochwały należą się Fujinonowi także za korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej, o czym przekonuje nas poniższy wykres.
Wada ta prawie nie zależy od wartości przysłony, przez co na maksymalnym otworze względnym jest tylko minimalnie wyższa niż po mocnym przymknięciu. W całym przedziale mamy jednak do czynienia z wartościami w okolicach 0.02%, a to poziom uznawany przez nas za bardzo mały. Poprzeczna aberracja chromatyczna jest więc korygowana świetnie i zupełnie nie będzie nam przeszkadzać.
Fujifilm X-T2, RAW, f/1.2 | Fujifilm X-T2, RAW, f/5.6 |
Aberracja sferyczna
Na pierwszych zdjęciach w niniejszym rozdziale trudno dojrzeć efekt pływania ogniska i to pomimo tego, że mała głębia ostrości ułatwia dokładną inspekcję obrazów pod kątem tego zjawiska.
Co więcej, rozogniskowane krążki światła uzyskane przez i za ogniskiem, nie dość że wyglądają ładnie, to jeszcze nie pokazują istotnych różnic pomiędzy sobą.
Oba te efekty, plus fakt że obiektyw potrafi uzyskiwać bardzo dobrej jakości obrazy już na przysłonie f/1.2, pozwalają nam stwierdzić, że Fujinon nie ma żadnych wyraźnych problemów z aberracją sferyczną.
Fujifilm X-T2, f/1.2, przed | Fujifilm X-T2, f/1.2, za |