Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Samyang AF 50 mm f/1.4 FE II - test obiektywu

4 sierpnia 2023

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Poprzednik testowanego Samyanga niezbyt dobrze radził sobie z podłużną aberracją chromatyczną, więc liczyliśmy tutaj na mocną poprawę. Niestety trochę się przeliczyliśmy. Choć w konstrukcji optycznej nowego modelu znajduje się soczewka wykonana ze szkła niskodyspersyjnego ED, wydaje się, że to trochę za mało. Zabarwienie obrazów pozaogniskowych widać bowiem nie tylko na f/1.4 i f/2.0, ale nie znika ono całkowicie nawet na f/2.8.

To tłumaczy trochę wolniejszy od Sigmy przyrost rozdzielczości wraz z przymykaniem przysłony. Sigma już na f/2.0 i f/2.8 nie pokazywała praktycznie żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną.

----- R E K L A M A -----

Samyang AF 50 mm f/1.4 FE II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Na szczęście trochę lepsza sytuacja panuje w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej, co jasno pokazuje poniższy wykres z przebiegiem tej wady w zależności od wartości przysłony i użytego detektora.

Samyang AF 50 mm f/1.4 FE II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W obu przypadkach aberracja ta jest największa na przysłonach f/1.4 i f/2.0, ale potem zaczyna się zmniejszać. Rezultaty, jakie są tutaj przyjmowane, zaczynają się na granicy poziomu małego i średniego, a następnie spadają do granicy wartości małych i bardzo małych. Nie mamy więc tutaj powodów do niepokoju.

A7R III, RAW, f/1.4 A7R III, RAW, f/11.0
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Samyang AF 50 mm f/1.4 FE II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Testowany obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska, czy delikatnego zamglenia obrazu na f/1.4, które są charakterystyczne dla źle skorygowanej aberracji sferycznej. Jedyny ślad tej wady akcentuje się w wyglądzie rozogniskowanych krążków światła, bo pierwszy z nich ma lekko zaakcentowaną obwódkę, a drugi nie. Różnice nie są jednak tutaj duże i pozwalają nam stwierdzić, że Samyang dość dobrze radzi sobie z korygowaniem aberracji sferycznej.

A7R III, f/1.4, przed A7R III, f/1.4, za
Samyang AF 50 mm f/1.4 FE II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Samyang AF 50 mm f/1.4 FE II - Aberracja chromatyczna i sferyczna