Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 - test obiektywu

Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2
6 lutego 2024

1. Wstęp

Za klasyczne, zmiennoogniskowe teleobiektywy reporterskie uznaje się instrumenty o zakresie ogniskowych 70-200 mm i stałym świetle f/2.8. Królowały one za czasów lustrzanek, nie brakuje ich też w erze pełnoklatkowych bezlusterkowców.

Firma Tamron idzie w tej erze swoją, bardzo oryginalną drogą. Zamiast prezentować klasyczny model 24-70 mm o świetle f/2.8, wprowadziła na rynek już dwie wersje modelu 28-75 mm f/2.8. W przypadku dłuższych ogniskowych też zdecydowała się na oryginalność, bo zamiast pójść w równie klasyczne parametry 70-200 mm, zdecydowała się odkurzyć pomysł Leiki z teleobiektywem Vario-Apo-Elmarit-R 70-180 mm f/2.8. W kwietniu 2020 roku zobaczyliśmy więc Tamrona 70-180 mm f/2.8 Di III VXD, natomiast w sierpniu 2023 roku jego następcę czyli model 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2, który dorobił się optycznej stabilizacji obrazu.

Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 - Wstęp

Przez chwilę można się zastanowić dlaczego Tamron zdecydował się na takie właśnie parametry. Przecież podstawowy zoom Tamrona kończy się na ogniskowej 75 mm, a więc teleobiektyw mógłby spokojnie zaczynać się od 80-90 mm, a przez to zaoferować na długim końcu nie 180 mm, ale 200 mm i wciąż być prostszą do wykonania wersją modelu 70-200 mm.
----- R E K L A M A -----

Wydaje mi się, że przeciwko takiemu rozwiązaniu przeważyły dwie rzeczy. Robiąc teleobiektyw o stałym świetle, najłatwiej oszczędzać na wadze, rozmiarach i cenie obcinając właśnie długie ogniskowe. Źrenica wejściowa przy kombinacji 200 mm i światła f/2.8 wynosi 71.4 mm, natomiast przy 180 mm i tym samym świetle już tylko 64.3 mm. W efekcie Tamron mógł zastosować znacznie mniejszy i lżejszy przedni układ soczewek oraz mniejsze mocowanie filtrów. To odbiło się także na dużej oszczędności na wadze, bo Tamrony 70-180 mm są wyraźnie lżejsze od swoich odpowiedników klasy 70-200 mm.

Tamron 70-180 mm f/2.8 Di III VC VXD G2 - Wstęp

Drugą przyczyną może być wprowadzenie na rynek Tamrona 17-50 mm f/4 Di III VXD. Model klasy 70-180 mm f/2.8 może być jego doskonałym towarzyszem, bo dziura pomiędzy 50 i 70 mm będzie mało odczuwalna, a na dodatek oba obiektywy mają taką samą średnicę filtrów. Gdyby teleobiektyw zaczynał się od ogniskowej 80 czy 90 mm i kończył na 200 mm, owa dziura rozbiłaby się coraz bardziej istotna, a filtry musiałby mieć większą średnicę.

Pierwszy model Tamrona klasy 70-180 mm umknął naszym procedurom testowym. Zdecydowaliśmy się uniknąć tego błędu w przypadku nowej wersji i zamówiliśmy ją do testów, a firma Focus Nordic, która jest dystrybutorem Tamrona na Polskę, niezwłocznie dostarczyła obiektyw do naszej redakcji. Zapraszamy więc do lektury!



Poprzedni rozdział