Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 40D - test aparatu

21 października 2007
Arkadiusz Olech,  Krzysztof Mularczyk Komentarze: 67

5. Balans bieli

Canon 40D posiada następujące tryby nastaw balansu bieli:

  • Auto,
  • Dzień słoneczny,
  • Cień,
  • Dzień zachmurzony,
  • Światło żarowe,
  • Światło jarzeniowe,
  • Światło lampy błyskowej,
  • Ustawienie ręczne według wzorca,
  • Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K ze stałym skokiem 100 K.

Balans bieli można korygować. Umożliwia to tablica czterech kolorów: niebieskiego, bursztynowego, purpurowego i zielonego. Każdy z tych kolorów może być korygowany w dziewięciostopniowej skali. Dostępna jest także funkcja bracketingu balansu bieli. Pozwala ona na wykonanie trzech zdjęć, dla których korekcja balansu bieli różni się o 1, 2 lub 3 stopnie.

Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest.


----- R E K L A M A -----

Balans bieli. Światło. Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Balans bieli Auto. Światło słoneczne. Canon EOS 40D - Balans bieli Canon EOS 40D - Balans bieli
Balans Światło słoneczne. Światło słoneczne. Canon EOS 40D - Balans bieli Canon EOS 40D - Balans bieli
Balans Auto. Światło 3500 K. Canon EOS 40D - Balans bieli Canon EOS 40D - Balans bieli
Balans Auto. Światło mieszane. Canon EOS 40D - Balans bieli Canon EOS 40D - Balans bieli
Balans Auto. Światło lampy błyskowej. Canon EOS 40D - Balans bieli Canon EOS 40D - Balans bieli
Balans Lampa błyskowa. Światło lampy błyskowej. Canon EOS 40D - Balans bieli Canon EOS 40D - Balans bieli
Balans 3500 K. Światło 3500 K. Canon EOS 40D - Balans bieli Canon EOS 40D - Balans bieli
Balans Auto. Światło w pochmurny dzień. Canon EOS 40D - Balans bieli Canon EOS 40D - Balans bieli
Balans Dzień pochmurny. Światło w pochmurny dzień. Canon EOS 40D - Balans bieli Canon EOS 40D - Balans bieli

Pomiary wartości nasycenia S i błędu koloru dC dla powyższych kombinacji balansu bieli (WB) i światła zebraliśmy w tabeli znajdującej się poniżej. Canon 40D bardzo dobrze odwzorowuje kolory w przypadku światła słonecznego. Zarówno przy automatycznym WB jak i nastawie Dzień słoneczny nasycenie zdjęć jest niemal idealne, a błąd koloru bardzo mały. Znakomite wyniki otrzymaliśmy też dla światła lampy błyskowej. W tym przypadku również nasycenie kolorów jest bliskie ideałowi, a błąd barwy bardzo mały. Pomiary pokazują, że nie ma potrzeby używania balansu bieli lampy błyskowej, bo automatyczny WB radzi sobie z tym światłem wyśmienicie. Podobnie jest podczas fotografowania w pochmurny dzień. Nieważne, czy ustawimy balans bieli Auto, czy Dzień pochmurny, w efekcie i tak aparat wyśmienicie dobierze kolory.

Zdecydowanie gorzej jest w przypadku światła żółtego, bądź mieszanego. Balans bieli Auto nie radzi sobie ze światłem żarówki o temperaturze 3500 K. Dopiero ustawienie odpowiedniej temperatury barwowej pomaga i wtedy otrzymujemy względnie przyzwoite wyniki (S=108, dC=11). Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że z takim światłem problemy ma każdy aparat i jedyny sposób ratowania sytuacji, to korzystanie ze wzorca bieli.

Balans bieli: Auto Słońce Auto 3500K Auto Auto Błysk Auto Chmurka
Światło: Słońce Słońce 3500K 3500K mieszane Błysk Błysk Chmury Chmury
dC 40D 4.95 4.70 24.0 10.7 22.1 4.14 4.60 4.24 4.54
S[%] 40D 103.3 102.5 131.6 107.7 128.3 95.14 95.73 102.7 103.6