Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Sony w sumie chyba nie miało za bardzo innego wyjścia. Cropa dali, żeby za bardzo nie zbliżyć się ani możliwościami, ani ceną do a7s3. I tak jest w połowie drogi od A73,a nie jej bliżej....
A7 III miało 4K/25 bez cropa. A7S III ma 4K/100 niemal bez cropa. Więc w połowie drogi, także cenowo, powinno być 4K/50 bez cropa albo z minimalnym cropem :P
Dla mnie jednak clue to właśnie ten 4k/50p, który 'wagowo' ma znacznie większe znaczenie, niz 100p. To drugie bym traktował jako super-bonus, niż feature ;)
@Bahrd Dla mnie proste, do kręcenia vlogów w 1080/30p ale żebym miał ekran obracany, a nie zewnętrzny po HDMI :D No i AF może być spoko jak kiedyś będę używał więcej niż 1 szkła z AF.
@Amadi "Jeśli natomiast chodzi o ekran, to zastosowany w A7 IV wyświetlacz oferuje rozdzielczość 1.036.800 punktów (ok. 882×588 px przy proporcjach 3:2)."
@Amadi Czy w tych aparatach da się ustawić by AF działał precyzyjnie (bez huntingu czy przefokusowywania) i żeby działał dość wolno (filmowo)? Tu AF jest bardzo dobry, ale do filmu zdecydowanie za szybki. Mówię o filmie amatorskim, ale by ładnie wyglądało.
Masz jakieś preferencje odnośnie AF - Canon czy Sony?
@qqrg - i jak jesteś zadowolony z A7 II do filmowania ;-)? Ja mam A7 i filmy bardzo kiepsko ;-) Obraz mydlany w filmie. Do tego samyang 35mm 1.4 cały czas kręci ostrością więc kiepsko. Ale do zdjęć bardzo fajny zestaw dla mnie.
"Z całą pewnością można stwierdzić, że A7 IV nie otrzyma 4K w 50/60 kl/s bez cropa w formie aktualizacji oprogramowania (tego typu pogłoski dotyczące np. pełnoklatkowych korpusów Panasonika są regularnie szerzone przez różnej maści technicznych ignorantów), bo jego matryca jest zwyczajnie zbyt wolna, żeby na to pozwolić. By nagrać 4K w 60 kl/s, czas odczytu musi wynosić poniżej 16.6 milisekundy. (...) "
Zastanawiam się, czy faktycznie z całą pewnością można to stwierdzić.
Nie mam A7 IV, więc go nie sprawdzę, ale mam A1 i sprawdziłem czas czytania matrycy w trybie 8k 30p jak i w trybie zdjęć pojedynczych jak i seryjnych 30fps
Czas odczytu w trybie wideo 8k30p to około 15,4ms (w zależności od nastaw generatora na stanowisku pomiarowym od 15,397ms do 15,404ms; nie udało mi się tego dokładnie zmierzyć i do końca nie wiem co jest powodem, przypuszczam przetwarzanie obrazu/ skalowanie)
Natomiast w trybie zdjęć czas czytania matrycy to dokładnie 3,9024ms (co też tłumaczy dlaczego aparatem można robić zdjęcia z lampą na czasie 1/200 sek na elektronicznej migawce)
Jak widać różnica jest spora, bo około 4x. Zastanawiające jest z czego to wynika. Jak widać w A1 matryca w trybie zdjęć może pracować szybko, ale w trybie 8k30p coś ją ogranicza.
@dwpl - robiliśmy pomiary czasu odczytu w A1 w trybie foto i wideo i wyniki wyszły podobne do Twoich. Wszystko jest w testach, wystarczy poczytać. Moja hipoteza jest taka, że z jakiegoś powodu przy filmowaniu warstwa pamięci DRAM na matrycy nie jest wykorzystywana.
A7 IV nie ma takiej warstwy, więc tu nie ma nad czym deliberować.
@gamma - oczywiście że można zwolnić pracę AF. Tylko wiesz, ja to widzę tak - powolne, filmowe przeostrzenie to bez problemu zrobisz manualnie. AF ma działać jak aktor np. idzie na kamerę, bo to do ogarnięcia ręcznego jest trudne. I do takich rzeczy ten AF musi być szybki. To jest zresztą trudniejsze - wolny AF to mieli już w A7S I ;)
Amadi, dzięki za komentarz. Ciekawe dlaczego warstwa DRAM nie jest wykorzystywana, czyżby matryca przegrzewałaby się zbyt szybko? W zdjęciach seryjnych może nie być tego problemu, bo po 5 sekundach fps z 30 spada do 9 z racji limitu karty. Może szabla się wypowie ;)
Dwpl: "W zdjęciach seryjnych może nie być tego problemu, bo po 5 sekundach fps z 30 spada do 9 z racji limitu karty. "
A jest opcja robienia zdjęć bez karty? W Canonie 1D III jest w menu, nie wiem po co, ale dzięki niej można bez ograniczeń czasowych kłapać lustrem 10 razy na sekundę. ;)
Jak to jest teraz w warstwowych sensorach? Pomiędzy matrycą a pamięcią RAM są przetworniki, czy właśnie zawartość każdego z pikseli jest szybko przepisywana do DRAMu, a tam już po kolei czytana przez przetwornik i wysyłana do kart?
Wystawianie do porównania cenowego aparatów niepełnoklatkowych w końcu artykułu, to niezła bzdura. Jak testujecie obiektywy to milimetr, dwa robi różnice a tu czy to korpus z pełną klatką czy aps nie robi Wam rożnicy? Matryca jednak chyba robi róznicę?
Akurat w kwestii funkcji filmowych to pierwsze filmujące aparaty operowały tylko na full auto, więc tu i tak jest jakiś progres, że można manualnie parametry ustawić. A podejście do odszumiania czy wyostrzania to bardziej kwestia polityki konkretnego producenta.
@gamma Obraz faktycznie dość mydlany, ale nie na tyle żeby mi to robiło dużą różnicę. Na telefonie wygląda na ostry, na laptopie mogłoby być lepiej, ale to nie są filmy które mają wyglądać, głównie jest tam gadanie :D
Samyang 35/1.4 ma bardzo słaby AF do video, też go miałem, też go lubiłem do zdjęć, ale nie mogłem znieść tego jak bardzo tracił ostrość w ciągu kilku sekund w umiarkowanych warunkach oświetleniowych, więc wymieniłem go na Samyanga 35/1.8, który był lepszy ale też nie wspaniały. Teraz mam jeszcze Sony 28/2.0, który ma lepszy AF ale na pełnej dziurze jest dość miękki. I tak z deszczu pod rynnę jeśli nie chce się wydawać wiadra dolarów :D
A generalnie A6600 ma tę samą matrycę co A6300, A6500, A6400 i A6100, więc wyniki są mniej więcej takie: - 4K 25 kl/s - 34.8 ms - Full HD 25 i 50 kl/s - ok. 12 ms - Full HD 100 kl/s - ok. 6.4 ms
BamBam Ja używam generatora funkcyjnego w trybie sygnału prostokątnego z odpowiednim okresem i czasem impulsu. Do wyjścia generatora podłączony LED. Dokładność takiej metody zależy od dokładności zegara w generatorze. link
@Amandi Wielkie dzięki za informacje. Naprawdę bardzo przydatne. Wcześniej się nad tym nie zastanawiałem, ale artykuł o A IV super wyjaśnił problem z rolling shutter.
@qqrq RP ma chyba 2 wady z tego co wiem: - srednia dynamika obrazu, oraz - video 4k jest z cropa i nie dziala w nim dual AF.
Jednak gdy wyjdzie RP II (mam nadzieje, ze juz wkrotce) i te 2 wady zostana poprawione, to moze wtedy porzuce Sony A7 i przesiade sie na Canona kupujac dodatkowo stalke canona 35mm 1.8
@Amadi nad rozdzielczością ekranu to przede wszystkim Sony powinno popracować bo w modelu z przełomu 2021/2022 w cenie 13kzł LCD o rozdzielczości 1MP to kpina z użytkowników. Poziom sprzed 10 lat..... Chociaż jest progres bo chyba wtedy to mieli 0,9MP czyli 10% w 10 lat poprawili....
Po co mają poprawiać rozdzielczość ekranu, jak są na rynku modele z wyższą rozdzielczością ekranu, wizjera, nieco lepszymi właściwościami video, są tańsze o jakieś 4k, a Sony i tak zdecydowanie lepiej się sprzedaje. A przecież o dobrą sprzedaż producentowi chodzi, a nie o jakieś tam pierdoły.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
No i ładnie. Poczekam aż wyjdą jeszcze 2 pokolenia i będzie na tyle tani, że pomyślę o upgrade mojego wysłużonego A7II :P
Żebym chociaż miał blady zamysł, jak te wszystkie znakomitości wykorzystać... ;)
Czy ten Rolling Shotter w tym aparacie to nie jest trochę kpina. Szczególnie, że podobno jest mniejszy w poprzedniku.
Sony w sumie chyba nie miało za bardzo innego wyjścia. Cropa dali, żeby za bardzo nie zbliżyć się ani możliwościami, ani ceną do a7s3. I tak jest w połowie drogi od A73,a nie jej bliżej....
A7 III miało 4K/25 bez cropa. A7S III ma 4K/100 niemal bez cropa. Więc w połowie drogi, także cenowo, powinno być 4K/50 bez cropa albo z minimalnym cropem :P
Dla mnie jednak clue to właśnie ten 4k/50p, który 'wagowo' ma znacznie większe znaczenie, niz 100p. To drugie bym traktował jako super-bonus, niż feature ;)
Prawda :)
@Bahrd
Dla mnie proste, do kręcenia vlogów w 1080/30p ale żebym miał ekran obracany, a nie zewnętrzny po HDMI :D
No i AF może być spoko jak kiedyś będę używał więcej niż 1 szkła z AF.
@Amadi
"Jeśli natomiast chodzi o ekran, to zastosowany w A7 IV wyświetlacz oferuje rozdzielczość 1.036.800 punktów (ok. 882×588 px przy proporcjach 3:2)."
1036800 = 3 x 720 x 480
;)
Racja i chyba nawet wiem gdzie błąd w liczeniu zrobiłem :P
Już poprawione jak coś
@Amadi
Czy w tych aparatach da się ustawić by AF działał precyzyjnie (bez huntingu czy przefokusowywania) i żeby działał dość wolno (filmowo)? Tu AF jest bardzo dobry, ale do filmu zdecydowanie za szybki. Mówię o filmie amatorskim, ale by ładnie wyglądało.
Masz jakieś preferencje odnośnie AF - Canon czy Sony?
@qqrg - i jak jesteś zadowolony z A7 II do filmowania ;-)?
Ja mam A7 i filmy bardzo kiepsko ;-) Obraz mydlany w filmie.
Do tego samyang 35mm 1.4 cały czas kręci ostrością więc kiepsko.
Ale do zdjęć bardzo fajny zestaw dla mnie.
"Z całą pewnością można stwierdzić, że A7 IV nie otrzyma 4K w 50/60 kl/s bez cropa w formie aktualizacji oprogramowania (tego typu pogłoski dotyczące np. pełnoklatkowych korpusów Panasonika są regularnie szerzone przez różnej maści technicznych ignorantów), bo jego matryca jest zwyczajnie zbyt wolna, żeby na to pozwolić. By nagrać 4K w 60 kl/s, czas odczytu musi wynosić poniżej 16.6 milisekundy. (...) "
Zastanawiam się, czy faktycznie z całą pewnością można to stwierdzić.
Nie mam A7 IV, więc go nie sprawdzę, ale mam A1 i sprawdziłem czas czytania matrycy w trybie 8k 30p jak i w trybie zdjęć pojedynczych jak i seryjnych 30fps
Czas odczytu w trybie wideo 8k30p to około 15,4ms (w zależności od nastaw generatora na stanowisku pomiarowym od 15,397ms do 15,404ms; nie udało mi się tego dokładnie zmierzyć i do końca nie wiem co jest powodem, przypuszczam przetwarzanie obrazu/ skalowanie)
Natomiast w trybie zdjęć czas czytania matrycy to dokładnie 3,9024ms (co też tłumaczy dlaczego aparatem można robić zdjęcia z lampą na czasie 1/200 sek na elektronicznej migawce)
Jak widać różnica jest spora, bo około 4x. Zastanawiające jest z czego to wynika. Jak widać w A1 matryca w trybie zdjęć może pracować szybko, ale w trybie 8k30p coś ją ogranicza.
@gamma, jeśli masz pieniądze na Canona to nie ma się co zastanawiać.
@dwpl - robiliśmy pomiary czasu odczytu w A1 w trybie foto i wideo i wyniki wyszły podobne do Twoich. Wszystko jest w testach, wystarczy poczytać. Moja hipoteza jest taka, że z jakiegoś powodu przy filmowaniu warstwa pamięci DRAM na matrycy nie jest wykorzystywana.
A7 IV nie ma takiej warstwy, więc tu nie ma nad czym deliberować.
@gamma - oczywiście że można zwolnić pracę AF. Tylko wiesz, ja to widzę tak - powolne, filmowe przeostrzenie to bez problemu zrobisz manualnie. AF ma działać jak aktor np. idzie na kamerę, bo to do ogarnięcia ręcznego jest trudne. I do takich rzeczy ten AF musi być szybki. To jest zresztą trudniejsze - wolny AF to mieli już w A7S I ;)
Amadi, dzięki za komentarz. Ciekawe dlaczego warstwa DRAM nie jest wykorzystywana, czyżby matryca przegrzewałaby się zbyt szybko? W zdjęciach seryjnych może nie być tego problemu, bo po 5 sekundach fps z 30 spada do 9 z racji limitu karty. Może szabla się wypowie ;)
Może tak być, bez rozebrania aparatu i zabaw z kamerę termowizyjną trudno stwierdzić :)
Dwpl: "W zdjęciach seryjnych może nie być tego problemu, bo po 5 sekundach fps z 30 spada do 9 z racji limitu karty. "
A jest opcja robienia zdjęć bez karty? W Canonie 1D III jest w menu, nie wiem po co, ale dzięki niej można bez ograniczeń czasowych kłapać lustrem 10 razy na sekundę. ;)
Jak to jest teraz w warstwowych sensorach? Pomiędzy matrycą a pamięcią RAM są przetworniki, czy właśnie zawartość każdego z pikseli jest szybko przepisywana do DRAMu, a tam już po kolei czytana przez przetwornik i wysyłana do kart?
Wystawianie do porównania cenowego aparatów niepełnoklatkowych w końcu artykułu, to niezła bzdura. Jak testujecie obiektywy to milimetr, dwa robi różnice a tu czy to korpus z pełną klatką czy aps nie robi Wam rożnicy? Matryca jednak chyba robi róznicę?
Przy filmowaniu nie aż tak dużą jak przy zdjęciach.
Czyli nie ma możliwości wyłączenia czy nawet ograniczenia odszumiania?
Nie. Gdyby była, to bym nie napisał, że nie ma, prawda? ;)
Upewniałem się tylko.
Wydaje mi się, że trwa proces ubezwłasnowolnienia użytkownika i nie dotyczy on tylko sprzętu foto-video.
Akurat w kwestii funkcji filmowych to pierwsze filmujące aparaty operowały tylko na full auto, więc tu i tak jest jakiś progres, że można manualnie parametry ustawić. A podejście do odszumiania czy wyostrzania to bardziej kwestia polityki konkretnego producenta.
@gamma
Obraz faktycznie dość mydlany, ale nie na tyle żeby mi to robiło dużą różnicę. Na telefonie wygląda na ostry, na laptopie mogłoby być lepiej, ale to nie są filmy które mają wyglądać, głównie jest tam gadanie :D
Samyang 35/1.4 ma bardzo słaby AF do video, też go miałem, też go lubiłem do zdjęć, ale nie mogłem znieść tego jak bardzo tracił ostrość w ciągu kilku sekund w umiarkowanych warunkach oświetleniowych, więc wymieniłem go na Samyanga 35/1.8, który był lepszy ale też nie wspaniały. Teraz mam jeszcze Sony 28/2.0, który ma lepszy AF ale na pełnej dziurze jest dość miękki. I tak z deszczu pod rynnę jeśli nie chce się wydawać wiadra dolarów :D
Po prawdzie zastanawiam się nad Canonem RP z racji obracanego ekranu...
Ale po tym aparacie też dużo ludzi jechało, tylko nie pamiętam przez co.
Ciekawią mnie wyniki odczytu z matrycy dla 6600. Nie udało mi się znaleźć tych danych. Jak można samemu to wytestować lub wyliczyć?
@BamBam - w domu to nie jest takie łatwe do zrobienia. Tu masz film o metodyce pomiarowej:
link
A generalnie A6600 ma tę samą matrycę co A6300, A6500, A6400 i A6100, więc wyniki są mniej więcej takie:
- 4K 25 kl/s - 34.8 ms
- Full HD 25 i 50 kl/s - ok. 12 ms
- Full HD 100 kl/s - ok. 6.4 ms
BamBam
Ja używam generatora funkcyjnego w trybie sygnału prostokątnego z odpowiednim okresem i czasem impulsu. Do wyjścia generatora podłączony LED. Dokładność takiej metody zależy od dokładności zegara w generatorze.
link
Ja w analogiczny sposób używam lampy błyskowej w trybie serii. Trzeba tylko pilnować, bo szerokość pasów zależy od czasu migawki.
@Amandi
Wielkie dzięki za informacje. Naprawdę bardzo przydatne.
Wcześniej się nad tym nie zastanawiałem, ale artykuł o A IV super wyjaśnił problem z rolling shutter.
@qqrq
RP ma chyba 2 wady z tego co wiem:
- srednia dynamika obrazu, oraz
- video 4k jest z cropa i nie dziala w nim dual AF.
Jednak gdy wyjdzie RP II (mam nadzieje, ze juz wkrotce) i te 2 wady zostana poprawione, to moze wtedy porzuce Sony A7 i przesiade sie na Canona kupujac dodatkowo stalke canona 35mm 1.8
Ja bym jeszcze do wad RP dopisał nędzną baterię i brak stabilizacji matrycy. Nad rozdzielczością wizjera i ekranu też by mogli popracować.
@Amadi nad rozdzielczością ekranu to przede wszystkim Sony powinno popracować bo w modelu z przełomu 2021/2022 w cenie 13kzł LCD o rozdzielczości 1MP to kpina z użytkowników. Poziom sprzed 10 lat..... Chociaż jest progres bo chyba wtedy to mieli 0,9MP czyli 10% w 10 lat poprawili....
Po co mają poprawiać rozdzielczość ekranu, jak są na rynku modele z wyższą rozdzielczością ekranu, wizjera, nieco lepszymi właściwościami video, są tańsze o jakieś 4k, a Sony i tak zdecydowanie lepiej się sprzedaje. A przecież o dobrą sprzedaż producentowi chodzi, a nie o jakieś tam pierdoły.
Część plików nie działa ,jest może jakiś plik HLG tylko gęsty i dużą dynamiką ?
GH6 link
@veto - wszystkie pliki przykładowe działają.