Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Sony A7 IV - test trybu filmowego

24 stycznia 2022
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 38
Komentarze czytelników (38)
  1. qqrq
    qqrq 24 stycznia 2022, 16:51

    No i ładnie. Poczekam aż wyjdą jeszcze 2 pokolenia i będzie na tyle tani, że pomyślę o upgrade mojego wysłużonego A7II :P

  2. Bahrd
    Bahrd 24 stycznia 2022, 17:40

    Żebym chociaż miał blady zamysł, jak te wszystkie znakomitości wykorzystać... ;)

  3. RobinsonR66
    RobinsonR66 24 stycznia 2022, 18:38

    Czy ten Rolling Shotter w tym aparacie to nie jest trochę kpina. Szczególnie, że podobno jest mniejszy w poprzedniku.

  4. mav
    mav 24 stycznia 2022, 19:59

    Sony w sumie chyba nie miało za bardzo innego wyjścia. Cropa dali, żeby za bardzo nie zbliżyć się ani możliwościami, ani ceną do a7s3. I tak jest w połowie drogi od A73,a nie jej bliżej....

  5. Amadi
    Amadi 24 stycznia 2022, 20:12

    A7 III miało 4K/25 bez cropa. A7S III ma 4K/100 niemal bez cropa. Więc w połowie drogi, także cenowo, powinno być 4K/50 bez cropa albo z minimalnym cropem :P

  6. mav
    mav 24 stycznia 2022, 20:26

    Dla mnie jednak clue to właśnie ten 4k/50p, który 'wagowo' ma znacznie większe znaczenie, niz 100p. To drugie bym traktował jako super-bonus, niż feature ;)

  7. Amadi
    Amadi 24 stycznia 2022, 20:55

    Prawda :)

  8. qqrq
    qqrq 24 stycznia 2022, 21:14

    @Bahrd
    Dla mnie proste, do kręcenia vlogów w 1080/30p ale żebym miał ekran obracany, a nie zewnętrzny po HDMI :D
    No i AF może być spoko jak kiedyś będę używał więcej niż 1 szkła z AF.

  9. MaciekNorth
    MaciekNorth 24 stycznia 2022, 22:02

    @Amadi
    "Jeśli natomiast chodzi o ekran, to zastosowany w A7 IV wyświetlacz oferuje rozdzielczość 1.036.800 punktów (ok. 882×588 px przy proporcjach 3:2)."


    1036800 = 3 x 720 x 480

    ;)

  10. Amadi
    Amadi 24 stycznia 2022, 22:41

    Racja i chyba nawet wiem gdzie błąd w liczeniu zrobiłem :P
    Już poprawione jak coś

  11. gamma
    gamma 24 stycznia 2022, 23:52

    @Amadi
    Czy w tych aparatach da się ustawić by AF działał precyzyjnie (bez huntingu czy przefokusowywania) i żeby działał dość wolno (filmowo)? Tu AF jest bardzo dobry, ale do filmu zdecydowanie za szybki. Mówię o filmie amatorskim, ale by ładnie wyglądało.

    Masz jakieś preferencje odnośnie AF - Canon czy Sony?

  12. gamma
    gamma 24 stycznia 2022, 23:54

    @qqrg - i jak jesteś zadowolony z A7 II do filmowania ;-)?
    Ja mam A7 i filmy bardzo kiepsko ;-) Obraz mydlany w filmie.
    Do tego samyang 35mm 1.4 cały czas kręci ostrością więc kiepsko.
    Ale do zdjęć bardzo fajny zestaw dla mnie.

  13. dwpl
    dwpl 25 stycznia 2022, 00:53

    "Z całą pewnością można stwierdzić, że A7 IV nie otrzyma 4K w 50/60 kl/s bez cropa w formie aktualizacji oprogramowania (tego typu pogłoski dotyczące np. pełnoklatkowych korpusów Panasonika są regularnie szerzone przez różnej maści technicznych ignorantów), bo jego matryca jest zwyczajnie zbyt wolna, żeby na to pozwolić. By nagrać 4K w 60 kl/s, czas odczytu musi wynosić poniżej 16.6 milisekundy. (...) "

    Zastanawiam się, czy faktycznie z całą pewnością można to stwierdzić.

    Nie mam A7 IV, więc go nie sprawdzę, ale mam A1 i sprawdziłem czas czytania matrycy w trybie 8k 30p jak i w trybie zdjęć pojedynczych jak i seryjnych 30fps

    Czas odczytu w trybie wideo 8k30p to około 15,4ms (w zależności od nastaw generatora na stanowisku pomiarowym od 15,397ms do 15,404ms; nie udało mi się tego dokładnie zmierzyć i do końca nie wiem co jest powodem, przypuszczam przetwarzanie obrazu/ skalowanie)

    Natomiast w trybie zdjęć czas czytania matrycy to dokładnie 3,9024ms (co też tłumaczy dlaczego aparatem można robić zdjęcia z lampą na czasie 1/200 sek na elektronicznej migawce)

    Jak widać różnica jest spora, bo około 4x. Zastanawiające jest z czego to wynika. Jak widać w A1 matryca w trybie zdjęć może pracować szybko, ale w trybie 8k30p coś ją ogranicza.

  14. brt
    brt 25 stycznia 2022, 08:26

    @gamma, jeśli masz pieniądze na Canona to nie ma się co zastanawiać.

  15. Amadi
    Amadi 25 stycznia 2022, 09:53

    @dwpl - robiliśmy pomiary czasu odczytu w A1 w trybie foto i wideo i wyniki wyszły podobne do Twoich. Wszystko jest w testach, wystarczy poczytać. Moja hipoteza jest taka, że z jakiegoś powodu przy filmowaniu warstwa pamięci DRAM na matrycy nie jest wykorzystywana.

    A7 IV nie ma takiej warstwy, więc tu nie ma nad czym deliberować.

    @gamma - oczywiście że można zwolnić pracę AF. Tylko wiesz, ja to widzę tak - powolne, filmowe przeostrzenie to bez problemu zrobisz manualnie. AF ma działać jak aktor np. idzie na kamerę, bo to do ogarnięcia ręcznego jest trudne. I do takich rzeczy ten AF musi być szybki. To jest zresztą trudniejsze - wolny AF to mieli już w A7S I ;)

  16. dwpl
    dwpl 25 stycznia 2022, 10:37

    Amadi, dzięki za komentarz. Ciekawe dlaczego warstwa DRAM nie jest wykorzystywana, czyżby matryca przegrzewałaby się zbyt szybko? W zdjęciach seryjnych może nie być tego problemu, bo po 5 sekundach fps z 30 spada do 9 z racji limitu karty. Może szabla się wypowie ;)

  17. Amadi
    Amadi 25 stycznia 2022, 10:49

    Może tak być, bez rozebrania aparatu i zabaw z kamerę termowizyjną trudno stwierdzić :)

  18. Bahrd
    Bahrd 25 stycznia 2022, 11:29

    Dwpl: "W zdjęciach seryjnych może nie być tego problemu, bo po 5 sekundach fps z 30 spada do 9 z racji limitu karty. "

    A jest opcja robienia zdjęć bez karty? W Canonie 1D III jest w menu, nie wiem po co, ale dzięki niej można bez ograniczeń czasowych kłapać lustrem 10 razy na sekundę. ;)



    Jak to jest teraz w warstwowych sensorach? Pomiędzy matrycą a pamięcią RAM są przetworniki, czy właśnie zawartość każdego z pikseli jest szybko przepisywana do DRAMu, a tam już po kolei czytana przez przetwornik i wysyłana do kart?

  19. Mirkowaty
    Mirkowaty 25 stycznia 2022, 14:42

    Wystawianie do porównania cenowego aparatów niepełnoklatkowych w końcu artykułu, to niezła bzdura. Jak testujecie obiektywy to milimetr, dwa robi różnice a tu czy to korpus z pełną klatką czy aps nie robi Wam rożnicy? Matryca jednak chyba robi róznicę?

  20. Amadi
    Amadi 25 stycznia 2022, 15:57

    Przy filmowaniu nie aż tak dużą jak przy zdjęciach.

  21. Accipiter
    Accipiter 25 stycznia 2022, 22:54

    Czyli nie ma możliwości wyłączenia czy nawet ograniczenia odszumiania?

  22. Amadi
    Amadi 25 stycznia 2022, 23:52

    Nie. Gdyby była, to bym nie napisał, że nie ma, prawda? ;)

  23. Accipiter
    Accipiter 26 stycznia 2022, 10:15

    Upewniałem się tylko.
    Wydaje mi się, że trwa proces ubezwłasnowolnienia użytkownika i nie dotyczy on tylko sprzętu foto-video.

  24. Amadi
    Amadi 26 stycznia 2022, 10:50

    Akurat w kwestii funkcji filmowych to pierwsze filmujące aparaty operowały tylko na full auto, więc tu i tak jest jakiś progres, że można manualnie parametry ustawić. A podejście do odszumiania czy wyostrzania to bardziej kwestia polityki konkretnego producenta.

  25. qqrq
    qqrq 26 stycznia 2022, 12:04

    @gamma
    Obraz faktycznie dość mydlany, ale nie na tyle żeby mi to robiło dużą różnicę. Na telefonie wygląda na ostry, na laptopie mogłoby być lepiej, ale to nie są filmy które mają wyglądać, głównie jest tam gadanie :D

    Samyang 35/1.4 ma bardzo słaby AF do video, też go miałem, też go lubiłem do zdjęć, ale nie mogłem znieść tego jak bardzo tracił ostrość w ciągu kilku sekund w umiarkowanych warunkach oświetleniowych, więc wymieniłem go na Samyanga 35/1.8, który był lepszy ale też nie wspaniały. Teraz mam jeszcze Sony 28/2.0, który ma lepszy AF ale na pełnej dziurze jest dość miękki. I tak z deszczu pod rynnę jeśli nie chce się wydawać wiadra dolarów :D

  26. qqrq
    qqrq 26 stycznia 2022, 12:07

    Po prawdzie zastanawiam się nad Canonem RP z racji obracanego ekranu...
    Ale po tym aparacie też dużo ludzi jechało, tylko nie pamiętam przez co.

  27. BamBam
    BamBam 26 stycznia 2022, 12:14

    Ciekawią mnie wyniki odczytu z matrycy dla 6600. Nie udało mi się znaleźć tych danych. Jak można samemu to wytestować lub wyliczyć?

  28. Amadi
    Amadi 26 stycznia 2022, 12:59

    @BamBam - w domu to nie jest takie łatwe do zrobienia. Tu masz film o metodyce pomiarowej:

    link

    A generalnie A6600 ma tę samą matrycę co A6300, A6500, A6400 i A6100, więc wyniki są mniej więcej takie:
    - 4K 25 kl/s - 34.8 ms
    - Full HD 25 i 50 kl/s - ok. 12 ms
    - Full HD 100 kl/s - ok. 6.4 ms

  29. dwpl
    dwpl 26 stycznia 2022, 14:23

    BamBam
    Ja używam generatora funkcyjnego w trybie sygnału prostokątnego z odpowiednim okresem i czasem impulsu. Do wyjścia generatora podłączony LED. Dokładność takiej metody zależy od dokładności zegara w generatorze.
    link

  30. Amadi
    Amadi 26 stycznia 2022, 14:28

    Ja w analogiczny sposób używam lampy błyskowej w trybie serii. Trzeba tylko pilnować, bo szerokość pasów zależy od czasu migawki.

  31. BamBam
    BamBam 27 stycznia 2022, 10:28

    @Amandi
    Wielkie dzięki za informacje. Naprawdę bardzo przydatne.
    Wcześniej się nad tym nie zastanawiałem, ale artykuł o A IV super wyjaśnił problem z rolling shutter.

  32. gamma
    gamma 27 stycznia 2022, 11:55

    @qqrq
    RP ma chyba 2 wady z tego co wiem:
    - srednia dynamika obrazu, oraz
    - video 4k jest z cropa i nie dziala w nim dual AF.

    Jednak gdy wyjdzie RP II (mam nadzieje, ze juz wkrotce) i te 2 wady zostana poprawione, to moze wtedy porzuce Sony A7 i przesiade sie na Canona kupujac dodatkowo stalke canona 35mm 1.8

  33. Amadi
    Amadi 27 stycznia 2022, 11:59

    Ja bym jeszcze do wad RP dopisał nędzną baterię i brak stabilizacji matrycy. Nad rozdzielczością wizjera i ekranu też by mogli popracować.

  34. miszak
    miszak 27 stycznia 2022, 23:56

    @Amadi nad rozdzielczością ekranu to przede wszystkim Sony powinno popracować bo w modelu z przełomu 2021/2022 w cenie 13kzł LCD o rozdzielczości 1MP to kpina z użytkowników. Poziom sprzed 10 lat..... Chociaż jest progres bo chyba wtedy to mieli 0,9MP czyli 10% w 10 lat poprawili....

  35. Accipiter
    Accipiter 28 stycznia 2022, 21:51

    Po co mają poprawiać rozdzielczość ekranu, jak są na rynku modele z wyższą rozdzielczością ekranu, wizjera, nieco lepszymi właściwościami video, są tańsze o jakieś 4k, a Sony i tak zdecydowanie lepiej się sprzedaje. A przecież o dobrą sprzedaż producentowi chodzi, a nie o jakieś tam pierdoły.

  36. veto
    veto 2 lutego 2022, 02:35


    Część plików nie działa ,jest może jakiś plik HLG tylko gęsty i dużą dynamiką ?

  37. PDamian
    PDamian 2 lutego 2022, 11:42

    GH6 link

  38. Amadi
    Amadi 7 lutego 2022, 16:39

    @veto - wszystkie pliki przykładowe działają.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.


Następny rozdział