Nikon D3 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło żarówki,
- Światło jarzeniowe (7 wersji w zakresie temperaturowym 2700-7200 K),
- Dzień słoneczny,
- Światło błyskowe,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Ustawienie ręczne według wzorca,
- Temperaturowa skala od 2500 do 10000 K.
Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki funkcjonalnemu przyciskowi i ikonom na panelu monochromatycznym. Nawet wybieranie balansu bieli według wzorca jest niewiarygodnie szybkie i łatwe.
Poniżej prezentujemy pomiary balansu bieli wykonane na tablicy kolorów GretagMacbeth i przeanalizowane programem Imatest przy zastosowaniu różnego oświetlenia i odpowiednich nastaw.
Bardzo dobre odwzorowanie kolorów aparat Nikon D3 osiąga przy ustawieniu temperatury barwowej i adekwatnym do niej świetle. Dla lamp studyjnych (5400 K) i halogenów (3000 K) dostaliśmy idealne nasycenie i mały średni błąd barwy. Automatyczny balans bieli radzi sobie nieco gorzej, ale dla światła dziennego jest to na dobrym poziomie. Znacznie gorzej jest dla światła żarowego i mieszanego. W tej kategorii każdy aparat polega, a D3 wyjątkiem nie jest.
Dziwne zachowanie balansu bieli dostrzegliśmy w trakcie testu zakresu tonalnego. Zdjęcia na wysokich czułościach przy świetle 5000 K i ustawionym na stałe adekwatnym balansie bieli w pewnym momencie stały się żółte. Okazało się, że była to przypadłość losowa, bo kolejna seria zdjęć była już wykonana prawidłowo. Efekt ten będzie można zobaczyć w rozdziale dotyczącym zakresu tonalnego.
Balans bieli: | Auto | Słońce | 5400K | Auto | 3000 | Auto | |
Światło: | Słońce | Słońce | 5400K | mieszane | 3000K | 3000K | |
dC | D3 | 8.46 | 11.5 | 5.21 | 22.3 | 6.36 | 23.9 |
S[%] | D3 | 109.4 | 114.0 | 100.1 | 127.3 | 97.01 | 107.1 |