Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - test obiektywu

15 kwietnia 2025

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość (w sensie funkcji MTF50) obiektywów na mocowaniu Sony FE testujemy w oparciu o pliki RAW z 42.4 Mpix matrycy aparatu Sony A7R II, Sony A7R III lub Sony A7R IIIa. W przypadku tego detektora za poziom przyzwoitości uznajemy wyniki na poziomie 39–41 lpmm, a najlepsze obiektywy stałoogniskowe notują rezultaty sięgające poziomu około 80 lpmm, natomiast rekordziści potrafią przekraczać wartość 85 lpmm lub docierać do nawet 90 lpmm. Jak dotychczas, najlepsze rezultaty odnotowały obiektywy: Sony FE 85 mm f/1.4 GM II (85.8 lpmm), Meike 85 mm f/1.4 FF STM (90.2 lpmm) oraz Sony FE 50 mm f/1.4 GM (90.9 lpmm).

Powyższa standardowa formułka, którą przytaczamy w każdym naszym teście obiektywu, bardzo dobrze nadaje się do opisu zachowania obiektywów o ogniskowej do około 200 mm włącznie. Dla dłuższych instrumentów, wymaga ona pewnej modyfikacji i jej powody opisaliśmy szczegółowo w teście obiektywu Sigma S 500 mm f/5.6 DG DN OS.

Tutaj przypomnimy tylko, że obiektywy, których światło rozpoczyna się w okolicach f/5.6-6.3 nie mogą bić rekordów rozdzielczości ze względu na ograniczenia dyfrakcyjne. Na f/5.6 ten limit sięga wartości 73-75 lpmm, a więc jest to absolutnie górne ograniczenie osiągów tego typu instrumentów. Tak naprawdę żaden rzeczywisty obiektyw nie jest w stanie pracować w swoim limicie dyfrakcyjnym już od maksymalnego otworu względnego począwszy, więc jeszcze lepszym poziomem odniesienia jest tutaj limit dyfrakcyjny dla przysłony f/8.0, który wynosi 63-65 lpmm, albo nawet dla przysłony f/11.0 sięgający okolic 51-52 lpmm.

Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi obiektywu Sony FE 200-600 f/5.6-6.3 G OSS. Wyniki, jakie uzyskał on w centrum kadru dla ogniskowych 200, 400 i 600 mm są zaprezentowane na poniższym wykresie.

Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Pierwszy rzut oka na omawiany wykres nie wzbudza zbyt dużego entuzjazmu. Przecież testowany przez nas niedawno i bardzo chwalony Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD potrafił notować wyniki sięgające nawet 58-59 lpmm, a jest przecież zauważalnie tańszy od Sony. Na tym tle maksymalne wyniki Sony sięgające 52-53 lpmm mogą wydawać się trochę za niskie.

Gdy przyjrzymy się jednak sprawie uważniej, nasza ocena Sony będzie jednak znacznie wyższa. Po pierwsze, wspominane wyniki sięgające 58-59 lpmm Tamron uzyskał w przedziale ogniskowych 150-300 mm, gdzie ma on od Sony lepsze światło i przez to łatwiej mu tam osiągać wyższe rezultaty. Po drugie, Tamron optymalizował zachowanie na krótszych ogniskowych, gdzie prościej było wyciągnąć wyższe MTFy, a najgorsze osiągi uzyskał na maksymalnej ogniskowej. Sony podeszło do tematu inaczej i największy nacisk położyło na najdłuższą ogniskową, co w tego typu obiektywie jest bardzo rozsądne. W efekcie, rezultaty Sony na 600 mm są lepsze niż wyniki Tamrona na 500 mm. Po trzecie, Tamron jest obiektywem młodszym od Sony, miał więc czas, żeby wyciągać wnioski i uczyć się na premierach konkurentów.

Podsumowując, zachowanie Sony FE 200-600 f/5.6-6.3 G OSS w centrum kadru nie daje nam najmniejszych powodów do narzekań. Już na maksymalnym otworze względnym, niezależnie od użytej ogniskowej, mamy do czynienia z rozdzielczością na poziomie dobrym, a lekkie jej przymknięcie przysłony jeszcze poprawia osiągi. Na dodatek, najwyższe MTFy jesteśmy w stanie uzyskać na dłuższych ogniskowych, a właśnie tam są one najczęściej potrzebne i właśnie tam praca z Sony 200-600 mm daje najwięcej satysfakcji.

Rzućmy teraz okiem na zachowanie na brzegu matrycy APS-C. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - Rozdzielczość obrazu


W tym przypadku, okolice maksymalnego otworu względnego dają nam rezultaty lekko poniżej 40 lpmm. Dla tak długich ogniskowych efektywnie uzyskiwane MTFy są zawsze niższe niż dla typowych obiektywów, a więc można powiedzieć, że w tym przypadku poziom przyzwoitości jest uzyskiwany. Nie ma tutaj jednak żadnych szaleństw, bo na żadnej ogniskowej nie zbliżamy się do poziomu 50 lpmm. Tymczasem tańszy Tamron 150-500 mm nie miał najmniejszych problemów, żeby na krótszych ogniskowych wyraźnie przekraczać tę wartość, a na 500 mm docierać do 45-46 lpmm. Jego zachowanie oceniamy więc wyraźnie wyżej.

Sprawdźmy teraz jak Sony 200-600 mm prezentuje się na brzegu pełnej klatki.

Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - Rozdzielczość obrazu


Tutaj powody do narzekań zdecydowanie się znajdą, bo praktycznie wszystkie uzyskane tutaj wyniki znajdują się poniżej 40 lpmm. Ponownie, Sony wypada tutaj zauważalnie gorzej niż tańszy Tamron 150-500 mm. Na obronę Sony można powiedzieć, że i tak w większości przypadków MTFy kręcą się blisko poziomu przyzwoitości, a skorygowanie na brzegu obiektywu o zamkniętej konstrukcji jest trudniejsze niż takiego, który zmienia swoje rozmiary.

Podsumowując, Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS to obiektyw, który daje nam zaskakująco dobre osiągi w centrum kadru, szczególnie na maksymalnej ogniskowej. A wszystko to w zamkniętej, zwartej i rozsądnej rozmiarowo obudowie. Za to wszystko płaci jednak kompromisem, który pojawia się na brzegu matrycy pełnoklatkowej.

----- R E K L A M A -----

SUPER OFERTA NA OBIEKTYWY ZEISS!
Raty 0%. Zostaw swój sprzęt w rozliczeniu.