Canon EOS 40D - test aparatu
8. Zakres tonalny
Używając tablicy Stouffer 4410 zmierzyliśmy zakres tonalny na plikach RAW, wywołując je jako 48-bitowe TIFF-y. Jak zawsze wartości zakresu tonalnego dla dobrej i bardzo dobrej jakości (NSR równy odpowiednio 0.25 i 0.1) obrazu pokazujemy na wykresie w zależności od ISO. Maksymalna wartość sięga blisko 6.77 EV jest to niemal identyczny wynik jaki otrzymaliśmy dla Canona 20D. Oba te aparaty zachowują się w całym zakresie ISO bardzo podobnie. Podobny zakres tonalny dla najniższej czułości odnotowywał też Nikon D200. Na wyższych czułościach daje się zauważyć wyraźną przewagę (około 1.5 EV) mniej szumiącego 40D. Dodatkowo warto zauważyć mały spadek zakresu przy przejściu z ISO 100 do 200, który u konkurentów 40D jest zauważalnie większy.
Całkowity zakres tonalny w aparatach 20D i 40D również jest niemal
identyczny. Po wywołaniu RAW-ów na niewyostrzonych TIFF-ach osiąga
średnio 7.7 EV. Poniżej prezentujemy natomiast wycinki zdjęć
tablicy testowej. Pochodzą one ze zdjęć zapisanych przez aparat jako
JPEG. Można na nich wizualnie ocenić całkowity zakres tonalny, jaki charakteryzuje aparat przy zapisie zdjęć do formatu JPEG.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 |